طراحی و ساخت ساختمان‌های اداری پیش ساخته

طراحی یک ساختمان پیش ساخته اداری، نقش بسیار پررنگ و مهمی را در بهینه سازی مراحل ساخت و تولید، همچنین استحکام و عمر آن ایفا می کند. طراحی باید مطابق با اصول

طراحی و ساخت ساختمان‌های اداری پیش ساخته

ساختمان اداری پیش ساخته، یک اداره‌ی از پیش ساخته شده و متشکل از بخش‌ها و واحدهای اداری گوناگون می‌باشد که به طور اختصاصی برای اماکن و فضاهای اداری و جهت اسکان مدیران و پرسنل اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش‌ها یا واحدهای ساختمان اداری، در واقع انواع کانکس های اداری پیش ساخته هستند که از به هم پیوستن آنها یک ساختمان اداری تشکیل خواهد شد.

طراحی یک ساختمان پیش ساخته اداری، نقش بسیار پررنگ و مهمی را در بهینه سازی مراحل ساخت و تولید، همچنین استحکام و عمر آن ایفا می کند. طراحی باید مطابق با اصول مهندسی بوده و به ویژه می بایست بتواند مقاومت خود را در برابر انواع نیروهای وارده تضمین نماید. در ادامه به بررسی جزئیات طراحی و ساخت انواع ساختمان‌های اداری پیش ساخته خواهیم پرداخت:

طراحی و ساخت کانکس اداری

کانکس های اداری که به آن ها کانکس آفیس نیز گفته می شود، با توجه به مشخصات و ویژگی‌هایی که دارند، به انواع گوناگونی دسته بندی می شوند. برای مثال: ابعاد کانکس ، امکانات و تجهیزات، تعداد طبقات و … می توانند برای دسته بندی انواع کانکس های اداری، عواملی تعیین کننده باشند.

یک کانکس اداری می تواند در ابعادی کوچک به عنوان یک دفتر فروش پیش ساخته و در ابعادی وسیع‌تر و بزرگ‌تر، به عنوان یک اداره پیش ساخته طراحی و ساخته شود. با این وجود، عوامل و معیارهایی از قبیل محدودیت‌های حمل و نقل، ابعاد معمول در بازار کانکس، ابعاد مواد مصرفی، ساختار و کاربری کانکس و … وجود دارند که هر کدام به نوبه خود، ما را به سوی طراحی‌های گوناگون کانکس پیش ساخته (و گاهاً ابعاد محدودتر) سوق خواهند داد. در ادامه با طراحی و ساخت انواع کانکس اداری در ابعاد بزرگ، بیشتر آشنا خواهیم شد.

طراحی و ساخت کمپ اداری

طراحی کانکس اداری در ابعاد بزرگ، معمولاً به صورت طراحی چند-تکه انجام می پذیرد تا بتوان هر یک از تکه های پیش ساخته را پس از ساخت، به محل پروژه حمل کرده و در آنجا مطابق با پلان و نقشه کانکس، نصب و پیاده سازی نمود. بدین لحاظ، طراحی کانکس در ابعاد بزرگ، یک طراحی بسیار دقیق را می طلبد.

عوامل بسیاری در طراحی کمپ‌های اداری پیش ساخته که در ابعاد بزرگ ساخته می شوند، دخیل می‌باشند؛ تعداد طبقات، تعداد و چیدمان واحدها، تعداد و چیدمان واحدهای همسان و غیرهمسان، دسترسی واحدهای مختلف به یکدیگر، ارتباط طبقات با یکدیگر، امکانات کمپ اداری و … از جمله عوامل مؤثر در طراحی این گونه ساختمان های پیش ساخته می باشند.

کانکس اداری کوچک

گاهی اوقات یک کانکس اداری صرفاً برای یک دفتر یا آفیس پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرد که معمولاً تک-پرسنل بوده یا نهایتاً دارای ۲ پرسنل می باشد.

معمولاً کانکس دفتری یا کانکس آفیس در ابعاد کوچکتری نسبت به کانکس های اداری ۶ متری ، ۱۲ متری و … ساخته می شوند و به همین نسبت به طور معمول تک-درب ، تک-پنجره و مشخصاً ارزانتر و سبکتر نیز هستند. ابعاد معروف کانکس های اداری کوچک، ۴×۲٫۵ متر، ۴×۳ متر، ۵×۲٫۵ ، ۶×۲٫۵ متر، ۵×۳ متر، ۶×۳ متر و … می باشد.

کانکس اداری بزرگ

همانطور که می دانیم ساخت کانکس نسبت به ابعاد، قابلیت سفارشی سازی دارد و به طور معمول کانکس های اداری (مستطیلی شکل) با عرض ۳ متر و بیشتر از آن، و طول ۱۲ متر و بیشتر از آن، جزو کانکس های اداری بزرگ محسوب می شوند.

اگر کانکس اداری بزرگ مورد نظر مستطیل شکل باشد و عرض و طول آن به ترتیب از ۴ متر و ۱۴ متر تجاوز نکند، می تواند، به صورت یک-تکه ساخته شود. اما اگر به صورت مستطیلی یا مربعی نبوده (برای مثال L شکل باشد) یا از طول و عرض مذکور بزرگتر باشد، به دلیل محدودیت ‌های جابجایی و حمل و نقل کانکس، می بایست به صورت چند-تکه ساخته شده و سپس تکه‌ها در محل، مطابق با پلان نهایی، به هم متصل گردند.

کانکس های اداری بزرگ نسبت به کانکس های اداری کوچک یا دفتری، تعداد پرسنل بیشتری را در خود جای داده و به همین نسبت به تجهیزات و امکانات بیشتری نیز نیاز دارند. برای مثال پارتیشن بندی کانکس برای قسمت‌های مختلف (اتاق مدیریت، اتاق کارمندان و …)، امکانات سرویس های بهداشتی و … از امکانات ویژه یک کانکس اداری در مقیاس بزرگ می باشد.

کانکس اداری ساده

معمولاً کانکس اداری ساده به لحاظ امکانات، تجهیزات (به ویژه امکانات و تجهیزات تزئینی) و دکوراسیون داخلی و خارجی نسبت به کانکس اداری لوکس کم برخوردارتر می باشد. کانکس های اداری ساده معمولاً به صورت یک-تکه و در ابعاد کوچک یا متوسط ساخته می شوند.

کانکس های اداری-کارگاهی نمونه ای از کانکس های اداری ساده هستند که به طور معمول، جهت اتاق مهندسین و مراجعه کارگران، در محل اجرای یک پروژه مستقر شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

کانکس اداری ساده نسبت به نوع لوکس آن ارزانتر و از قیمت کمتری برخوردار است و مصالح بکار رفته در آن (به ویژه برای تجهیزات ظاهری و دکوراسیون داخلی و خارجی) از نوع ضعیف تری انتخاب می شوند.

کانکس اداری لوکس

کانکس های اداری لوکس از کانکس های اداری ساده شیک ترند. به طور معمول برای ساخت کانکس های اداری لوکس از تجهیزات و امکانات (به ویژه امکانات مربوط به ظاهر و تزئینات، تجهیزات دکوراسیون داخلی و خارجی و …) بیشتری نسبت به نوع ساده آن استفاده می شود.

کاربری کانکس اداری لوکس به طور معمول، اتاق مدیریت یا مدیران، اتاق میهمان ویژه، اتاق جلسات مدیران، اتاق های VIP، محل نمایشگاه محصولات لوکس و … می باشد.

کانکس اداری دوطبقه و چندطبقه

به طور معمول اگر محدودیتی برای مساحت سازه وجود نداشته باشد، کانکس های پیش ساخته (در اینجا کانکس های اداری) به صورت یک طبقه طراحی و ساخته می شوند؛ اما گاهی این محدودیت و صرفه جویی در مساحت اشغال شده توسط سازه، طراحی و ساخت کانکس اداری پیش ساخته را به صورت دو یا چند طبقه رقم خواهد زد که هر کدام نیز به نوبه خود از طراحی و پلان متفاوتی برخوردار خواهند بود. در قسمت های پیشین این مطلب، عنوان کردیم که معمولاً سازه های پیش ساخته اداری دوطبقه یا چندطبقه (و در مقیاس بزرگ) را به عنوان کمپ اداری نیز می شناسند.

مشخصاً کانکس های اداری دوطبقه یا چند طبقه (یا کمپ های اداری چندطبقه) به لحاظ طراحی، اسکلت بندی، استحکام و مقاومت (به دلیل ارتفاع بیشتر) و همچنین تسهیل دسترسی به واحدهای مختلف، قابلیت انعطاف پذیری و جابجایی و … می بایست از طراحی پیشرفته تر، امکانات و تجهیزات بیشتری نسبت به نوع تک-طبقه نیز برخوردار باشند.

امکانات و ویژگی‌های کمپ اداری

کاربری‌های خاص یک مجموعه اداری پیش ساخته می تواند دسترسی‌های واحدها و زیرمجموعه های آنها را به یکدیگر تعریف نماید. بنابراین طراحی می تواند به گونه ای باشد که همه واحدها از طریق یک راهرو به اتاق مدیریت دسترسی داشته باشند، یا در طراحی چند-طبقه‌ای، فقط پرسنل خاصی به لحاظ موقعیت مکانی، دسترسی به اتاق جلسات را داشته باشند؛ یا طراحی کمپ اداری به گونه ای باشد که تمامی واحدهای مستقر، بتوانند دسترسی آسانی به واحدهای سرویس بهداشتی داشته باشند.

اگر قرار باشد کمپ اداری به صورت دو-طبقه یا چند-طبقه ساخته شود، بنابراین می بایست در طراحی و ساخت امکان ارتباط میان طبقات را نیز در نظر گرفت که به طور معمول از آسانسور، پله و … میسر خواهد بود.

تجهیزات و امکاناتی که برای یک کمپ اداری تعبیه می شوند، نیز بسیار تأثیرگذار است. امکانات و تجهیزات واحدهای بهداشتی داخلی، سامانه‌های گرمایش و سرمایش داخلی یا خارجی، نورپردازی‌ها و دکوراسیون، سامانه‌های امنیتی، تجهیزات اتصال به شبکه و اینترنت، سامانه‌های تهویه و … همگی می توانند به نوبه خود در مراحل طراحی و ساخت مجموعه‌های اداری پیش ساخته به ویژه در ابعاد بزرگ، مؤثر واقع شوند.

ایران کانتین

ایران کانتین

ایران کانتین

صنعت ساخت کانکس در ایران سابقه ای بالغ بر 60 سال دارد؛ و هم اکنون شرکت‌های بسیاری در زمینه طراحی، ساخت و فروش کانکس فعالیت دارند. شرکت ایران کانتین واقع در شیراز، به عنوان بزرگترین سازنده و تولیدکننده انواع کانکس‌های پیش‌ساخته در جنوب کشور و اولین دارنده گواهینامه نشان کیفیت اروپا (سی-ای) و همچنین گواهینامه‌های معتبر و استاندارد TUV،ISO و OHSAS در زمینه طراحی و ساخت انواع سازه‌های پیش‌ساخته در ایران، مفتخر است با سابقه بیش از 15 سال اجرای پروژه‌های بزرگ پیش‌ساخته، مجری ساخت و نصب انواع پروژه‌های کانکس پیش‌ساخته در سطح کشور باشد.

محصولات ایران کانتین طیف وسیعی از سازه‌های پیش ساخته را شامل می‌شود؛ انواع کانکس اداری، کانکس کلاس درس، کانکس سرویس بهداشتی، کانکس نگهبانی، کانکس فروشگاهی، کانکس ویلایی، کانکس مسکونی و همچنین طراحی، ساخت و نصب ساختمان‌های بزرگ پیش ساخته و کمپ‌های اداری، مسکونی و خوابگاهی، برخی از محصولات و خدمات شرکت ایران کانتین می‌باشند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان