همه چیز از برند لویی ویتون، تولیدکننده کیف‌های لوکس

می‌توان گفت تقریبا اکثر افراد نام برند لویی ویتون را شنیده‌اند. این برند که بیشتر به تولید کیف‌های لوکس شهرت دارد، امروزه یکی از ارزشمندترین برندهای دنیا به شمار می‌آید. در ادامه این مقاله به بررسی داستان شکل‌گیری این برند می‌پردازیم.

همه چیز از برند لویی ویتون، تولیدکننده کیف‌های لوکس
صفحه اقتصاد -

برند لویی ویتون (Louis Vuitton) که نام کامل آن لویی ویتون مالتیه (Louis Vuitton Malletier) است، یکی از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین برندهای جهان است. این برند فرانسوی در سال 1854 به دست شخصی به نام لویی ویتون تاسیس شد. لویی ویتون تولیدات برند خود را از ساخت چمدان‌های خاص و نوین آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، لویی ویتون علاوه بر کیف و چمدان کالاهای لوکس دیگری همچون کفش‌های چرم، جواهرات، زیورآلات، عطر، ساعت، عینک آفتابی و نوشت‌افزارهای خاص مانند ست‌های خودنویس نیز تولید کرده و به فروش می‌رساند. به جرئت می‌توان گفت لویی ویتون یکی از پرچمداران صنعت مد در دنیا است. بین سال‌های 2006 تا 2012، یعنی برای 6 سال متوالی، لویی ویتون لوکس‌ترین و ارزشمندترین برند در میان سایر برندهای معتبر معرفی شد.

ارزش اقتصادی برند لویی ویتون در سال 2012، رقمی معادل 25.9 میلیارد دلار و در سال 2013، معادل 28.4 میلیارد دلار تخمین زده شد. نحوه فروش محصولات این برند از طریق بوتیک‌ها و نمایندگی‌های رسمی لویی ویتون در شهرهای مختلف جهان است. نحوه خرید اینترنتی این محصولات نیز از طریق وبسایت لویی ویتون امکان پذیر است. لویی ویتون در بیش از 50 کشور دنیا دارای نمایندگی رسمی است و از طریق 480 بوتیک خود در این کشورها به فروش محصولات لوکس خود می‌پردازد.

بیوگرافی لویی ویتون

لویی ویتون موسس و بنیان‌گذار برند لویی ویتون است. پیش از معرفی این برند و بررسی استراتژی‌های فروش آن، لازم است ابتدا نگاهی به زندگی بنیان‌گذار آن بیندازیم.

کودکی

لویی ویتون در تاریخ 4 آگوست 1821 (13 مرداد 1200) در شهر کوهستانی، آنچای فرانسه متولد شد. خانواده ویتون از طبقه کارگر بودند. همچنین اجداد و نسل‌های پیش از او نیز متعلق به همین طبقه بوده‌اند. مانند هر فرد دیگر در طبقه پایین جامعه آن دوره، اجداد و خانواده ویتون به کارهایی نظیر کشاورزی، ریسندگی، نجاری و آسیابانی مشغول بودند. پدر ویتون، کشاورز و مادرش آسیابان بود. لویی ویتون در سن 10 سالگی مادر خود را از دست داد. پدر لویی، خاویر، اندکی پس از فوت همسرش، تجدید فراش کرد. همانند افسانه سیندرلا، نامادری لویی ویتون نیز فردی سنگدل و آزاردهنده بود. کشمکش‌های مداوم لویی با نامادری‌اش او را به فکر تنها راه نجاتش از آن وضعیت یعنی فرار از آنچای به سوی پاریس انداخت. سرانجام لویی ویتون در سن 13 سالگی خانه خود را به مقصد پاریس ترک گفت.

پاریس

او تمام مسیر آنچای تا پاریس را با پای پیاده طی کرد. این سفر دو سال به طول انجامید. در طی این مسیر، ویتون برای تامین هزینه و پناهگاه، به هر کار موقتی دست می‌زد و در هر سرپناهی سکنی می‌گزید. او سرانجام در سن 16 سالگی به پاریس رسید که در آن زمان در بحبوحه انقلاب صنعتی قرار داشت. فقر و عظمت هراس‌آور پاریس لرزه در دل ویتون انداخت. او به عنوان دستیار یک جعبه‌ساز مطرح، موسیو مارشال، در پاریس مشغول به کار شد. در آن دوره شغل بسته‌بندی و جعبه‌سازی، حرفه قابل احترام و مهمی در میان مردم به شمار می‌آمد. تنها چند سال بعد، طبقه شیک‌پوش پاریس ویتون را به عنوان یکی از بهترین‌های حرفه بسته‌بندی و جعبه‌سازی شناختند.

تلفظ لویی ویتون

سال 1852 نقطه عطف زندگی لویی ویتون به شمار می‌آید. در این سال یعنی 17 سال پس از ورود ویتون به پاریس، ناپلئون بناپارت به عنوان ناپلئون سوم تاجگذاری کرده و خود را پادشاه فرانسه اعلام کرد. به علت شهرت ویتون در حرفه بسته‌بندی، همسر سوم ناپلئون که یک کنتس اسپانیایی بود، او را به عنوان جعبه‌ساز شخصی خود انتخاب کرد. از نظر همسر ناپلئون، ویتون زیباترین لباس‌ها را به بهترین نحو ممکن بسته‌بندی می‌کرد. کار کردن برای همسر ناپلئون دروازه ورود ویتون به طبقه اشراف‌زادگان و آشنایی بیشتر با آنان شد.

ازدواج و زندگی شخصی

لویی ویتون در سال 1854 با دختر زیباروی 17 ساله‌ای به نام کلمنس آشنا شد. لویی و کلمنس آوریل همان سال با یکدیگر ازدواج کردند. تنها چند ماه پس از ازدواج، ویتون از ادامه کار برای موسیو مارشال استعفا داد و کارگاه بسته‌بندی خود را در پاریس افتتاح کرد. این کارگاه زمینه‌ساز تاسیس برند جهانی لویی ویتون شد که در بخش بعدی به داستان آن خواهیم پرداخت. لویی ویتون در سال 1892 در سن 70 سالگی چشم از جهان فرو بست و مسئولیت اداره کار را به پسرش سپرد.

تاسیس برند لویی ویتون

روسری برند لویی ویتون

جدایی لویی ویتون از موسیو مارشال را می‌توان اولین قدم موثر او برای ایجاد برند لویی ویتون دانست. در آن دوره تنها ثروتمندان و متمولان جامعه از کالاهای تولید شده در صنعت بسته‌بندی که عموما چمدان‌های مسافرتی و بسته‌های حمل وسیله بود، استفاده می‌کردند. لویی ویتون از هوش و نوآوری خود استفاده کرد و الگوی جدیدی برای طراحی چمدان ارائه داد. در این طرح چمدان‌ها به صورت مستطیل شکل ساخته می‌شدند و در ساخت آنان به جای چرم از کرباس استفاده می‌شد. این الگوی جدید بسیار مورد استقبال خریداران قرار گرفت. طرح مستطیلی و جعبه مانند چمدان‌های لویی ویتون، چیدمان چمدان‌ها روی یکدیگر را بسیار راحت‌تر از پیش ممکن می‌کرد. همچنین به دلیل سبک‌تر بودن کرباس نسبت به چرم، این چمدان‌ها نسبت به چمدان‌های پیشین سبک‌تر بودند.

بسیاری از صاحب‌نظران دنیای مد بر این عقیده هستند که طرح اولیه چمدان‌های لویی ویتون، پایه و اساس طراحی ساک‌های دستی امروزی به شمار می‌آید. از آنجا که عرضه این چمدان‌ها با اقبال بسیاری در فروش مواجه شد، تقاضاها برای خرید آن افزایش یافت. بنابراین ویتون کارگاه تولیدی خود را گسترش داد. سفارش‌های بسیاری از سوی اعیان و اشراف به سوی کارگاه ویتون سرازیر شد. نه تنها اعیان، بلکه اسماعیل پاشا، پادشاه مصر نیز یکی از مشتریان ویتون به شمار می‌آمد.

ارزشمندترین برند دنیا

با موفقیت طرح لویی ویتون، رقبای او به سرعت از طرح او تقلید کردند. ویتون برای جلوگیری از تقلید و تمایز کالاهای خود از طرح راه راه قرمز و سفید و بعدتر از رنگ‌های کرم و قهوه‌ای در ساخت چمدان‌هایش استفاده کرد. با مشاهده افزایش تقلیدها از سوی رقبا، لویی ویتون ناچار به ثبت نام تجاری خود شد. او لوگوی ثبت شده خود، یعنی marque L. Vuitton déposée را روی تمام محصولاتش حک کرد تا از تقلید و کپی رقبا مصون بمانند. این لوگو بعدها به LV مختصر شد و هنوز هم روی محصولات این برند حک می‌شوند.

سال 1870 با شروع جنگ پروس و در پی آن محاصره پاریس، به ناچار کارگاه لویی ویتون متوقف شد. این جنگ به درگیری داخلی و متعاقبا نابودی امپراطوری فرانسه منجر شد. پس از پایان جنگ در سال 1871، هنگامی که ویتون به کار خود بازگشت، از کارگاه و مغازه‌های لویی ویتون جز ویرانه‌ای برجای نمانده بود. لویی ویتون با همان روحیه سرسخت و تلاشگر خود دوباره رونق و شکوفایی را به کسب و کار خود بازگرداند. پس از مرگ لویی ویتون، پسرش جورج ویتون سرپرستی اداره این تشکیلات را به عهده گرفت. جورج ویتون نقش مهمی در شکوفایی برند لویی ویتون ایفا کرد.

شکوفایی برند لویی ویتون

آغاز شکوفایی و روند جهانی شدن برند لویی ویتون، پس از مرگ وی و مدیریت پسرش شروع شد. جورج ویتون با توسعه تبلیغات و سفرهای تجاری برای معرفی بیشتر محصولات لویی ویتون، این برند را در خارج از مرزهای فرانسه نیز مشهور کرد. جورج ویتون در سال 1893 در نمایشگاه جهانی شیکاگو شرکت کرد و همین امر تاثیر بسیاری در شناخته شدن برند لویی ویتون میان دیگر رقبا در سطح جهان داشت. سال 1896، لوگوی معروف لویی ویتون که تا به امروز مورد استفاده این برند قرار دارد، توسط جرج طراحی شد. این لوگو با الهام از گل چهارپر «مون» که طرح ژاپنی معروفی در دوره ویکتوریا بود، به علاوه نام اختصاری برند لویی ویتون یعنی LV طراحی شد. حک این طرح بالاخره پس از سالیان مدید، روند کپی‌برداری سایر شرکت‌ها را متوقف کرد.

بهترین برند دنیا

جورج ویتون با تورهای جهانی خود، شهرت برند لویی ویتون را به طرز چشم‌گیری افزایش داد. او در این دوره در تورهای خود از تمام شهرهای آمریکا، انگلیس و هند دیدن کرده و شعب مختلف نمایندگی‌های ویتون را در شهرهای بزرگی مانند لندن، واشنگتن، نیویورک، بوئنوس آیرس و بمبئی افتتاح کرد.

در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، شرکت لویی ویتون متهم به همکاری با نازی‌ها، هنگام چیرگی آنان بر فرانسه شد. سال‌ها بعد خبرنگاری فرانسوی در کتاب خود، حماسه‌ای به نام لویی ویتون، به تفصیل به شرح این همکاری پرداخت. در طی سال‌های 1945 تا 2000 برند لویی ویتون به گسترش دامنه محصولات خود پرداخت؛ محصولات چرمی، طیف وسیع‌تری از کالاها را به خود اختصاص دادند و کالاهای لوکس دیگری چون زیورآلات، جواهرات و نوشت‌افزار به فهرست فروش این شرکت اضافه شدند. همچنین نمایندگی‌های لویی ویتون در این سال‌ها در کشورهای تایوان، ژاپن، چین و کره جنوبی نیز افتتاح شده و گسترش یافتند.

چهره های برند لویی ویتون

برند لویی ویتون

از آنجا که لویی ویتون برندی لوکس است و بیشتر جنبه‌ای خاص و ویژه دارد، پیام تبلیغاتی آن نیز مختص به طبقه ویژه‌ای از جامعه می‌شود. لویی ویتون در تبلیغات خود از چهره‌ها و افراد خاص استفاده می‌کند. از میان این افراد می‌توان به ستاره‌هایی چون آدری هپبورن ، محمدعلی کلی، جنیفر لوپز ، کانیه وست ، آنجلینا جولی، مدونا، دیوید بویی و حتی میخائیل گورباچف اشاره کرد. برند لویی ویتون پیشتر تنها از عکس‌های تبلیغاتی در مجلات و بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده می‌کرد. این بیلبوردها در شهرهای خاص و در مکان‌های خاصی از شهر نصب می‌شدند. از همان دوران، چهره‌های تبلیغاتی محبوبی چون آدری هپبورن به عنوان مدل برای لویی ویتون به تبلیغات می‌پرداختند؛ بطوریکه عکس‌های بسیاری از آدری هپبورن به همراه کیف‌های لویی ویتون ثبت و منتشر شد.

ارزشمندترین برند جهان

پس از سال 2000 مدیران شرکت، تصمیم به ورود به دنیای تبلیغات تلویزیونی را گرفتند. اولین تیزر تبلیغاتی این برند، ویدیویی 90 ثانیه‌ای با عنوان «زندگی تو را به کجا خواهد برد؟» بود. این تیزر به قدری موفق عمل کرد که به 13 زبان ترجمه و در بسیاری از کشورها پخش شد. تبلیغات تلویزیونی لویی ویتون نه به وسیله هر رسانه‌ای، بلکه توسط برخی شبکه‌های منتخب شرکت پخش می‌شدند و در آن‌ها افراد مطرح در حوزه‌های سینما، ورزش و حتی سیاست نیز شرکت می‌کردند. به طوری که در یکی از تبلیغات لویی ویتون، میخاییل گورباچف، رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی را نیز مشاهده می‌کنیم.

در سال 2002 مدیر عامل شرکت لویی ویتون برای کمپین تبلیغاتی ساعت‌های این برند، چهره‌هایی چون ماریا شاراپووا (قهرمان تنیس)، تایگر وودز (گلف‌باز معروف)، برد پیت و اوما تورمن را استخدام کرد. بررسی‌های صورت گرفته پس از پخش این تبلیغات نشان داد تیزر تبلیغاتی با حضور تایگر وودز، فروش ساعت‌های لویی ویتون را 30 درصد افزایش داده است.

برند لویی ویتون در جایگاه امروزه

شرکت لویی ویتون از ابتدای تاسیس تا به امروز، مدیران و مسئولان بسیاری را به خود دیده است. مدیرعامل کنونی این شرکت مایکل برک است. یکی از عوامل موفقیت برند لویی ویتون در دهه اخیر، حضور مایک جیکوب به عنوان مدیر هنری این برند است. مارک جیکوب از سال 1997 به عنوان مدیر هنری لویی ویتون انتخاب شد. در طول مدت همکاری جیکوب با این برند، محصولات خاص و لوکس متعددی از جمله گردنبندهای جواهر عرضه شد و خط تولید ساعت‌های لویی ویتون به راه افتاد. از جمله دیگر فعالیت‌های مفید جیکوب برای لویی ویتون همکاری با هنرمندان و طراحان برجسته بین‌المللی بود. از جمله این طراحان که به نوعی مغز متفکر برند لویی ویتون محسوب می‌شوند می‌توان به تاماشی موراکامی اشاره کرد.

مارک لویی ویتون

محصولات برند لویی ویتون از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. کیف‌های تولید این برند، همگی دست‌دوز هستند. شعار لویی ویتون خاص بودن و کیفیت بالای محصول است. پیش از عرضه محصولات در بازار، هر محصول به صورت جداگانه مورد آزمایشات مختلفی جهت اطمینان از کیفیت و کارایی قرار گرفته و سپس وارد بازار فروش خواهد شد.

کیف‌های لویی ویتون ویژگی‌های بسیاری دارند که باعث کارایی آنان تا سال‌های متمادی می‌شود. این کیف‌ها ضد آب و ضد حریق هستند و اشعه فرابنفش خورشید روی کیفیت رنگ آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد. نکته جالب دیگر در مورد این برند این است که هرگز برای اجناس خود حراج برگزار نمی‌کند. تمامی برندها در سراسر دنیا هر ساله حراج‌هایی برای فروش اجناس باقی‌مانده خود می‌گذارند. اما برند لویی ویتون برخلاف سایر برندها، برای حفظ شان و پرستیژ برند خود، نه تنها به برگزاری حراج تن نمی‌دهد، بلکه اجناس باقی مانده و به فروش نرفته هر سال را سوزانده یا قطعه قطعه می‌کند.
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد