با محوریت مشارکت مردمی انجام می‌گیرد

تبیین جهش تولید در توسعه پایدار اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس که در سال گذشته توانست با یک برنامه‌ریزی منسجم به میزان ۹ درصد تولید در این منطقه عظیم اقتصادی را نسبت به سال قبل از آن افزایش دهد، برای سال ۱۴۰۳ اقدامات گسترده‌ای را در راستای شعار سال و با محوریت مشارکت مردمی در مسیر تولید و توسعه پایدار اقتصادی تبیین کرده است.

تبیین جهش تولید در توسعه پایدار اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
صفحه اقتصاد -

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید در کشور است که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ میلیون و ۶۹۶ هزار تن تولید انواع مواد معدنی در این منطقه عظیم اقتصادی تولید شد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ این میزان تولید محصول ۸میلیون و ۹۱۰هزار تن محصول بوده که رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد. تنوع تولید محصولات در سال گذشته چشمگیر بود با این حال اسلب، آهن اسفنجی، بریکت، بیلت و گندله از مهم‌ترین تولیدات ما در این برهه زمانی بوده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، اعتماد به نظرات مردم در ظهور و تجلی ظرفیت‌های اقتصادی، تقویت انگیزه‌های عمومی را برای ایجاد جهش در تولید، فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در اقتصاد و تنوع‌بخشی به شیوه‌های تأمین مالی از جمله محرک‌های افزایش تولید در این منطقه دانست.

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در حال حاضر ۱۵ پروژه فعال زیرساختی به ارزش سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام دارد، همچنین ۲۲ شرکت با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد و ۷۰۵ میلیون‌دلاری در منطقه فعالیت دارند.  البته باید به این آمار، آمار ۵۲ شرکتی که در حال ساخت و نصب تجهیزات هستند نیز اضافه کنیم که در مجموع سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها نیز به دو میلیارد ۳۱۳ میلیون دلار و دو میلیارد و ۴۷۰ میلیون یورو و چهارهزار میلیارد تومان می‌رسد.

تسریع در روند پیشرفت پروژه‌های مختلف ، رساندن برق به سایت توسعه و سایر پروژه‌ها از طریق ایجاد برخی زیرساخت‌ها همچون توسعه پست مدولار ۶۳/۲۳۰ کیلوولت سایت میانی با سرمایه‌گذاری ۴۲۵ میلیارد ریالی از جمله برنامه‌ها و پروژه‌های مطرح سازمان منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در این منطقه می‌باشد.

این حجم از سرمایه‌گذاری موید و پشتوانه‌ای برای تحقق ادعای افزایش تولید در این منطقه با اشتغال‌زایی حداقل ۶ هزار نفری است که در چشم‌انداز سازمان منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در پایان بهره‌برداری پروژه‌های موجود به حدود ۳۰ هزار نفر این میزان اشتغال خواهد رسید.

براساس این گزارش، اهمیت منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در بازتعریف تسهیلات کلان سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش زمین، انرژی و تعرفه‌های گمرکی است. به همین منظور، قراردادهای جدید امضا شده توسط این سازمان در حوزه تولید ورق ضدزنگ، ورق گرم نورد فولادی، رول ورق نورد گرم، گچ میکرونیزه، بتن آماده و… است. 

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در کیلومتر ۱۳ بزرگراه شهید رجایی در غرب بندر عباس واقع شده است. منطقه در تاریخ ۷۶/۱۰/۲۴ با نام منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات، بر اساس مصوبه هیات وزیران تاسیس و از تاریخ ۸۳/۱۲/۱۶ به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال ۸۸ به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام داده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان