گرانی عجیب دنا صفر کیلومتر در بازار؛ این مدل ۱۵۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت!
بازار خودرو ایران خودرو همچنان با موج گرانی روبهروست؛ در این میان، خانواده دنا با افزایش چشمگیر قیمت، توجه خریداران را به خود جلب کرده است و مدلهای مختلف آن، از دنا پلاس توربو تا نسخههای پایه، رکوردهای قیمتی جدیدی ثبت کردهاند.

به نقل از اقتصادآنلاین، پایش تغییرات قیمت دنا صفر کیلومتر در بازار آزاد نشاندهنده رشد چشمگیر این خودروی محبوب ایرانی در چند ماه اخیر است. به نظر میرسد افزایش قیمتها در اکثر مدلهای دنا، از نسخههای ابتدایی تا مدلهای توربو آپشنال، همچنان ادامهدار است و متقاضیان این خودروها با نوسانات بالا و تغییرات چند ده میلیون تومانی در قیمتها روبرو هستند.
در آغاز سال ۱۴۰۴، دنا پلاس EF۷P ششدنده با قیمتی در حدود ۹۵۵ میلیون تومان عرضه میشد، اما اکنون با تجربه افزایش قیمتی بالغ بر ۱۵۵ میلیون تومان، قیمت نهایی آن به یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. استقبال قابلتوجه از این مدل به دلیل گیربکس جدید و مصرف سوخت بهینه باعث شده که این خودرو یکی از پرفروشترین مدلها در بازار دنا باشد.
همچنین قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال نیز از ابتدای مهرماه سیر صعودی به خود گرفته است. این خودرو که به امکانات رفاهی چشمگیری مجهز شده و با طراحی لوکستر و موتور توربوشارژ عرضه میشود، با افزایشی ۴۰ میلیون تومانی اکنون به قیمت یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. این خودرو به دلیل مزایای خود محبوبیت خاصی در میان علاقهمندان خودروهای اتوماتیک ایرانی پیدا کرده است.
از سوی دیگر، دنا پلاس EF۷ پنجدنده ساده نیز از این افزایش قیمتها مصون نمانده و طی یک ماه گذشته با رشد قیمتی معادل ۷۵ میلیون تومان مواجه شده است. قیمت جاری این مدل در بازار یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان است.
مقایسه طراحی ظاهری و داخلی دنا و تارا؛ رقابت دو محصول ملی جدید ایرانخودرو
در نبرد میان دنا پلاس و تارا ، دو سدان جدید شرکت ایرانخودرو که در گروه خودروهای خانوادگی قرار دارند، تفاوتهای ظاهری و طراحی داخلی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تصمیم خریداران به شمار میرود. هرچند این دو خودرو از نظر مشخصات فنی در سطح مشابهی قرار دارند، ولی در بخش طراحی بدنه و فضای داخلی، تفاوتهای زیباییشناختی به وضوح مشهود است.
به لحاظ ظاهری، تارا ، با بهرهگیری از زبان طراحی جدید شرکت ایرانخودرو، از دید بصری مدرنتر به نظر میرسد. فرم باریک و کشیده چراغهای جلو همراه با سپرهای پژویی، ظاهری اروپایی و اسپرت به تارا داده است. از سوی دیگر، دنا پلاس با توجه به خطوط محکمتر بدنه، جلوپنجره کروم بزرگ و طراحی خاص چراغهای جلو، حس قدرت و شخصیت لوکستری را القا میکند. از این رو، دنا بیشتر برای کاربران علاقهمند به طراحیهای پرصلابت و شیک درخور توجه است، در حالی که تارا گزینهای جذاب برای دوستداران خودروهای مدرنتر بهشمار میآید.
از حیث طراحی داخلی، تارا با بهکارگیری اصول ارگونومیک و استفاده از مواد باکیفیت، یک گام روبه جلو برداشته است. داشبورد منظم و ساده آن همراه با نمایشگر مرکزی بزرگ، غربیلک فرمان D شکل، و صندلیهای راحت، فضایی مدرن و دلپذیر ایجاد کرده است. در طرف مقابل، کابین دنا پلاس همچنان ترکیبی از طراحی کلاسیک و جلوههای لوکس را به نمایش میگذارد. استفاده از ترکیب رنگهای متضاد در داشبورد، پنل دیجیتال کوچک و مواد با کیفیت روکش صندلیها، حسی از راحتی و شکوه را به سرنشینان منتقل میکند.
از لحاظ دید کلی و راحتی در کابین، تارا به دلیل طراحی خاص ستونها و صندلیهای قابلتنظیم، دید بیشتری را برای راننده فراهم میآورد. اما در مقابل، دنا پلاس در مواردی چون عایقبندی صدا، فرمانپذیری نرمتر و کیفیت سیستم صوتی، عملکرد برجستهتری را ارائه میدهد که آن را برای مسافرتهای طولانی مناسبتر مینماید.
در نتیجه، تارا با طراحی مدرن و رویکرد داخلی مینیمالیستی، بیشتر برای جوانان و علاقهمندان به مُد روز جذاب ظاهر شده است. اما دنا پلاس با تأکید بر حس لوکسگرایی و راحتی سنتی، انتخاب بهتری برای خانوادهها و علاقهمندان به استایل کلاسیک به شمار میرود.
نظر شما