اوردر بلاک order block در تحلیل تکنیکال

اوردر بلاک نیز بخش مهم دیگری در نمودار قیمت است که حجم زیادی از سفارشات را در خود جای داده و در جهت گیری روند قیمت در بازار تأثیرات بسیاری دارد. ما در این مقاله به ماهیت اوردربلاک و نکات مهم مربوط به آن می‌پردازیم.

اوردر بلاک order block در تحلیل تکنیکال
صفحه اقتصاد -

پیش بینی روند آتی قیمت در بازارهای مالی یکی از مهمترین فاکتورهای کسب سود به شمار می‌رود. برای این که معامله گران بتوانند به پیش بینی‌های درستی از بازارهای آینده مالی دسترسی داشته باشند ابزارهای تحلیلی و روش‌های تحقیقی بسیاری وجود دارد. به طور مثال در تحلیل پرایس اکشن از انواع الگوهای قیمتی برای پیش بینی بهتر روند بازار استفاده می‌شود. اوردر بلاک نیز بخش مهم دیگری در نمودار قیمت است که حجم زیادی از سفارشات را در خود جای داده و در جهت گیری روند قیمت در بازار تأثیرات بسیاری دارد. ما در این مقاله به ماهیت اوردربلاک و نکات مهم مربوط به آن می‌پردازیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اندیکاتورهای کاربردی در بازار فارکس و معرفی بروکرها اینجا کلیک کنید.

اوردربلاک چیست؟

منظور از اوردر بلاک (Order Block) بخشی در نمودار قیمت است که بانک‌ها و موسسات مالی در آن‌ها سفارش‌گذاری می‌کنند. از آنجایی که حجم سفارشات این نهادها بسیار بالا است، سفارشات چنین سازمان‌هایی باعث نوسانات شدید قیمتی می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود که بانک‌ها و موسسات مالی سفارشات خود را به‌صورت خردشده در این نواحی قرار می‌دهند تا این سفارشات باعث نوسانات شدید قیمت نشود.

اوردر بلاک به معنای حجم زیادی از سفارشات در انتظار اجرا است. اوردر بلاک در پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها و صرافی‌ها بیشتر به چشم می‌خورد به ویژه در نوعی از سفارشات موسوم به سفارش لیمیت - در این نوع سفارشات معامله گرها قیمت انجام سفارش را تعیین می‌کنند و و زمانی که قیمت بازار به قیمت لیمیت در سفارش مربوطه نزدیک می‌شود، این سفارشات انجام می‌گیرند. - اوردربلاک نقش مهمی در معاملات ایفا می‌کند.

نقش اوردر بلاک برای تریدرها

 

همان طور که اشاره کردیم اوردر بلاک به معنی حجم سفارشات بالا از سوی موسسات مالی و بانک‌ها است که بازار را در جهتی خاص حرکت می‌دهد. بنابراین می‌توان اوردر بلاک را نوعی سیگنال برای پیش بینی روند بازار تحت تأثیر برنامه ریزی این معامله گران بزرگ دانست.

در واقع معامله گران خرد باید همواره فعالیت معامله گران کلانی چون بانک‌ها و موسسات را رصد کرده و با توجه به فعالیت‌های آنان روند بازار را پیش بینی کنند. عموما زمانی که اوردر بلاک تشکیل می‌شود بازار کمی استراحت می‌کند. در چنین شرایطی قیمت‌ها فقط مقدار کمی در نمودار تغییر می‌کنند و در این زمان باید تصمیم نهایی درباره انجام خرید یا فروش در بازار گرفته شود، معمولا در زمان تشکیل اوردربلاک قیمت‌ها در بازار حرکتی سریع به سمت پایین یا بالا را تجربه می‌کنند.

چنج آف کاراکتر در اوردربلاک

منظور از چنج آف کاراکتر (choch) Change of Character، تغییر ماهیت در بازار است. به طور مثال اگر روند بازار صعودی باشد، در صورتی که یک سقف جدید شکل بگیرد و سپس به صورت سریع یک روند نزولی را شاهد باشیم به این معنا است که ممکن است روند صعودی پایان یافته و شاهد چنج آف کاراکتر choch یا تغییر ماهیت بازار (مثلا از صعودی به نزولی یا بالعکس) باشیم.

اگر معامله گران درک خوبی از این مفهوم داشته باشند می‌توانند با شناسایی تغییرات ماهیت روند بازار، معاملات پرسودی را تجربه کنند و تصمیمات معاملاتی موفق‌تری اتخاذ کنند.

بررسی انواع اوردربلاک

در حالت کلی دو نوع اوردر بلاک وجود دارد که عبارتند از:

اودربلاک صعودی

این نوع order block زمانی ایجاد می‌شود که یک موج شدید صعودی پس از شکست ساختار بازار شکل می‌گیرد. در واقع این اوردر بلاک نشان می‌دهد که یک سفارش صعودی در حال تشکیل است و زمانی که قیمت به منطقه اوردر بلاک برسد با باز کردن سفارشات خرید معاملات انجام می‌گیرد. نکته مهم در شناسایی اوردر بلاک صعودی اینجاست که این نوع اوردر بلاک در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد.

اوردر بلاک نزولی

این اوردر بلاک‌ها در زمان وقوع موج نزولی ایجاد می‌شوند. در صورتی که در آینده قیمت‌ها به منطقه اوردر بلاک نزولی باز گردد سفارش‌های فروش آغاز می‌شود. چنین ساختاری معمولا در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد.

چگونگی معامله با اوردر بلاک

می‌توان اوردر بلاک را یک کندل در نظر گرفت که خرید یا فروش سرمایه کلان را نشان می‌دهد. به این ترتیب زمانی که یک اوردر بلاک صعودی تشکیل بشود، یک انباشت به منظور نشانه‌گذاری بیشتر سهام، ارز یا دارایی انجام می‌گیرد. در زمان اوردر بلاک نزولی نیز یک موقعیت فروش با هدف کاهش قیمت بیشتر دارایی، تشکیل شده یا دوباره جمع می‌شود.

استفاده از اندیکاتور اوردربلاک

برای شناسایی اوردر بلاک‌ها باید از اندیکاتور آن استفاده کنید که این اندیکاتور در سایت‌های بسیاری قابل استفاده است. فقط کافی است که اندیکاتور order block finder را جستجو کرده و در چارت خود اعمال کنید.

معمولا در اندیکاتورها به صورت پیش فرض، اوردربلاک‌های صعودی با رنگ قرمز و اوردر بلاک‌های نزولی با رنگ آبی نمایش داده می‌شوند (می‌توانید با ورود به تنظیمات اندیکاتور این رنگ‌ها را تغییر دهید)

تشخیص اوردر بلاک به صورت دستی

برای این روش بهتر است اندیکاتور در اختیار داشته باشید. اندیکاتورها عموما همه اوردر بلاک‌ها را نمایش نمی‌دهند. برای این کار اگر یک اوردر بلاک صعودی را در نمودار قیمت شناسایی کردید سفارش خرید انجام دهید و در صورت مشاهده اوردر بلاک نزولی سفارشات فروش را در آن محدوده قیمت قرار دهید.

نباید فراموش کنید که منطقه اوردر بلاک زیاد تشکیل نمی‌شود و نمی‌توان از آن به عنوان یک استراتژی همیشگی و مشخص استفاده کرد و بهتر است که همواره در کنار استراتژی‌های مختلف به دنبال پیدا کردن اوردربلاک هم باشید. مثلا اگر از روش پرایس اکشن استفاده می‌کنید می‌توانید با استخراج موقعیت‌های پر پتانسیل تحیلی و ترکیب آن با نواحی اوردر بلاک ضریب موفقیت بهتری را تجربه کنید.

به زبان ساده‌تر اوردر بلاک نوع نادری از محدوده عرضه و تقاضا است و چگونگی معامله به کمک اوردربلاک نیز مشابه همان معامله بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود. پس برای پیدا کردن ناحیه اوردر بلاک به صورت دستی باید در یک چارت ساده قیمت به دنبال محدوده‌های عرضه و تقاضا بوده و آن‌ها را مشخص کنید. باید منتظر بمانید تا قیمت برای نخستین بار به محدوده در نظر گرفته شده نزدیک شده و تریگر ورود مناسب و سیگنال معتبر دهد. تریگر ورود می‌تواند یک الگوی کندلی، الگوی نموداری و یا واگرایی باشد.

بعد از دریافت سیگنال مورد نظر به معامله ورود کنید و حد ضرر را در سمت دیگر ناحیه با کمی فاصله قرار دهید و منتظر باشید که نمودار قیمت حرکت خود را انجام دهد. باید معاملات خود را به خوبی مدیریت کنید.

نکته مهم در تشخیص درست اوردر بلاک شناسایی دقیق و صحیح مناطق است که به سادگی امکان‌پذیر نیست و ممکن است بارها در شناسایی این مناطق دچار شکست شوید. البته به مرور و با کسب تجربه مطمئنا شناسایی این نواحی به شکل دقیق‌تر و صحیح‌تری انجام می‌گیرد. برای شناسایی دقیق این نواحی باید به دنبال مناطق بسیار فشرده باشید. به زبان ساده‌تر محدوده نوسانی باید کوچک باشد و هرچقدر که این نواحی فشرده‌تر باشند احتمال وقوع سفارشات بزرگتر در آنجا بیشتر خواهد بود.

نکات طلایی در استفاده از اوردربلاک

برای این که بتوانید نواحی اوردر بلاک را به شکل صحیح شناسایی کرده و از آن استفاده بهینه کنید نیاز است که به نکات بسیاری توجه داشته باشید. در کنار استفاده از اندیکاتور اوردر بلاک می‌توانید با استفاده از این نکات طلایی در تشخیص اوردر بلاک موفق عمل کنید. این نکات عبارتند از:

نقدینگی

در تحلیل تکنیکال منطقه‌ای به نام استاپ لاس وجود دارد که در آن قیمت واکنش نشان داده و در جهت مخالف پیش روی می‌کند. معمولا معامله گران خرده پا استاپ لاس یا حد ضرر سفارش‌های خود را در این منطقه قرار می‌دهند، و سرمایه گذاران بزرگ نیز به دنبال یافتن همین منطقه هستند. به همین دلیل است که پول‌های هوشمند قیمت را به نقدینگی که در قسمت استاپ لاس معامله گران خرده پا وجود دارد، می‌رسانند. در چنین شرایطی نقدینگی از منطقه خارج می‌شود. نکته مهم اینجا است که در این شرایط کندلی را به عنوان اوردر بلاک در نظر بگیرید که بدنه آن بیشتر از سایه‌اش باشد. در واقع کندلی که درصد بیشتر آن از سایه تشکیل شده باشد، اوردر بلاک قابل اعتنایی نخواهد بود.

تأیید اوردر بلاک

بعد از شرایط خروج نقدینگی انتظار می‌رود که اوردر بلاک تأیید شود. به زبان ساده‌تر در این شرایط ابتدا جذب و سپس حرکت در سوی مخالف شکل می‌گیرد. نکته مهم در این بخش آن است که تأیید قوی باشد، به این معنا که قیمت نباید در این تأیید گیر کند، در صورتی که رنج زدن‌های مداوم نشان دهنده ضعف نوسان ممکن است احتمال اوردر بلاک نیز در چنین شرایطی کاهش یابد.

شکست ساختار (Bos)

یکی از نکات کلیدی، تجزیه ساختاری است که یک اوردر بلاک ارائه می‌دهد. در این صورت است که می‌توان حال و هوای بازار (ماهیت و ساختار) و هدف سرمایه‌های کلان را بهتر درک کرد. در صورتی که در ساختار شکستی رخ ندهد، حرکت فقط یک اصلاح در روند نزولی خواهد بود. این موارد را باید در نظر داشت و به آن‌ها دقت کرد.

پس از تأیید اوردر بلاک به صورت صحیح، می‌توان اصلاح طولانی مدت قیمت را با استفاده از فیبوناچی نیز دید. به زبان ساده‌تر شاهد یک نوسان و پس از آن یک حرکت آرام آرام به سمت پایین خواهید بود و در بالای هر سقف نیز نقدینگی تشکیل خواهد شد. باید توجه داشت که این رخداد صرفا یک فاکتور ضروری نیست اما در صورت ایجاد این رخداد، احتمال تغییر روند چندین برابر افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی

از آنجایی که نهنگ‌های بازار (بانک‌ها و موسسات مالی و سرمایه گذاران کلان) قادر به اجرای تمام معاملات خود نیستند، محدوده‌های اوردر بلاک ایجاد می‌شود. درواقع اگر چنین سرمایه گذارانی سریع وارد بازار شوند، قیمت همگام با آن‌ها حرکت خواهد کرد و با این کار مجبور خواهند بود که با قیمت بالاتر اقدام به خرید یا سرمایه‌گذاری کنند و در آخر نیز با قیمت کمتر بفروشند.

در چنین شرایطی سرمایه گذاران کلان با تقسیم سفارشات، تلاش می‌کنند تا این مشکل رفع شود. این اقدامات منجر به ایجاد ناحیه اوردر بلاک می‌شود که می‌توان با تشخیص درست آن گام‌های بلندتر و موفق‌تری برداشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد