یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

ریسک های افسردگی و بی انگیزگی کارآفرینان

تحقیقات دکتر جرج التون مایو ( 1949 ) پس از جنگ جهانی دوم که یافته های مدیریتی آن تحت عنوان [ مکتب نهضت روابط انسانی ] در علم مدیریت مطرح گردید نشان داد که انسان اقتصادی ، ربات و آدم ماشینی تابع محض دولت ها و کارفرماها نیست ! عواطف انسانی ، علائق و سلایق کارکنان واحدهای صنعتی و حتی مشتریان کالاها و خدمات در نحوه تصمیم گیری و تصمیم سازی و انگیزش شغلی انسانها و چرخش اقتصاد سالم مداخله و تاثیر دارد .

ریسک های افسردگی و بی انگیزگی کارآفرینان
صفحه اقتصاد -

والتر الیاس دیزنی ( 1901 - 1966 ) یک کارآفرین ،انیمیشن ساز و تهیه کننده فیلم های تلویزیونی و سینمایی بود . او بچشم خود آثار تخریبی اقتصادی ناشی از جنگ های جهانی اول و دوم را دیده بود. رشد اقتصاد صنعتی پس از جنگ اول جهانی و شتاب توسعه شهرنشینی و آپارتمان نشینی پس از جنگ جهانی دوم و انقلاب دوم صنعتی را مشاهده و لمس کرده بود. با تیز هوشی دریافت که نیاز نسل آنروز گرفتار در لابیرنت ها و فشارهای اقتصادی تحمیلی به خانوارها و بنگاه های کسب و کار در کنار کار فشرده، تفریح و سرگرمی است!! والتر در اندیشه پیاده سازی ایده ایجاد انگیزش و تزریق انرژی شادی برای آدمهای جامعه صنعتی جهت افزایش بهره وری ملی و کاهش ریسک های بی انگیزکی و تنبلی فکری و جسمی را در فکر خود داشت .لیکن سرمایه اجرا و پیاده سازی ایده خود را نداشت . او پی برده بود که برای ایجاد رشد متوازن و پایدار در جوامع رو به پیشرفت صنعتی و کشورهای توسعه یافته و پرورش استعدادهای تولید محور و جلب مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی به وجود ادمها و جوامع شاد نیاز است . وی توجه به عوامل روانشناختی و جامعه شناسی را از مبرم ترین نیازها می دانست .آدمهای جامعه خمود و غرق در معضلات مالی و دچار افسردگی و عصبانیت و پرخاشگر هرگز نمی توانند کارآفرینان و نیروهای کار با انگیزه های شغلی آینده ساز را تربیت کنند . 

تحقیقات دکتر جرج التون مایو ( 1949 ) پس از جنگ جهانی دوم که یافته های مدیریتی آن تحت عنوان [ مکتب نهضت روابط انسانی ] در علم مدیریت مطرح گردید نشان داد که انسان اقتصادی ، ربات و آدم ماشینی تابع محض دولت ها و کارفرماها نیست ! عواطف انسانی ، علائق و سلایق کارکنان واحدهای صنعتی و حتی مشتریان کالاها و خدمات در نحوه تصمیم گیری و تصمیم سازی و انگیزش شغلی انسانها و چرخش اقتصاد سالم مداخله و تاثیر دارد . دکتر التون مایو و تیم پژوهشگر وی پی بردند که در درون سازمانهای رسمی ( شرکت های صنعتی ، خدماتی ، کشاورزی ، دستگاههای اداری ) مدیران و کارکنانی که دارای فرهنگ مشترک کار و تلقی یکسان از ارزش ها و باورها وجود دارند و دارای تعامل و تبادل نظر و موثر در تصمیم گیری ها هستند که می توانند موجب پیشرفت های حرفه ای گردند .  او نام اینگونه اشتراکات اشخاص در درون سازمانها را [ سازمانهای غیر رسمی ] در درون سازمان های رسمی گذارد . دکتر التون مایو به سهامداران و مدیران ارشد جوامع صنعتی آموزش داد که توجه و دقت به خواسته های مادی و معنوی کارکنان و انسانها ، کلید موفقیت اقتصادی است . به نوعی تحقیقات دکتر التون مایو را منشا پایه گذاری ، مدیریت منابع انسانی در سازمانها می دانند.

والتر الیاس دیزنی به عنوان یک کارآفرین شاخص در رشته تولیدات فیلم و انیمیشن در همان برهه تحقیقات دکتر التون مایو و سیر تحول مکاتب مدیریت و حد فاصل انقلاب های دوم و سوم صنعتی ،نیاز به سرگرمی و شادی و ایجاد انگیزه در خانواده ها ، کارآفرینان و نیروهای کار جوامع صنعتی را کشف نمود و متوجه پتانسیل عظیم اقتصادی بخش سرگرمی و تفریحات و تاثیر گذاری در بهره وری کل اقتصاد کشورها شد . او بر این باور بود که جوامع با نشاط و شاد قادر به افزایش میزان تولیدات و تولید ناخالص داخلی در اندازه های بزرگ هستند. 

والتر دیزنی در خاطراتش می گوید: ۳۹۹ مرتبه به بانک ها و موسسات اعتباری مراجعه کردم و ایده کسب و کار خودم را پیشنهاد دادم ، ولی هیچکدام طرح را قبول نکردند تا اینکه در چهارصدمین مرتبه ، مدیران و کارشناسان یک موسسه اعتباری متوجه کارآیی ایده ام شدند ! آنها اعتبار ساخت شهرک تفریحی - تولیدی دیسنی را تامین کردند و اولین مجموعه تولیدات انیمیشن و فیلم های شاد متولد شد . والت دیسنی توانسته در طی نیم قرن میلیاردها دلار تولیدات هنری داشته باشد و در سه نسل از مردمان جهان با شخصیت کارتونی [ میکی موس ] میکی موشه تاثیر گذار فرهنگ جامعه صنعتی باشد . میکی موس شرکت والت دیسنی عید نوروز ۱۴۰۳ را به ایرانیان تبریک گفت و این عید پراز مفهوم و فرهنگ تمدن ایرانی را به مردم جهان معرفی نمود!

ایران امروز برای برون رفت از ریسک های خود تحریمی و برون تحریمی و توسعه همه جانبه و پایدار تولیدات ملی ، اکنون به کارآفرینان ایده پرداز منتور استارتاپ پرتلاش و خستگی ناپذیر خلاق همچون والتر الیاس دیزنی دارد تا با پیام آوری محصولات هنری- انگیزشی باعث ارتقا میزان امید به زندگی و افزایش سهم شادی و شادمانی در جامعه با تحلیل علمی و رویکرد دانش بنیان ،زمینه ساز افزایش تولیدات محصولات ملی و افزایش ضریب موفقیت های اقتصادی در مسیر حذف رکود تورمی در تحت لوای حمایت قوانین و نظارت سه قوه در کشور توسط اجرای بخش اقتصاد مردمی و خصوصی نیاز دارد ...

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد