یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

مسیر کمال گرایی بازار بیمه در ایران

بازار بیمه یک ضلع از سه ضلع اصلی مالی کشور است . طبیعتا پتانسیل ایفا نقش پررنگ در حمایت از توسعه اکوسیستم کسب و کار ملی و افزایش GDP و سرانه درآمد ایرانیان را دارد .

مسیر کمال گرایی بازار بیمه در ایران
صفحه اقتصاد -

از شروع فعالیت صنعت بیمه در ایران قریب ۱۰۰ سال می گذرد . یک قرن ! 

بررسی کارنامه درخشان خدمات یک قرن بیمه گران ایرانی چندان هم دشوار نیست . اگر فقط و فقط به بررسی ارزش خدمات شرکت های بیمه ایرانی به اقتصاد ملی در زمان جنگ تحمیلی ۸ ساله بپردازیم برای دفاع از عملکرد تحسین برانگیز صنعت بیمه در ایران و کارنامه مدیران و کارشناسان آن کافیست . بطور مکمل ، خدمات دیگر ، منجمله مدیریت پرتفوهای مسئولیت دارندگان وسائط نقلیه موتوری زمینی بعنوان پوشش دهی به یک ریسک ملی و درمان تکمیلی را نیز بررسی کنیم متوجه تاثیرات بی بدیل این ضلع از بخش مالی اصلی کشور در فلج نشدن سیستم اقتصاد کلان و خرد می شویم . دانش و تجربیات بیمه گران ایرانی اکنون در قاره آسیا پیشرو و در منطقه غرب آسیا ممتاز است .

 لیکن ، بیمه شناسان و مطالعه گران ریسک در ایران ، در خواب زمستانی نیستند ! به وضع موجود و سوابق مثبت گذشته و زمان حال بسنده نخواهند کرد . آنها سر خویش را بر بالش پرتفوهای سنتی کنونی نخواهد گذاشت و بخواب غفلت فرو نخواهند رفت . بیمه گران با دانش و هوشیار ایرانی ، صدای شیپور تحولات بزرگ اکوسیستم محیط کسب و کار جهانی و متعاقبا ملی را شنیده اند . آگاه و بصیرند . می دانند در این عصر پر شتاب دگردیسی تکنولوژی نوین و تغییر ریل مصرف انرژی فسیلی به سبز اگر با تمام وجود و پتانسیل علمی با دانسته های مدیریت ریسک های مشهود و نامشهود به کمک دولت و نظام تصمیم سازی و تصمیم گیریهای کلان کشور و بخش های اقتصاد خصوصی و تعاونی ( مردمی ) در این برهه نشتابند ! قطعا فردا در پیشگاه تاریخ و فرزندان ایران زمین شرمنده خواهند بود . زیرا امروز که وقت تحرک و نوآوری و اندیشیدن به ارتقا سطح منافع ملی و یاری برنامه های توسعه همه جانبه می باشد باید پوشش های جامع بیمه ای نوین طراحی و از برنامه های اشتغال آفرینی ملی و کارآفرینان ایرانی حمایت کرد . فردا که از کاروان تحقیقات و توسعه جهانی عقب بمانیم دیگر هر نوع کپی برداری و تصور خلاقیت در فرصت از دست رفته، فایده نخواهد داشت !!!

بر این باورم هر شخصی اگر سخنرانی دانشمند شهیر شادروان دکتر مشرف نفیسی در مجمع عمومی شرکت سهامی بیمه ایران در سالهای ابتدایی فعالیت آن شرکت بیمه را بخواند و بتواند به احترام آن بزرگ مرد صاحب اندیشه از جای برنخیزد ،هیچ شناختی از برنامه ریزی با رویکرد استراتژیک در بازار بیمه ندارد . ! 

اگر هر بیمه گر ایرانی جوان ، سخنرانی شادروان دکتر بیژن شغازند در دهه ۴۰ در سالن هتل فردوسی تهران را بخواند و نگرش پیشکسوتان صنعت بیمه را تحسین نکند ، او را نمیتوان یک بیمه شناس ایرانی نامید ؟

 آری ، بیمه گران ایرانی از همان روزهایی که شادروان دکتر الکساندر آقایان با سخت ترین ممانعت ها و محدودترین امکانات و موانع شرکت سهامی بیمه ایران را تاسیس کرد تا همت و دانش کارشناسان ایرانی پشتیبان و اطمینان ساز اقتصاد ملی باشد ، امروزه در موج چهارم و عصر انقلاب های چهارم و پنجم صنعتی نیز بعنوان فرزندان متخصص مالی حامی بیمه گذاران به خلاقیت و نوآوری در خدمات بیمه فراسوی منافع شرکتی با افق دید استراتژیک حامی اکوسیستم کسب و کار ملی و کارافرینان با رویکرد کمال گرایی دست خواهند یازید  ...

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان