یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

استارتاپ ها کاهنده ریسک های فعالیت موریانه های اقتصاد ایران

تمدن بشری با وقوع موج چهارم با شتاب بسیار زیاد در حال متحول شدن است . تحول را نه فقط در برقی شدن ماشین ها یا اینترنت 5G و فراگیر شدن کاربرد هوش مصنوعی باید دید . تحولات در تکنولوژی همزمان در بخش های آموزش و فرهنگی جوامع پیشرفته در حال اجراست .

استارتاپ ها کاهنده ریسک های فعالیت موریانه های اقتصاد ایران
صفحه اقتصاد -

چین ، هند ، برزیل به موازات کشورهای طراز اول صنعتی در حال بازسازی اقتصادی و محیط کسب و کار خویش هستند .
در تحولات گذر از موج سوم به موج چهارم تمرکز همه دانشمندان نوگرا بر افزایش بهره وری بهینه در همه مشاغل و فعالیت های انسانی است .دانشمندان طراز اول دانشگاههای جوامع فرا صنعتی بدنبال تعمیم و پی پیاده سازی و کاربرد وسیع [ علم داده ها ] در کلیه زمینه ها و جنبه های زندگی بشر هستند .چگونه ؟!
بطور منطقی می دانیم که اکثریت شهروندان جهانشهر مشغول زندگی عادی خود هستند. سرگرم کارهای روزانه می باشند .همچون پنج انقلاب صنعتی که طی ۲۵۰ سال اخیر بوقوع پیوسته ،پیشقراولان تحولات تمدنی بواسطه ارتقا سطح دانش و توانمندی بشری به سردمداری دانشمندان ، مخترعین ، مکتشفین و تحصیل کردگان خلاق بوده و هستند .
لیکن در موج چهارم ، خردمندان جهان دریافتند مردمی که سخت مشغول انجام امور زندگی متعارف هستند نمیتوان انتظار مشارکت در کنش ها و واکنش های در مقابل تحولات نوین تکنولوژی را داشت. دولت ها که مسئولیت مستقیم راهبردی در بنیان گذاری تحولات از همه جوانب را دارند در این مواقع به شدت وابسته به تولید و نشر اطلاعات و آگاهیهای مراجع علمی و دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی، پژوهشی هستند . اما نظام تصمیم گیری دولتی متکی بر قوانین و مقررات و تابع بورکراسی اداری مانع تحرک و پویایی و تصمیم سازی بهنگام است .
چه باید کرد ؟ آیا باید در مقابل ریسک های درجازدگی و گلوگاهی تحولات همه جانبه تمدن موج چهارم آچمز بود ؟ آیا تماشاچی دگردیسی ها باشیم ؟ سئوال مهمتر اینست ؛ چه کسانی در ایران می توانند پیشقراولان درک و اجرای تحولات همه جانبه مکمل دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی - پژوهشی باشند و منتقل کننده ،بانگ دگردیسی تمدنی به همه مشاغل و جوامع شهری و روستایی و به تک تک ایرانیان باشند !؟
پاسخ ؛ استارتاپ ها !
استارتاپ ها به مفهوم نوآوران ، خلاقان ، کاتالیزور توسعه در قالب منتورهای حقیقی با مشارکت با کارگروههای عملیاتی در ترکیب موسسات و شرکت های دانش محور متشکل از حضور کارشناسان با دانش و پژوهشگر مبدا تحولات همه جانبه در جوامع شده اند .استارتاپ ها در حوزه های آموزش، رشته های هنری ، فرهنگی ، اجتماعی و مشاغل گوناگون تاسیس می شوند و ماموریت آموزش و فرهنگ سازی شهروندان نسبت به دگردیسی موج سوم به موج چهارم را بر عهده گرفته اند .
برای تبیین نقش استارتاپ ها در این برهه از فراز تاریخی تغییرات تمدنی ، یک مثال لازمست ؛
امروزه تامین غذا با کیفیت و کمیت مناسب برای انسانها از دغدغه های اصلی دولت هاست . بخش کشاورزی و زیر مجموعه های آن و صنایع تبدیلی غذایی نقش اصلی در تولید و فرآوری و توزیع محصولات غذایی بعهده دارند .این بخش نیز همچون همه بخش های اقتصادی مواجه با انواع ریسک ها و نیز فرصت ها هستند .
کشاورزان اعم از باغداران و کشت موقت، پرورش دهندگان دام، طیور، آبزیان و شبکه انبارداری و توزیع کنندگان متصل به این بخش لازمست نسبت به مدیریت ریسک های کنونی و آتی ( مخاطرات بالقوه و بالفعل بخش کشاورزی و خدمات کشاورزی) در حال وقوع و نیز فرصت سازی های مطالعاتی - عملیاتی در جهت رسیدن به [ بهره وری بهینه ] بطور عمیق و بنیادین آگاه شوند و شرایط پیاده سازی آموزه های نوین برایشان فراهم گردد!!
خوشبختانه در دنیا، این وظیفه به موسسات و شرکت های دانش بنیان تحت عنوان [ استارتاپ ها ] به مفهوم نوآوران در محصولات جدید و نوآوران در روش های انجام کارها با بهره گیری از تکنولوژی نوین فناورانه سپرده شده.
استارتاپ های بخش کشاورزی ،سازمانهای مالی و عملیاتی نسل موج چهارم همچون فین تک ها - شورتی باندها - اینشورتک ها را به تک تک کشاورزان و فعالین این بخش و زیر مجموعه ها در پراکندگی روستاها و شهرها و بازارها اطلاع رسانی می کنند . آموزش می دهند. برایشان مقدمات اجرا را فراهم می کنند. در مقابل ریسک ها از کشاورزان حمایت می کنند. استارتاپ ها امروزه یاوران دولت ها و بخش های خصوصی و تعاونی در اجزا اقتصاد جهانی هستند. استارتاپ ها مشاوران دستگاهها و نهادها و بخش های صنعت و خدمات نیز هستند!
برای اضمحلال موریانه های موذی مخرب درخت کهنسال اقتصاد پر برکت ایران ،تاسیس شرکت های استارتاپ تحت مدیریت و خدمات راهبری علمی هزاران هزار جوان تحصیل کرده و باهوش برای رسیدن به [ بهره وری بهینه ملی ] ضروریست...

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان