ورق ST۵۲ چیست؟

به طور کلی ورق ها و مقاطع فولادی بر اساس یک سری استاندارد های ملی و بین المللی کشور های مورد تأیید توسط سازمان ملی استاندارد تولید و عرضه می شوند. در مورد فولاد ST52 نیز باید گفت استاندارد نامگذاری آن بر اساس DIN EN 10027 کشور آلمان می باشد.

ورق ST52 چیست؟
صفحه اقتصاد -

همان طور ک می دانید یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ورق های فولادی با نام ورق سیاه، گرم یا آهنی شناخته می شود. این محصول از طریق فرآیند نورد گرم تولید می شود و با تغییر در عناصر تشکیل دهنده آن، کیفیت های مختلفی از آن تولید می شوند که یکی از محبوب ترین آن ها با نام اختصاری ST52 شناخته می شود.

 

این محصول در دسته فولادها کم کربن قرار می گیرد و با نام دیگر ورق سیاه صنعتی یا فولاد منگنز کم کربن نیز در بازار شهرت یافته است. این فولاد به علت داشتن عناصر آلیاژی مختلف دارای خواص منحصر به فردی است. استحکام کششی ورق ST52 همان طور که از نام آن پیداست، 520 مگاپاسکال می باشد.

از مهم ترین ویژگی های ورق ST52 می توان به مقاومت و استحکام کششی بالا، مقاومت در برابر حرارت و نقطه ذوب مناسب، هدایت الکتریکی مطلوب، خاصیت ارتجاعی، وزن سبک، سختی بالا و کاربردهای متنوع اشاره کرد.

همان طور که اشاره کردیم، ورق ST52 یکی از زیر مجموعه های آلیاژی فولاد گرم می باشد که تحت عنوان های ورق صنعتی یا فولاد منگنز کم کربن نیز شناخته می شود. این فولاد به دلیل اضافه شدن عناصر آلیاژی مختلف، خواص مکانیکی ارزشمندی دارد که آن را به یک محصول مقاوم در برابر پیچش و خمش تبدیل کرده است. استحکام آن نیز به صورت حدودی 520 مگاپاسکال می باشد.

درجه بندی فولاد ST52 مانند ورق سیاه معمولی که ST37 نام دارد، در کیفیت های 1 تا 3 قرار دارد که استحکام آن ها با یک دیگر کمی تفاوت دارد. همچنین در برخی مواقع در آخر نام ST52 حرف N قرار می گیرد که نشان دهنده نرمالیزه شدن فولاد است. از دیگر خواص ورق ST52 می توان به جوش پذیری بسیار مطلوب اشاره کرد که سبب نیاز نداشتن به عملیات پیش گرم و پس گرم برای آن در مصارف ساختمانی خواهد شد.

مشخصات فنی ورق ST52

12

همان طور که ذکر شد، بیشترین تفاوت ورق ST52 با سایر کیفیت های ورق گرم در عناصر تشکیل دهنده آن می باشد. از جمله مهم ترین عناصری که در ترکیبات شیمیایی آلیاژ ST52 به کار برده می شوند، می توان به فسفر، گوگرد، کربن، منگنز و سیلیسیم اشاره کرد. هر کدام از این عناصر سبب به وجود آمدن یک سری خواص در ورق سیاه صنعتی خواهند شد.

با یک مثال ساده می توان گفت عنصر منگنز سبب جلوگیری از خشک شدن بحرانی فولاد شده و در نتیجه خاصیت جوش پذیری محصول را افزایش می دهد. راحت تر بودن جوشکاری برای فولاد ST52 سبب شده تا پس از عملیات، استحکام و چقرمگی یا انعطاف پذیری خود را به صورت قبل حفظ نمایند.

عناصر دیگر نیز سبب به وجود آمدن خواص دیگری در فولاد ST52 خواهند شد. برای مثال استحکام و مقاومت این کیفیت به سبب وجود مقداری عنصر سیلیس در ترکیبات آن می باشد. عناصری مانند فسفر نیز ممکن است به مقدار بسیار کمی وجود داشته باشند، اما همان مقدار سبب عملکرد عالی گرید ST52 در عملیات های براده بری و ماشین کاری خواهد شد.

تولید این محصول مانند ورق سیاه معمولی می باشد و تنها عناصر ذکر شده به ترکیبات آن اضافه خواهند شد. امروزه یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در میزان تولیدات صنایع مقدار و قیمت ورق سیاه می باشد که به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به نرخ شمش فولادی، میزان عناصر، خواص محصولات گرم، گرید، ابعاد، نوسانات ارزی و اقتصادی می باشد. همچنین یکی دیگر از موارد مهم و اثرگذار در نرخ فلزات گرم را می توان به میزان عرضه و تقاضا توسط تولید کنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا نسبت داد. با این وجود بهتر است بدانید محصولات گرم در مقایسه با سایر ورق های فولادی قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

کاربردهای ورق  ST52

333

کاربردهای ورق ST52 بسیار گسترده می باشد؛ زیرا این محصولات با داشتن عناصر مختلف، کیفیت های گوناگونی داشته و بسته به کارخانه سازنده در صنایع بسیاری به کار برده می شوند. با این حال بهتر است بدانید با وجود این که گرید ST37 را با نام ورق ساختمانی نیز می شناسند، اما در سازه های فلزی سنگین و مواردی که نیاز به تحمل وزن بالایی می باشد، از ورق ST52 استفاده می کنند. این محصول با داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، وزن سبکی دارد.

همچنین مقاومت فولاد ST52 در برابر حرارت و فشار، سبب استفاده گسترده از آن برای ساخت مخازن تحت فشار و حمل سوخت شده است؛ در نتیجه می توانید حدس بزنید که قیمت ورق ST52 برای تولید کنندگان این سازه ها و صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع به صورت روزانه تغییر می کند و تحت تأثیر نوسانات ارز، بورس، عرضه و تقاضا، میزان سهمیه مواد اولیه، ضخامت و ابعاد، کارخانه سازنده و استانداردهای تولید قرار دارد.

با این وجود پیشنهاد می شود پیش از چک کردن این عوامل و استعلام قیمت، کاربری نهایی خود را مشخص کنید تا خرید مطمئنی داشته باشید. همچنین محصولات گرم از جمله فولاد ST52 در برخی موارد که ظاهر عملیات اهمیت داشته باشد، اسیدشویی شده و سپس مورد استفاده قرار می گیرند.

سایر کاربردهای فولاد ST52 در صنعت های زیر می باشد:

  • لوله کشی یا ساخت خطوط لوله انتقال
  • تولید مخازن تحت فشار
  • ساخت انواع کانتینر
  • خودروسازی
  • ساخت ریل قطار
  • تولید تجهیزات بالابر
  • ساخت تجهیزات توربین‌ های بادی
  • سازه‌ های دریایی و زیرزمینی
  • سازه‌ های فلزی سنگین
  • بدنه جرثقیل ‌ها
  • اسکلت پل ‌ها
  • شاسی ماشین ‌های سنگین
  • دیواره قطعات صنعتی (انواع مخزن)

استانداردهای ورق ST52

444

به طور کلی ورق ها و مقاطع فولادی بر اساس یک سری استاندارد های ملی و بین المللی کشور های مورد تأیید توسط سازمان ملی استاندارد تولید و عرضه می شوند. در مورد فولاد ST52 نیز باید گفت استاندارد نامگذاری آن بر اساس DIN EN 10027 کشور آلمان می باشد. ST نماد تنش نهایی این فولاد و عدد 52 نشان دهنده استحکام کششی آن می باشد. تنش تسلیم فولاد ST52 نیز 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

همچنین اگر اعداد 1 تا 3 در کنار فولاد ST52 نشان دهنده کیفیت فولاد آن می باشند. طبیعی است که فولاد درجه 1 دارای ناخالصی بسیار کمتری در مقایسه با فولاد درجه 3 می باشد. هر خریدار بسته به میزان کارایی که از فولاد ST52 انتظار دارد، درجات مختلفی از آن را خریداری می نماید.

تفاوت ورق ST37 و ST52

از مهم ترین تفاوت های گرید معمولی ST37 و گرید صنعتی ST52 به ترکیبات عناصر شیمیایی آن ها اشاره می کنند که سبب انعطاف پذیری بیشتر گرید ST37 نسبت به کیفیت ST52 می شود. از سوی دیگر مقاومت فولاد ST52 در مقایسه با ST37 بیشتر می باشد؛ به همین علت در مصارف صنعتی تر از آن استفاده می شود.

دیگر تفاوت این دو فولاد در میزان کربن در ترکیبات شیمیایی آن ها می باشد که افزایش آن در فولاد ST52 سبب بیشتر شدن میزان سختی آن شده است؛ به همین دلیل خاصیت جوش پذیری بالاتری نسبت به گرید ST37 دارد.

در نهایت می توان گفت بیشترین تفاوت گریدهای ST37 و ST52 در میزان استحکام کششی و تنش تسلیم آن ها می باشد که سبب تفاوت در کاربردها، خواص، میزان سختی، انعطاف پذیری شده است. با این وجود هر دو آن ها در بازه دمایی 1420 تا 1460 درجه سانتی گراد ذوب شده و روش تولید آن ها نیز یکسان است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • باقر

    مقاله جالبی بود به نظرم ورق های سیاه st52 و st37 با هم تفاوتای زیادی دارند که تفاوت های اصلی بین فولاد ST52 و ST37 به صورت چند مورد هستند مثل سختی،ST52 دارای سختی بیشتری است نسبت به ST37می باشد ،انعطاف پذیری: ST37 انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ST52 دارد. جوشکاری،ورق ST52 سازگاری بهتری با جوشکاری نسبت به ST37 دارد همچنین استحکام کششی،ST52 دارای استحکام کششی بالاتری نسبت به ST37 است.

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان