آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ | زمان اعمال حقوق بازنشستگان در بلاتکلیفی!

در این خبر به آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ | زمان اعمال حقوق بازنشستگان در بلاتکلیفی!
صفحه اقتصاد -

در این گزارش به جزئیات کامل افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ پرداخته شده است. از حرف های ضد و نقیض مسئولین مربوط تا برخی قوانین سازمان تامین اجتماعی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان. 

جدیدترین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

با شروع سال ۱۴۰۳ بازنشستگان در انتظار افزایش حقوق بودند که بتوانند بر روی زخم های اقتصاد خانواده شان مرهمی بگذارند، هرچند که می دانیم اکنون که این افزایش حقوق که ابلاغ شد، براساس تورم و بالا رفتن مخارج سنگین زندگی خیلی نمی تواند تاثیر گذار باشد، اما بی تاثیر هم نیست. 

از افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ چه خبر؟ 

همانطور که می دانیم، پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امسال هم با اما و اگر شروع شد. حدود ۱۱ روز از اردیبهشت ماه گذشت و خبری از مصوبه هیات وزیران نبود. و این در حالی است که دولت، افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و..  را در ماه گذشته به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد، اما از مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان خبری نبود.

تازه ترین خبر درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اما براساس اخبار روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، با تاخیر، به پیشنهاد وزارت کار، افزایش حقوق بازنشستگان در هیات دولت تصویب شد و بر این اساس حقوق حداقل‌بگیران ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت اظهار کرد: به پیشنهاد وزارت کار، افزایش حقوق بازنشستگان در هیأت دولت تصویب شد و حقوق حداقل‌بگیران ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: به عنوان مثال یک فرد بازنشسته دارای همسر که یک فرزند داشته باشد، بالای ۱۰ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت و البته سایر سطوح هم افزایش ۲۲ درصد و یک مبلغ ثابت دارند.

براساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی این سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی حداقل یک بار در سال، با توجه به افزایش مخارج زندگی، با تصویب هیأت وزیران به همان اندازه افزایش دهد.

زمان واریز مابه التفاوت حقوق بازنشستگان در بلاتکلیفی

اکنون باید منتظر پس‌لرزه تاخیر دولت در تعیین تکلیف میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باشیم، همانطور که در فیش حقوقی و حساب این گروه مشهود است، بنابراین نشان از ناهماهنگی در سازمان تامین اجتماعی می باشد. 

زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان اردیبهشت ماه یا خرداد؟ 

طی چند وقت اخیرا سید مرتضی حسینی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی گفته بود که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اردیبهشت ماه امسال اعمال می شود، و این در حالی است که رئیس این سازمان، براساس خبرهای چند وقت اخیر، اعلام کرد که مابه‌التفاوت فروردین امسال در خرداد ماه اعمال می شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود، گفت: ما به التفاوت فروردین در خرداد ماه به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.

سخنان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳، گفته است: افزایش حقوق از ماه آینده برای بازنشستگان و مستمری بگیران اعمال می‌شود و ما به التفاوت فروردین در خرداد به این افراد پرداخت خواهد شد.

وی افزود: میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی متفاوت از روال پرداختی بازنشستگان دولتی و صندوق بازنشستگی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه چهارچوب کاری سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان متفاوت است و بعد از تصویب در هیأت وزیران اجرایی خواهد شد، گفت: مابه التفاوت پرداختی فروردین بازنشستگان در خرداد به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شد

با توجه به اینکه دولت در روال قانونی تاخیر کرد، اما پس از گذشت ۴۲ روز از سال جدید، میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یا به عبارتی کارگران بازنشسته از بلاتکلیفی درآمد.

گفتنی است که، میزان افزایش حقوق متناسب با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران، به همین میزان افزایش پیدا می‌کند. 

همچنین در ماده 111 قانون تامین اجتماعی اعلام شده است که میزان مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان، در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.

بر همین اساس همانطور که انتظار می‌رود هیات دولت با افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی -طبق مصوبه شورای عالی کار برای دستمزد کارگران- موافقت کردند که در این صورت، حقوق بازنشستگان حداقل بگیر به میزان ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت. 

بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، این سازمان در تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مکلف است که برخی نکات را لحاظ کند؛ 

نخست باید حداقل یک بار در سال، حقوق بازنشستگان مورد بررسی قرار گیرد و دولت نسبت به افزایش آن از طریق طرح در هیئت وزیران و تصویب میزان مورد نظر، اقدام کند.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان

قابل توجه بازنشستگان، گفتنی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان پیشنهاددهنده و هیئت وزیران به عنوان تصویب کننده، باید میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را متناسب با افزایش هزینه های کنونی زندگی، به اندازه سبد معیشت و هزینه های زندگی کارگران بازنشسته تعیین کند به طوری که حقوق پرداختی کارگران بازنشسته مطابق با تورم واقعی کشور به روز رسانی شود. 

و پس از آن، در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی نیز تاکید شده که این سازمان مکلف است میزان مستمری‌های بازنشستگی را در فواصل زمانی مختلف در سال افزایش دهد؛ به عبارتی قانون دست این سازمان را برای افزایش حقوق چندباره در سال و متناسب با شرایط زندگی کارگران باز گذاشته است؛ هرچند که در عمل، اغلب این افزایش حقوق به همان میزان حداقلی یعنی سالی یک بار محدود می شود و حتی تاخیر در اعمال آن نیز به عادت تبدیل گردیده است.

افزایش حقوق بازنشستگان کارگری باید از حداقل حقوق یک ماه کارگران کمتر نباشد

براساس آنچنان که در ماده 111 قانون تامین اجتماعی تصریح شده، میزان افزایش حقوق بازنشستگان کارگری باید به نحوی تعیین شود که از حداقل حقوق یک ماه کارگران کمتر نباشد. 

امیدواریم با این همه اتفافات و تاخیرات و سخنان مسئولین مربوطه و از همه مهم تر هزینه های بسیار پر خرج زندگی بزودی افزایش حقوق بازنشستگان اعمال شود. تا مقداری از نگرانی ها این قشر کاسته شود. 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • بازنشسته تامین اجتماعی


    کردن کم حقوق و مزایا بنده را در حکم و فیش حقوق هیچ ارتباطی و ربطی به سهام ندارد و متأسفانه به صورت غیر قانونی حقوق و مزایا بنده را در اسفند ماه سال 1402 در حکم سالها 1399، 1400، 1401 و 1402 کم کرده است چرا؟
    کم کردن حقوق و مزایا بنده را از حکم و فیش حقوق دزدی علنی و آشکار است.
    کد ملی: 1531439901

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان