فوری؛ شورای نگهبان با تعطیلی شنبه مخالفت کرد

شورای نگهبان لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری را تایید نکرد.

فوری؛ شورای نگهبان با تعطیلی شنبه مخالفت کرد
صفحه اقتصاد -

شورای نگهبان لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری را تایید نکرد.

در نظر این شورا آمده است: مصوب جلسه مورخ بیست و ششم اردیبهشت‌ماه یکهزار و چهارصد و سه مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۶ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:

۱_ در تبصره ۳، اطلاق تحدید روزهای کاری به یک‌شنبه تا پنج‌شنبه که مستلزم تعطیلی روز شنبه می‌باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد.

۲_ اطلاق حکم مذکور در تبصره ۴، درخصوص بخش خصوصی نسبت به قراردادهای گذشته، خلاف موازین شرع شناخته شد.

۳_ با عنایت به نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام درخصوص لایحه فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد. به پیوست نظر این هیأت به شماره ۶۹۳۳۰-۹۰۰۰ مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ درخصوص این لایحه عیناً جهت اقدام لازم ارسال می‌گردد.

_ در تبصره ۴، عبارت «قانون کار مصوب ۱۳۹۶/۸/۲۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام» با توجه به این‌که این قانون، مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده و صرفاً موادی از آن در جهت اعمال اصل ۱۱۲ قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شده است، اصلاح گردد.

پیشنهاد سردبیر

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • هادی

    اگر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت با تعطیلی شنبه ها مخالفند پس با تعطیلی پنجشنبه ها موافقت کنند، اگر با تعطیلی پنجشنبه ها هم مخالف هست پس چرا کارمندان مستقر در تهران که مرکز مبادلات اقتصادی کشور است هم اکنون پنجشنبه ها تعطیلی هستند؟ آیا این عدالت است؟!!! آیا فقها و حقوقدانان محترم شورای نگهبان صدور حکم غیرعادلانه را مغایر با اصول شرع و قانونگذاری نمی دانند؟!!!مجلس باید اشکالات مطرح شده توسط شورای نگهبان را حل کند نه اینکه کلا این موضوع را از دستور کار مجلس خارج نماید. ظاهرا برخی از نمایندگان بی کفایت مجلس عادت کرده بجای حل مساله، صورت مساله را پاک کنند!!!. جسم این مردم از مشکلات معیشتی دردمند است با روح و روان آنها بازی نکنند. مطالبه کارمندان دولت از مجلس شورای اسلامی برطرف کردن این تبعیض است.

  • علی

    نظر به جایگاه والای عدالت و نفی تبعیض در شرع مقدس اسلام و در اجرای بند نهم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت سیزدهم با هدف مشمول نمودن تعطیلات پنجشنبه ها برای کارمندان دولت در شهرستان ها لاحیه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری را به مجلس ارائه کرد. با توجه به منتفی شدن تعطیلی شنبه ها؛ مجلس می بایست جهت رفع اشکالات شورای نگهبان و به منظور رفع بی عدالتی موجود، در تعطیلات پایان هفته کارمندان دولت، وحدت رویه ایجاد نماید. بنابراین می بایست یا کارمندان شهرستانی نیز مانند کارمندان تهرانی از تعطیلی پنجشنبه ها برخوردار شوند و یا تعطیلی پنجشنبه های کارمندان تهرانی هم لغو گردد.

  • زهرا

    در خصوص لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور افزایش تعطیلات پایان هفته کارمندان دولت، کشورهای پیشرفته و اسلامی به دلیل آگاهی از فواید آن در زمینه های خانوادگی، سازمانی و اقتصادی سالهاست از آن روش استفاده می کنند. در ایران عده ای بدون دلایل حقوقی و ارائه یک آیه یا حدیث موثق، بخاطر کج فهمی، خودنمایی و لجبازی، با این لایحه مخالفت می نمایند؛ اینگونه مخالفت ها موجب مایوس شدن مردم از کارآمدی نظام و اسلام خواهد شد آیا این خیانت نیست ؟ !!!!!

  • زهرا

    لطفا برای جبران مصوبه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی، که به ضرر شدید کارمندان شد پنجشنبه ها یا شنبه ها را تعطیل کنید.

  • علی

    مداخله شرع در مواردی که در آن موضوع شرع مقدس اسلام مسکوت است و صراحت ندارد بجز بی اعتبار کردن شرع نتیجه ای نخواهد داشت مانند آنکه دین بیاید و در خصوص مکانیک کوانتوم اظهار نظر کند. اینکه در اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری پنجشنبه ها تعطیلی باشد یا شنبه ها یا هیچکدام یا هردو ، دانشمندان علم اقتصاد بین الملل، مدیریت بازرگانی و غیره باید اظهار نظر نمایند. علم ابطال پذیر است اما شرع ابطال پذیر نیست چون سخن خدا یا ولی خداست. بنابراین به بهانه شرعی رد نمودن مصوبه مجلس، آسیب به شرع مقدس است شاید علم ثابت کند که رد مصوبه مذکور اشتباه بوده است و به این ترتیب اعتقاد جوانان کشور نسبت به اسلام و شریعت، سست گردد. ضمنا در وضعیت موجود، کارمندان مستقر در تهران که مرکز مبادلات اقتصادی کشور و محل استقرار وزارتخانه ها است به دلیل تعطیلی پنجشنبه ها از 52 روز تعطیلی در سال برخوردارند و شهرستانی ها از این تعطیلی محروم و مغبون می باشند. آیا محروم کردن کارمندان شهرستانی، تبعیض و بی عدالتی نیست؟ آیا عدالت جزء مفاهیم اصلی شرع مقدس اسلام و اصول قانون اساسی نیست؟ آیا این تصمیم شورای نگهبان، باعث تداوم بی عدالتی موجود نیست؟

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد