ساخت نردبان با پروفیل و نکات اجرایی

ساخت نردبان با پروفیل باعث ایجاد ساختاری مقاوم می‌شود که کاربرد زیادی در خانه، محیط‌های صنعتی و فروشگاهی دارد. برای این کار نیاز به استفاده از پروفیل مبلی، تجهیزات جوش و برش، پیچ‌ومهره و ورق فولادی دارید.

ساخت نردبان با پروفیل و نکات اجرایی
صفحه اقتصاد -

از نردبان در انواع مختلف و با اهداف متفاوتی در خانه، محیط‌های کارگاهی و فروشگاهی استفاده می‌شود که در صورت ساخت نردبان با پروفیل لازم است که نکات ایمنی و استانداردهای لازم را رعایت کنید.

نردبان برای کار در ارتفاع بالا به‌ کار می‌رود و همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت استحکام و مقاومت این محصول در برابر فشارهای واردشده است که با استفاده از مواد اولیه مرغوب می‌توان به این هدف دست پیدا کرد.

انواع نردبان از نظر جنس

علاوه بر نردبان های فلزی که با استفاده از انواع قوطی پروفیل و همچنین ورق آهن ساخته می شوند، انواع دیگری از نردبان نیز در بازار قابل خریداری است که در ادامه لیستی از این محصول را مشاهده می نمایید:

  • نردبان پلاستیکی 
  • نردبان فایبر گلاس
  • نردبان خانگی 
  • نردبان مخابراتی
  • نردبان استخر
  • نردبان ساده 
  • نردبان تلسکوپی

لازم به ذکر است که به جهت جلوگیری از آسیب رساندن به شخص استفاده کننده از نردبان، در برخی قسمت های این ابزار پرکاربرد، از محافظ های پلاستیکی نیز استفاده می شود.

برای مثال در قسمت هایی که شاهد خم پروفیل یا قوطی هستیم، قطعه ای پلاستیکی از تیزی آن جلوگیری می نماید.

یا در قسمت پله های نبردبان که از جنس ورق ساخته شده، لایه ای پلاستیکی را در وسط پله تعبیه می کنند تا بتوان از نردبان بدون نیاز به کفش استفاده نمود.

البته این موارد بیشتر در نبردبان هایی که مصارف غیر صنعتی دارند و بیشتر در محیط های خانگی بکار گرفته می شوند قابل مشاهده است.

ابزارهای مورد نیاز برای ساخت نردبان با پروفیل

به‌طورکلی برای ساخت نردبان باید چندین ابزار و تجهیزات مختلف را فراهم کنید تا با روشی ساده بتوانید مراحل موردنیاز برای این کار را به شکل اصولی انجام دهید، مهم‌ترین لوازم عبارت‌اند از:

  • پروفیل مبلی
  • ورق فلزی برای پوشش رویی پله‌ها
  • پیچ‌ومهره به‌منظور اتصال قطعات
  • ابزارها و تجهیزاتی که برای برش و جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قوطی مبلی یا پروفیل قوطی سبک

به طور کلی پروفیل محصولی است که از طریق شکل دهی سرد بوسیله قالب، شکل دهی گرم و خروج کاری تولید می گردد و سطح مقطع آن در تمام طول محصول یکسان است.

پروفیل مبلی نیز محصولی فولادی است که از ورق سرد با ضخامت 0.7 الی 1.5 میلی متر تولید شده و می تواند سطح مقطع سه گوش، چهار گوش، دایره ای و یا ترکیبی داشته باشد.

رایج ترین پروفیل های مبلی، پروفیل هایی با سطح مقطع مربع یا مستطیل است و این پروفیل ها با سطح مقطع دایره ای شکل معمولا در دسته لوله قرار می گیرد.

پروفیل سبک از ورق روغنی یا ورق نورد سرد تولید می‌شود. ضخامتی که برای پروفیل‌های سبک در نظر گرفته می‌شود، کمتر از 1.5 میلی‌متر است و به همین دلیل، به آن‌ها پروفیل سبک یا پروفیل مبلی نیز گفته می‌شود.

پروفیل سبک، ویژگی‌های بسیاری دارد و در صنایع مختلفی قابل استفاده است. تنوع وزنی، قابلیت آبکاری، کیفیت عالی سطح و همچنین فرم پذیری مناسب از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل سبک است.

قیمت قوطی مبلی در آهن باکس معمولا به صورت لحظه ای توسط کارشناسان فروش شرکت سورین کیان مهر اسپادانا به روز رسانی می شود تا خریداران در زمان خرید انواع این محصول به جدیدترین قیمت های موجود در بازار اهن ایران دسترسی داشته باشند.

ورق فولادی یا ورق آهن

ورق آهنی یا ورق فولادی از انواع ورق‌های فلزی است و محصول نورد سرد و گرم می‌باشد. به طور کلی به مقطعی فلزی که ضخامت کمی دارد و مسطح است، ورق آهنی می‌گویند. ورق فولادی به انگلیسی Steel Sheet نامیده می‌شود و در صنایع گوناگونی کاربرد دارد که تا حد زیادی بستگی به جنس ورق دارد.

ورق آهن، یکی از پر مصرف‌ ترین محصولات فولادی است که در انواع آلیاژها، ابعاد و ضخامت های مختلف وجود دارد.

این ورق ها از فولاد معمولی (کربن استیل) یا فولادهای آلیاژی و به روش نورد سرد و گرم تولید می شوند که متداول ترین آن ها، شامل ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه، رنگی، استنلس استیل و … است.

ورق های فلزی بسته به ویژگی و خواص متنوعشان، کاربردهای متفاوتی دارند. قیمت ورق های فولادی نیز تحت تاثیر جنس ورق، ضخامت، کارخانه تولیدکننده و نحوه تولیدشان متفاوت می باشد.

برای اینکه نردبان ساخته شده دارای وزن بسیار سبک و در عین حال مستحکم باشد، انتخاب ورق های نازک فولادی گزینه مناسبی است.

در ساخت نربردان حتی المقدور از خرید ورق های با ضخامت بالا پرهیز نموده تا علاوه بر کاهش وزن محصول، به کاهش هزینه ساخت نیز کمک نمایید.

مراحل لازم برای ساخت نردبان با پروفیل

هر محیطی نیازمند استفاده از نردبان‌هایی با ارتفاع و ابعاد مختلف است که اولین مرحله برای شروع ساخت این محصول با استفاده از پروفیل فولادی نیز تعیین ‌کردن مشخصات ابعادی خواهد بود.

اگر می‌خواهید در خانه از نردبان استفاده کنید باید ارتفاع را متناسب با سقف در نظر بگیرید، از سوی دیگر در مکان‌های صنعتی معمولا ارتفاع سقف خیلی بالاتر است و از نردبان برای کاربردهایی مختلفی استفاده می‌شود. دیگر مراحل موردنیاز به شرح زیر هستند.

پروفیل را با توجه به ابعاد برش دهید

بعد از مشخص‌کردن اندازه نردبان باید با کمک تجهیزاتی همچون اره فلزبر یا دستگاه لیزری نسبت به برش‌دادن پروفیل‌ها در ابعاد موردنیاز اقدام کنید که باید با دقت زیادی انجام شود.

2222

پله‌ها را با ورق فولادی بپوشانید

با توجه به اینکه لازم است تا پله‌های نردبان ضدلغزش باشند، در هنگام ساخت نردبان با پروفیل باید قسمت رویی را با ورق‌های فولادی مناسبی بپوشانید که اتصال این قطعات با استفاده از پیچ‌ومهره یا جوش انجام می‌شود.

اتصال پروفیل ها به یکدیگر

برای وصل ‌کردن قطعات فلزی باید با استفاده از فرایند جوشکاری تمامی آن‌ها را در جای خود ثابت کنید که البته می‌توانید این مرحله را با استفاده از پیچ‌ومهره نیز انجام دهید.

انواع نردبان ساخته شده از پروفیل

از میان تنوع بالای پروفیل‌های موجود در بازار به‌طور معمول از قوطی مبلی برای ساخت این تجهیزات استفاده می‌شود که با توجه به نحوه کارایی نردبان می‌توان به مدل‌های زیر اشاره کرد:

  • صنعتی
  • خانگی
  • تاشو

نکات اجرایی که در هنگام ساخت نردبان با پروفیل مهم است

سعی کنید این کار را در یک محیط با نور کافی انجام دهید، استفاده از دستکش و عینک ایمنی برای اجرای فرایند جوشکاری یا برش پروفیل‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که به حفظ امنیت جانی کمک می‌کند.

از دیگر نکات مهمی که باید در هنگام ساخت نردبان با استفاده از قوطی آهن مورد توجه قرار دهید به‌کارگیری تجهیزات استاندارد و ایمن است، در آخر نیز برای اطمینان از استحکام سازه باید آن را امتحان کنید.

آیا می‌خواهید با استفاده از پروفیل‌های فولادی یک نردبان محکم و بادوام بسازید؟ برای این منظور بررسی قیمت پروفیل و تعیین بودجه موردنیاز ضروری به‌نظر می‌رسد که می‌توانید با مراجعه به سایت های معتبر این کار را انجام دهید.

333

جمع‌بندی

ساخت نردبان با پروفیل باعث ایجاد ساختاری مقاوم می‌شود که کاربرد زیادی در خانه، محیط‌های صنعتی و فروشگاهی دارد. برای این کار نیاز به استفاده از پروفیل مبلی، تجهیزات جوش و برش، پیچ‌ومهره و ورق فولادی دارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد