نگاهی به امکانات و قابلیتهای سامانه پیامکی مخابرات
حتما شما هم نام سامانه پیامکی به گوشتان خورده و تا حدودی با آن آشنا هستید. اما ما در این مطلب قصد داریم خیلی عمیقتر و دقیقتر به قابلیتها و امکانات این ابزار تبلیغاتی مهم بپردازیم.

حتما شما هم نام سامانه پیامکی به گوشتان خورده و تا حدودی با آن آشنا هستید. اما ما در این مطلب قصد داریم خیلی عمیقتر و دقیقتر به قابلیتها و امکانات این ابزار تبلیغاتی مهم بپردازیم.
تا پیش از پیشرفت فناوری چیزی به اسم بازاریابی دیجیتال وجود نداشت و صاحبان کسبوکار باید روی تبلیغات محیطی مثل چاپ بروشور و تراکت و تبلیغات دهان به دهان حساب میکردند. اگر هم شرکت خیلی پولدار و بزرگ بود، میتوانست با تبلیغات تلویزیونی فروش خود را بالا ببرد.
در این میان باز هم کسبوکارهای کوچک دستشان خالی میماند و جای پیشرفت کمی داشتند. اما با بروز دیجیتال مارکتینگ و به خصوص بازاریابی پیامکی، دیگر این نوع از کسبوکارها هم فرصت رشد و پیشرفت پیدا کردند.
امکانات مهم سامانه پیامکی مخابرات
قبل از اینکه به سراغ امکانات و قابلیتها برویم بیایید این نکته را باهم روشن کنیم که خود مخابرات، ارائه دهنده سرویس پیامکی نیست. بلکه شرکتهایی هستند که این سامانهها را ارائه میدهند. این شرکتها با مخابرات قرارداد دارند و در انتها تمکام پیامکها از طریق مخابرات ارسال و دریافت میشوند اما خود مخابرات سامانه پیامکی ندارد.
بهطور کلی از پنل پیامکی برای فروش بیشتر و بازاریابی و البته اطلاعرسانی استفاده میشود. شرکتها و سازمانها برای اهداف گوناگون به سراغ سامانه پیامکی میآیند که در ادامه امکانات را با توجه به اهداف بررسی میکنیم.
جذب مشتری
یکی از اهداف مهم در بازاریابی پیامکی و استفاده از سامانههای ارسال پیامک، جذب مشتری و فروش بیشتر است. این هدف به خصوص برای کسبوکارهای نوپا و کوچک اهمیت بسیار بالایی دارد.
ارسال پیامک به شهر و منطقه خاص
حتما میدانید که برای بسیاری از کسبوکارها اینکه مشتریانی جذب کنند که در همان محله و محدوده حضور داشته باشند، بسیار مهم است. مثلا فرض کنید یک خانه بازی و مهد کودک دارید و قرار است برای آن بازاریابی کنید و مشتریان جدید پیدا کنید. آیا عاقلانه است افرادی را هدف قرار دهید که در یک شهر دیگر زندگی میکنند؟ قطعا خیر! زیرا والدین و کودکان باید برای بازی و گذراندن کلاسهای مهد کودک به محلی دسترسی داشته باشند که رفت و آمد برایشان آسان باشد. بنابراین شما باید در همان شهر، محدوده و منطقه خود تبلیغات کنید و سعی داشته باشید مشتریان جدید جذب کنید.
برای تبلیغات منطقه ای در سامانه های پیامک راههای گوناگونی از جمله ارسال از طریق کدپستی و از روی نقشه و غیره وجود دارد که با توجه به نوع کسبوکار میتوانید از آنها استفاده کنید.
ارسال پیامک به اصناف و مشاغل
از دیگر راههای بازاریابی و پیدا کردن مشتریان جدید، با استفاده از تبلیغات پیامکی مخابرات ارسال پیامک به افرادی است که در مشاغل و حرفههای خاص فعالیت دارند. مثلا فرض کنید یک تولیدکننده محصولات بهداشتی و آرایشی هستید و میخواهید محصولات خود را به صورت عمده بفروشید. برای این کار خیلی ساده میتوانید از بانک شماره موبایل سامانههای پیامکی، شماره فروشنگان لوازم آرایشی را درآورده و به سادگی چند کلیک به آنان به تعداد دلخواه پیامک تبلیغاتی ارسال کنید.
ارسال پیامک به جنسیت و بازه سنی خاص
حتما با خواندن دو مورد بالایی به یک نتیجه مشترک رسیده باشید و آن ارسال پیامک تبلیغاتی به افرادی است که با احتمال زیاد مشتری ما خواهند شد. یعنی اس ام اس تبلیغاتی ما با استفاده از سامانه پیامکی مخابرات باید به دست افرادی برسد که پتانسیل استفاده از خدمات و خرید کالاهای ما را دارند.
برخی از کسبوکارها هم هستند که انحصاری فقط برای یک جنسیت خدمات ارائه میدهند. مثلا باشگاهها، آرایشگاهها و کسبوکارهای این چنینی نیاز دارند فقط به مردان یا فقط به زنان پیامک تبلیغاتی ارسال کنند. برای این کار هم میتوان از بانک شماره موبایل سامانههای پیامکی استفاده کرد.
حفظ مشتری
تا اینجای مقاله بیشتر درباره این صحبت کردیم که چگونه افراد را از حضورمان در بازار آگاه کنیم و به اصطلاح مشتری جدید جذب کنیم. اما حتما میدانید که حفظ مشتریان قدیمی از جذب مشتری جدید مهمتر است و برایتان هزینه کمتر و سودبیشتری خواهد داشت.
باشگاه مشتریان
یکی از قابلیتهای مهم سامانه پیامکی، ارسال پیامک به باشگاه مشتریان است. افرادی که عضو خبرنامه پیامکی شما هستند، با رضایت خودشان شماره موبایلشان را در خبرنامه ثبت میکنند تا در دورههای مختلف زمانی، پیامک شما را دریافت کنند. شما نیز بسته به کسبوکاری که دارید و سیاستهایتان میتوانید برایشان پیامک تخفیف، پیشنهادات ویژه و دعوت به مراسم و غیره ارسال کنید.
مثلا فرض کنید صاحب یک کتابفروشی هستید و یک خبرنامه پیامکی از مشتریان قدیمی دارید. حالا هربار که کتاب جدیدی چاپ و در فروشگاه شما موجود میشود، میتوانید به مشتریان قدیمی اطلاع دهید تا در صورت تمایل آن را خریداری کنند.
پیامک مناسبت و یادآوری
از دیگر راههای حفظ مشتریان قدیمی، ارسال یک پیامک یادآوری به آنها است. مثلا اگر یک سالن زیبایی دارید، میتوانید وقت ترمیم ناخنهای مشتریان را در سامانه پیامکی وارد کنید و هر ماه یا هر سه هفته یکبار به آنان اس ام اس بفرستید تا بتوانند نوبت بعدی ترمیم ناخن خود را رزرو کنند. به این صورت احتمال اینکه مشتری قرارملاقات خود را فراموش کند یا آن را به لحظه آخر موکول کند کم میشود و شما هم به عنوان یک کسبوکار مشتریمدار و منظم شناخته میشوید.
ارسال پیامک نظرسنجی
حتما میدانید که دریافت انتقادات و پیشنهادات مشتریان یکی از بهترین راهها برای رشد و پیشرفت شماست. با دانشتن نقاط قوت و ضعف میتوانید کیفیت کار خود را بالا ببرید و به مشتریان خود احترام بگذارید. بنابراین هنگامی که مشتری از شما خرید و یا از خدماتتان استفاده کرد، میتوانید یک پیامک به او بفرستید و از او بخواهید نظر خود را دررابطه با کیفیت کالا و خدمات در وبسایتتان ثبت کند.
این قابلیت با استفاده از وبسرویس پیامکی و اتصال سامانه پیامکی به وب سایتتان به صورت خودکار ارسال میشود و بدون زحمت، میتوانید از مشتریان نظرسنجی کنید.
تخفیف و پیشنهادات ویژه
حتما در مناسبتهای خاص مانند عید نوروز، شب یلدا و بلک فرایدی فروش ویژه بگذارید و پیامک تبلیغاتی خود را ابتدا به مشتریان قدیمی خود بفرستید. اگر بتوانید با تخفیف و پیشنهادات ویژه، مشتریان قدیمی خود را راضی نگه دارید، احتمال جذب مشتریان جدید هم بالا میرود. زیرا این مشتریان قدیمی خودشان به سفیران شما تبدیل خواهند شد و شما را به دوستان و آشنایان معرفی میکنند.
جمعبندی پایانی
در این مطلب به امکانات و قابلیتهای سامانه پیامکی مخابرات پرداختیم و فهمیدیم تمام شرکتهای ارائهدهنده سرویسهای پیامکی زیر نظر مخابرات هستند. همچنین بررسی کردیم که چگونه با استفاده از قابلیتهای پنل اس ام اس میتوان مشتری جدید جذب کرد و مشتریان قدیمی را از خود راضی نگه داشت. امیدواریم با خواندن این مطلب به اهداف تبلیغاتی و بازاریابی خود برسید و بتوانید از ابزار پیامک به خوبی استفاده کنید.
نظر شما