عوامل افزایش آمار ترانزیت جادهای کشور چه بود؟
عوامل افزایش آمار ترانزیت جادهای کشور در سال ۱۴۰۰ اقدامات خیلی متنوع و هوشمند در توسعه ترانزیت تردد از پایانهای مرزی دنبال شد.

عوامل افزایش آمار ترانزیت جادهای کشور در سال ۱۴۰۰ اقدامات خیلی متنوع و هوشمند در توسعه ترانزیت و تسهیل روانسازی تردد از پایانهای مرزی دنبال شد.
به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد،مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای آبان، کامیونهایی که از قلمرو کشور محمولات ترانزیتی را حمل کردند به ۲۴۰ هزار دستگاه رسید و این رقمی بیش از کل سال ۹۹ بود.
جواد هدایتی با اشاره به افزایش آمار ترانزیتی کشور در سال جاری اظهار داشت: در سال ۹۸ که شیوع کرونا در کشور نبود، تعداد ۲۹۸ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی ۶.۶ میلیون تن کالای ترانزیتی را در کشور جابهجا کردند.
* تردد 220 هزار دستگاه ناوگان و حمل 4.8 میلیون تن کالای ترانزیتی در سال 99
وی افزود: از اسفند ۹۸ که با شیوع کرونا در کشور مواجه شدیم، در یک سری از کشورها، مرزها مسدود شد و در برخی کشورها، ترددهای تزانزیتی به حداقل رسید و این موضوع تا اواخر اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت، از اوایل خرداد ۹۹ با رایزنیهای صورت گرفته و تعریف پروتکلها به تدریج مرزها بازگشایی شد بنابراین در سال ۹۹ که حدود ۲ ماه انسداد مرزها را داشتیم، تردد ۲۲۰ هزار دستگاه ناوگان ترانزیتی و حمل ۴.۸ میلیون تن کالای ترانزیتی در کشور ثبت شد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: بنابراین سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا و انسداد برخی مرزها، آمار ترانزیتی در حوزه ناوگان کامیونی کاهشی بود ضمن آنکه تشدید شرایط تحریم نیز در این مدت بیتأثیر نبود.
* حمل 5.1 میلیون تن کالای ترانزیتی با 240 هزار کامیون تا آبان 1400
هدایتی گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای آبان، کامیونهایی که از قلمرو کشور، محمولات ترانزیتی را حمل کردند به ۲۴۰ هزار دستگاه رسید و این رقمی بیش از کل سال ۹۹ بود، همچنین در این مدت تناژ حمل شده نیز به رقم ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید و بدین ترتیب در هفت ماهه ۱۴۰۰ بیش از سال ۹۹ حمل محمولات ترانزیتی داشتیم.
* پیشبینی جابهجایی 9 میلیون تن کالای ترانزیتی جادهای در سال 1400
وی افزود: پیشبینی میشود اگر با همین روند افزایشی پیش برویم تا انتهای سال ۱۴۰۰ در بخش جادهای به رقم ۸.۵ تا ۹ میلیون تن حجم کالای ترانزیتی در بخش جادهای برسیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای بیان کرد: در هفت ماهه سال ۹۹ تعداد ۱۰۲ هزار کامیون ترانزیتی ۲.۲ میلیون تن و در هفت ماهه ۹۸ تعداد ۱۹۰ هزار کامیون ۴.۲ میلیون تن بار ترانزیتی جابهجا کردند، بنابراین در هفت ماهه ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۸ که سال بدون کرونا و بدون محدودیت رعایت پروتکلها و محدودیتها بوده است رشد داشتهایم.
هدایتی گفت: در هفت ماهه ۱۴۰۰ نسبت به هفت ماهه ۹۹ میزان ۱۳۲ درصد در تعداد ناوگان ترانزیتی افزایش داریم و ۱۲۸ درصد در تناژ، افزایش اعمال شده است، یعنی حدوداً در ناوگان و تناژ ترانزیتی در این هفت ماه نسبت به ۹۹ رشد داشتهایم و این نشان میدهد با وجود شرایط تحریم این ارقام محقق شده است، البته این در حالی است که هنوز مرزهای ترکمنستان باز نشده است تا به صورت کامل و عادی تردد انجام شود، حتی مرزهای افغانستان تحت تأثیر حضور مقطعی طالبان بوده است و با تمام این شرایط افزایش ۱۳۰ درصدی نسبت به پارسال محقق شد و نسبت به هفت ماهه ۹۸ در تعداد ناوگان ۲۸ درصد و در تناژ ۲۰ درصد افزایش میزان کالای ترانزیتی داشتهایم.
وی ادامه داد: همچنین در مهر ۱۴۰۰ نسبت به مهر ۹۹ میزان ۱۰۷ درصد رشد تعداد کامیونهای ترانزیتی را داریم، ما در روند صعودی در این حوزه قرار داریم و در مهرماه امسال به ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدیم که این رقم در چند سال گذشته بیسابقه بوده است، در سال ۹۸ فقط در یک ماه ۳۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون داشتیم که آن هم در اردیبهشت ۹۸ بود اما امسال در مهرماه به رقم ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیدیم و مهر ۱۴۰۰ نسبت به مهر ۹۸ از ۲۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه به ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدیم که رشد ۷۰درصدی را ثبت کرده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای بیان کرد: وضعیتی روشن، شفاف و روبه رشد در حوزه ترانزیت جادهای شاهد هستیم و پیشبینی میشود که اگر با همین شیوه پیش برویم تا پایان سال به رقم ۸.۵ تا ۹ میلیون تن کالای ترانزیتی میرسیم.
هدایتی در پاسخ به این سؤال که مشوقهای جذب بارهای ترانزیتی در رقابت با کریدورهای رقیب چه مواردی است؟ گفت: چند عامل اصلی وجود دارد، پس از آنکه سال گذشته مدیریت پایانههای مرزی به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد از دیماه سال گذشته بود که اقدامات خیلی متنوع و هوشمند در توسعه ترانزیت و تسهیل روانسازی تردد از پایانهای مرزی دنبال شد، تسهیل تردد صورت گرفت در واقع هر گونه توقف یعنی هزینه و رقابت در بحث بینالمللی براساس سنتها است، اما این شرایطی که پیگیری شد سعی کردیم شرایطی تسهیل و روانکننده در پایانههای مرزی ایجاد کنیم و این در انتخاب تجار مؤثر بوده است.
وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا نرخ کرایه حمل دریایی ۲.۵ تا ۳ برابر شد، پیش از کرونا حمل و نقل دریایی به عنوان حملونقل انبوه و ارزان شناخته میشد و تجارت عمده دنیا در حوزه دریایی بود اما امروز با این افزایش قیمت حمل دریایی استفاده از کریدورهای زمینی توجیهپذیرتر شده است و استقبال از قلمرو ما به شدت افزایش یافته است.
منبع: فارس
نظر شما