یک خبر شبانگاهی درباره افزایش مستمری بازنشستگان امروز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۳

حسن ایزدان خواستار اجرای قانون در افزایش مستمری بازنشستگان شد.

یک خبر شبانگاهی درباره افزایش مستمری بازنشستگان امروز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

در آخرین نشست شورایعالی کار، حداقل مزد کارگران ۳۵ درصد و مزد سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه مبلغ ثابت افزایش یافت؛ اما به گفته حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، افزایش مستمری بازنشستگان کارگری تابع قوانین مشخص خود است و می‌تواند از افزایش مزد کارگران شاغل که در شورایعالی کار مصوب شده، بیشتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه «نمایندگان کارگری شورایعالی کار، مصوبه مزدی را امضا نکرده‌اند و لذا کارگران حق پیگیری و شکایت دارند چراکه دستمزد ۱۴۰۳ برخلاف موازین قانونی و علیرغم مخالفت کارگران به تصویب رسیده است» ادامه داد: مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، ناظر بر افزایش مستمری سالیانه بازنشستگان این سازمان است؛ ماده ۹۶ به صراحت می‌گوید افزایش مستمری باید به میزان افزایش هزینه‌های زندگی باشد؛ بنابراین برای افزایش مستمری بازنشستگان حداقل بگیر و سایر سطوح، الزامی به تبعیت از مصوبه مزدی شورایعالی کار نیست.

به گفته این فعال صنفی بازنشستگان، مطالبه جدیِ مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، افزایش مستمری‌ها در سال ۱۴۰۳ براساس الزامات ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است.

ایزدان ادامه داد: افزایش ۲۲ درصدی برای مستمری بگیران سایر سطوح اصلاً کافی نیست و موجب می‌شود که خیل گسترده‌ای از بازنشستگان سازمان به شرایط حداقل بگیری و خط فقر مطلق دچار شوند؛ در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نیز تاکید شده که افزایش حداقل مستمری بازنشستگان نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد اما سقفی برای این افزایش در نظر گرفته نشده؛ میزان دقیق افزایش مستمری‌ها را ماده ۹۶ تعیین کرده است.

او در ادامه به لزوم تصویب و ابلاغ افزایش مستمری بازنشستگان در فروردین ماه اشاره کرد و گفت: بایستی هر چه زودتر افزایش مستمری بازنشستگان از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شود؛ در شرایط تورمی فعلی که بازنشستگان با مشکلات و مصائب معیشتی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید افزایش مستمری‌ها را به ماه‌های بعدی موکول کنند؛ انتظار داریم در فروردین تکلیف مستمری ۱۴۰۳ بازنشستگان مطابق با الزامات ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مشخص شود و پرداخت حقوق‌های جدید از ماه ابتدای سال آغاز گردد.

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    حقوق بازنشستگان تعمین اجتماعی سال ۱۴۰۳ ماهی چند میلیون است

  • مستمریبگیر

    چرا در مجلس قانون کشور را رعایت نمی کنند،مگر این قانون در همان مجلس تصویب نشده؟ چرا مملکت هر کی هر کی شده.این بی قانونی ها اخرش یقه خودشون رو میچسبه،این که نشد.قانون ،قانونه وهمه باید رعایت کنند

  • محمد تقی رشیدی

    ما دیگر از این دولت امیدی نداریم چون به همه ارگانها ریشه کرده وخودش که همه جا از لحاظ مدیریت تخریب کرده یک نوچه در تامین اجتماعی گذاشته یه نام م‌سوی که مترسکی بیش نیست چون اگر عملکردش درست بود الان رد حقوق بازنشستگان فرجی حاصل شده بود

  • کریم

    مرگ بر کسانی که بدون اطلاع و آگاهی و تخصص شغل و سمتی را قبول می‌کند که هیچ اطلاعاتی نسبت به آن ندارد و فقط فکر نام و درآمد خود ومیباشد . وقتی اکثر مقامات را برسی میکنم به همین نتیجه میرسم . پس مرگ بر اکثرشان که حق و حقوق مستمری بگیران جیب خودشان را پر می‌کنند. کدام رئیس جمهوری بودجه سالانه مملکت را از صندوق سازمان تامین اجتماعی برداشت نکرد و هنوز بدهی خودشان را ندادند و مستمری بگیران با بدبختی روزگار بگذرانند . مرگتان باد

  • ر.ن.

    من بعد از کسورات بیمه عمر و بیمه تکمیلی ووووو دریافتی من ۱/۶۶۶/۴۶۵ تومان شده. ۳۵ سال کار کردم و با ۱۰ سال بازنشسته شدم. در سن ۶۴ سالگی دارم پادویی میکنم

  • محمدرضا

    ایششالله شرمنده خانوادتون بشین تا بفهمین ما زیر مخارج زندگی کمر خم کردیم خدا لعنتتون بکنه

  • ریحانه

    به نظر من با غر زدن کاری درست نمیشه. بازنشسته ها باید برن هر روز بشینن جلوی مجلس و حقشون را طلب کنن. با این حقوق ها نمیشه زندگی کرد. خودشون اینو نمیفهمن؟
    آخرش دود این تورم و این حقوق ها میره توی چشم خودشون. دیگه کارد به استخوان رسیده

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان