معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار :
جزئیات نحوه خرید یونیتهای سرمایهگذاری صندوقهای درآمد ثابت ارزی
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فعالیت صندوقهای سرمایهگذاری در داراییهای با درآمد ثابت ارزی گفت: با راهاندازی این صندوقها انگیزه نگهداری ارز در بازارهای غیررسمی کاهش یافته و بخشی از تقاضا به سمت بازارهای مالی سازمانیافته هدایت میشود.
رضا عیوضلو معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صدور موافقت اصولی با تأسیس صندوقهای سرمایهگذاری در داراییهای با درآمد ثابت ارزی در بازار سرمایه، این اقدام را نقطه عطفی در توسعه ابزارهای مالی ارزی و گامی مهم در مسیر تعمیق بازار سرمایه ایران ارزیابی و اظهار کرد: آغاز بهکار صندوقهای ارزی، اقدامی همسو با توسعه بازار سرمایه است که برای پاسخگویی به نیازهای متنوع سرمایهگذاران و ایجاد بسترهای نوین تأمین مالی صورت گرفته است؛ با شکلگیری صندوقهای ارزی سرمایهگذاران میتوانند از طریق یک ابزار رسمی، شفاف و تحت نظارت، در بازار ارز سرمایهگذاری کنند و از مزایای مدیریت حرفهای داراییها و نظارت نهاد ناظر بهرهمند شوند.
وی یکی از مهمترین آثار تاسیس صندوقهای ارزی را توسعه بازار مالی ارزی و ایجاد بستری قانونمند برای جذب منابع ارزی دانست و گفت: در بسیاری از موارد بخشی از منابع ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل نبود ابزارهای مناسب سرمایهگذاری، بهصورت غیرمولد نگهداری میشود، صندوقهای سرمایهگذاری در داراییهای با درآمد ثابت ارزی میتوانند این منابع را به سمت فعالیتهای مولد اقتصادی هدایت و نقش بازار سرمایه را در تجهیز و تخصیص بهینه منابع تقویت کنند.
تأثیر صندوقهای ارزی بر ساماندهی بازار ارز
عیوضلو با اشاره به تأثیر این ابزار بر ساماندهی بازار ارز توضیح داد: هرچه ابزارهای رسمی و تحت نظارت برای سرمایهگذاری ارزی توسعه یابند، انگیزه نگهداری ارز در بازارهای غیررسمی کاهش یافته و بخشی از تقاضا به سمت بازارهای مالی سازمانیافته هدایت میشود. این موضوع علاوه بر افزایش شفافیت، به شکلگیری بازارهای عمیقتر و کارآمدتر در حوزه داراییهای ارزی کمک خواهد کرد.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار شرکتهای صادراتی و بنگاههای دارای درآمد ارزی را از مهمترین ذینفعان این اقدام دانست و گفت: توسعه صندوقهای ارزی میتواند مسیرهای جدیدی برای تأمین مالی این شرکتها ایجاد کند. از سوی دیگر، افزایش تقاضا برای داراییها و ابزارهای مبتنی بر درآمد ارزی، به بهبود دسترسی شرکتهای ارزآور به منابع مالی و کاهش هزینههای تأمین مالی آنها کمک خواهد کرد.
صندوقهای فیکس اینکام ارزی، صدور-ابطالی هستند
علیاکبر ایرانشاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوقهای سرمایهگذاری سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در همین رابطه اعلام کرد: ۲ صندوق از این نوع، موفق به دریافت موافقت اصولی شدهاند. سازمان بورس در ادامه فرآیند، صدور مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت این صندوقها را دنبال خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه طراحی این ابزار جدید با همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی انجام شده افزود: صندوقهای سرمایهگذاری در داراییهای با درآمد ثابت ارزی از مصادیق صندوقهای سرمایهگذاری موضوع قوانین بازار اوراق بهادار و توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید محسوب میشوند و تمام مجوزهای مربوط به موافقت اصولی، تاسیس، پذیرهنویسی و فعالیت آن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر خواهد شد.
رئیس مرکز نظارت بر صندوقهای سرمایهگذاری سازمان بورس با تشریح نحوه فعالیت صندوقهای ارزی اعلام کرد: موضوع اصلی فعالیت صندوقهای ارزی، جمعآوری منابع ارزی سرمایهگذاران و سپس سرمایهگذاری در انواع داراییهای مالی ارزی است. سپردههای سرمایهگذاری ارزی، گواهیهای سپرده ارزی، اوراق بهادار با درآمد ثابت ارزی، اوراق دارای تسویه ارزی و سایر ابزارهای مالی مبتنی بر ارز از جمله داراییهایی هستند که منابع صندوقهای ارزی در آنها سرمایهگذاری میشود.
حداقل باید ۶۰ درصد سرمایهگذاری صندوقهای درآمد ثابت ارزی در اوراق ارزی باشد
وی افزود: بر اساس مقررات مصوب، حداقل ۶۰ درصد داراییهای صندوق باید در اوراق و داراییهای ارزی سرمایهگذاری شود که حداکثر ۲۰ درصد آن میتواند متعلق به یک ناشر اوراق بهادار باشد، همچنین سرمایهگذاری در سپردهها و گواهیهای سپرده ارزی نزد بانکها و موسسات اعتباری دارای مجوز، حداکثر تا ۳۰ درصد داراییهای صندوق مجاز است و تا ۱۰ درصد داراییها نیز میتواند به تنزیل اعتبارات اسنادی ارزی اختصاص یابد.
این مقام مسئول در بازار سرمایه درباره سازوکار صدور و ابطال واحدهای سرمایهگذاری توضیح داد: ساختار این صندوقها مبتنی بر صدور و ابطال است و ارزش خالص داراییها و ارزش هر واحد سرمایهگذاری به صورت روزانه و بر مبنای ارز منتخب صندوق محاسبه و اعلام میشود.
به گفته ایرانشاهی، سرمایهگذاران هنگام خرید واحدهای صندوق میتوانند ارز را به صورت اسکناس یا حواله ارزی به صندوق وارد کنند و در زمان ابطال واحدها، در صورت تمایل، وجوه خود را به همان شکل دریافت کنند.
رئیس مرکز نظارت بر صندوقهای سرمایهگذاری سازمان بورس افزود: هر صندوق یک ارز منتخب را در اساسنامه خود تعیین میکند و تمام دریافتها، پرداختها و سرمایهگذاریهای صندوق بر مبنای همان ارز انجام خواهد شد. همچنین صندوقها میتوانند برای مدیریت نقدینگی خود تا سقف ۱۰ درصد خالص ارزش داراییها از تسهیلات مالی ارزی کوتاهمدت استفاده کنند.
وی تأکید کرد: سقف صدور واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای ارزی به صورت سالانه توسط بانک مرکزی تعیین و به سازمان بورس اعلام میشود و سرمایهگذاران میتوانند از محل اسکناس ارزی، درآمدهای ارزی غیرصادراتی، منابع ارزی مازاد بر تعهدات صادراتی و همچنین ارزهای دارای منشأ خارجی در این صندوقها سرمایهگذاری کنند.
نظر شما