گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

چرا طرح ساماندهی کارکنان دولت به تصویب نهایی نمی‌رسد؟

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که از سال‌های قبل مورد توجه قرار گرفت و در مجلس یازدهم، کمیسیون اجتماعی جلسات متعددی برگزار شد. در حالی که بسیاری معتقدند علیرغم سختی اجرای طرح مذکور در شرایط فعلی در سال‌های آینده به نفع دولت خواهد بود، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت هنوز به مرحله اجرا و تصویب نهایی نرسیده است. موضوعی که فعالان صنفی را برآن داشت تا خواستار ورود نمایندگان مجلس به این موضوع شود.

چرا طرح ساماندهی کارکنان دولت به تصویب نهایی نمی‌رسد؟
صفحه اقتصاد -

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که بیش از ۸۰ درصد نمایندگان مجلس به آن رأی مثبت دادند، اکنون در پیچ و خم تایید نهایی شورای نگهبان گرفتار شده است. طرحی که امنیت شغلی بسیاری از کارمندان و کارگران شاغل غیر رسمی را در دولت تضمین خواهد کرد. 

این طرح که در ابتدا پس از ارسال به شورای نگهبان  با ایرادات و ابهاماتی مواجه شد، مجددا در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت که اواخر مردادماه جاری با اصلاح همه ایرادات مجددا طرح مذکور به شورای نگهبان ارسال شد، اما همچنان کارمندان و کارگران، چشم‌انتظار تصویب نهایی برای اجرایی شدن طرح ساماندهی استخدام خود هستند.

ایراد گرفتن به طرح ساماندهی بزرگ‌ترین ظلم در حق کارگران

این حرف رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور صدای نیروهای شرکتی را درآورد

نیروهای شرکتی و کارکنان قراردادی تقاضا دارند که وضعیت استخدامی آن‌ها تبدیل شود و به عنوان کارکنان رسمی در دستگاه‌های اجرایی و دولت شناخته شوند. آن‌ها از بی‌عدالتی و عدم وجود رابطه استخدامی رسمی رنج می‌برند و از مسئولین کشور تقاضای تبدیل وضعیت خود را به استخدام رسمی دارند.

احسان سهرابی با بیان اینکه صدای کارگران شنیده نمی‌شود اما صدای میثم لطیفی و امثال او به خوبی شنیده می‌شود و این جای تاسف دارد، می‌گوید: «ایراد گرفتن به طرح ساماندهی بزرگ‌ترین ظلم در حق کارگران است. علت فربه شدن دولت، طرح ساماندهی نیست، مدیرانی است که حقوق‌های نجومی می‌گیرند و کارکردی برای مردم ندارند! شما با این رای، از طبقه فرودست حمایت نکردید اما در عوض پیمانکاران را چاق‌تر نمودید.»

به گفته این فعال کارگری، رئیس جمهور در روز کارگر وعده‌ی برداشتن تبعیض و حذف پیمانکاران داد وعده‌ای که محقق نشد اما در عوض، طرح‌های ضد کارگری با سرعت در مجلس و دولت پیش می‌رود از اصلاح قانون بیمه بیکاری گرفته تا کاهش سنوات ارفاقی مشاغل سخت.

نمایندگان مجلس از طرح ساماندهی کارکنان دفاع کنند

چرا طرح ساماندهی کارکنان دولت به تصویب نهایی نمی‌رسد؟

رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم، در صفحه مجازی خود در آخرین روز از مردادماه سال جاری خبر از ارسال طرح ساماندهی کارکنان دولت به شورای نگهبان داد و نوشت: «شرایط نیروهای شرکتی به هیچ وجه قابل قبول نیست و چابک سازی دولت نباید بهانه استثمار نیروی کار شود.»

فعالان پویش طرح ساماندهی می‌گویند همچنان در انتظار نظر شورای نگهبان هستیم و در این میان، آنچه اهمیت دارد، نظر این شوراست که حرف آخر را می‌زند. طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در انتظار تایید شورای نگهبان است و در صورت تایید به قانون تبدیل خواهد شد.

خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید: «الان طرح نزد شورای نگهبان است و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم؛ جامعه‌ی هدف باید بداند، رفت و برگشت‌ها طبیعی‌‌ست و به معنای ابطال مصوبه نیست؛ وقتی اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس –بالای ۸۰ درصد نمایندگان- به طرح رای داده‌اند، یعنی یک طرح مورد تایید و مطالبه‌ی مردم است و به این سادگی رد شدنی نیست.»

با تمام صحبت‌های انجام‌شده از طرف نمایندگان که خود را نماینده مردم در خانه ملت می‌دانند و اطمینان‌بخشی آنها، بسیاری از فعالان صنفی کارگری و پویش‌های حمایتی از کارمندان و کارگران نگران عدم تایید نهایی این طرح برای ابلاغ و اجرا در دولت هستند.

به همین منظور، بسیاری از آنان خواستار تصویب هرچه سریع‌تر طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و مداخله نمایندگان مردم در قوه قانونگذاری برای اجرای طرح مذکور در دولت شدند.

رامین اناری نماینده بخشی از کارگران شرکتی و قراردادی کشور، در این باره می‌گوید: «علت ورود دوباره‌ مجمع تشخیص مصلحت به این مساله را نمی‌دانیم؛ اما موضوع این است که نمایندگان مجلس بایستی از طرح مصوب خود دفاع کنند و اجازه ندهند خدای ناکرده ماهیت طرح عوض شود. طرح ساماندهی هیچ بار مالی برای دولت ندارد و این مساله بارها به اثبات رسیده است ضمن اینکه شرکت‌های واسطه که توسط خود مدیران دولتی ایجاد می‌شوند، جز اتلاف منابع بیت‌المال هیچ سودی برای کشور ندارند.»

او تاکید می‌کند: «با تبدیل وضعیت شرکتی‌ها مخالفت می‌شود در حالیکه در سازمان‌ها بیشترین کار را همین نیروهای شرکتی انجام می‌دهند و حتی دلسوزانه‌تر و با دقت بیشتری کار حوزه‌های تخصصی را که به صورت غیرقانونی و مازاد بر وظیفه اصلی بر دوش آن‌ها گذاشته‌اند به اجبار انجام می‌دهند. در چنین شرایطی، عده‌ای با طرح ساماندهی و حذف شرکت‌ها مخالفت جدی دارند!»

فرصت‌های اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت برای شورای نگهبان و دولت 

چرا طرح ساماندهی کارکنان دولت به تصویب نهایی نمی‌رسد؟

نمایندگان روز دوشنبه ۳۰ مرداد، ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی کارکنان موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه (طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت) را رفع و تصویب کردند.

 با اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت، هم ساماندهی و هم متناسب سازی نیروها انجام می‌شود و دولت باید براساس نیاز و چارت سازمانی اقدام به جذب نیرو کند.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، شورای نگهبان ۲۰ روز فرصت دارد تا نظر نهایی خودش را اعلام کند و پس از ابلاغ از سوی مجلس، دولت نیز ۶ ماه فرصت برای اجرای این طرح دارد.

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت یک طرح است که به منظور ساماندهی و تنظیم استخدام کارکنان دولت ارائه شده است. این طرح به منظور ایجاد امنیت شغلی برای کارمندان و کارگران شاغل غیررسمی در دولت و همچنین بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌های اجرایی و دولت ارائه شده است. 

برخی باور دارند که اگرچه اجرای طرح مذکور در شرایط فعلی سخت است، اما در سال‌های آینده به نفع دولت خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    آقایان نمایندگان مجلس شهریور ماه هم تمام شد، ولی طرح تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی به سرانجام نرسید، آخه دروغ و ظلم تا کی؟

    • ناشناس

      سببتر

    • ناشناس

      واقعا بار مالی زیاد برای دولت دارد

  • مزدک

    درود.سیاست کلی نظام همین است که مردم درفقر وگرسنگی باشند.چقدرساده هستید.اگرموافق بودند سه سال پیش این طرح اجرایی میشد.التماس تفکر.

    • قربانی

      ظلم پایدارنمی ماند

      • ناشناس

        اگر سواد داشتی تو ازمون استخدامی قبول میشدی توقع چی دارید

  • زبل‌خان

    دستشان با پیمانکار تو یه کاسه است و با هم می‌خورند و چوب لای چرخ می‌گذارند، تمام

    • ناشناس

      فقط با ازمون باید دولت نیرو بگیره ن با رانت عین بی عدالتی

      • ناشناس

        فکر می کنی تو یی ک آزمون دادی با نمره خودت سر کار اومدی یا درصدی ک داشتی

  • ناشناس

    با سلام خدمت نمایندگان مردمی......خواهشن به فریاد ما برسید ظلم و بدبختی تا کی ...نذارید ما شرمنده بچه هامون بشیم...معلم حق التدریس

    • ناشناس

      سلام

  • دانیل

    تنها دلیلش خودشونن چون دست همشون توی ی کاسه هست

  • محمد رضا

    سلام ، شما شرکتی ها و حجمی ها سربار دولت و مجلس هستید بنده خدا دولت در تبدیل وضعیت ایثارگرها مانده؟

    • ناشناس

      برعکس میگی دوست عزیز اونایی که واقعا سربار دولت وحتی مردم هستن همین ایثارگریها بودن که انواع مدرک سازی وپارتی یه کارت ایثارگری درست کردن واومدن سربار دولت که چه عرض کنم ملت شدین طرف پدرش از ۳۰۰ کیلومتری جبهه جنگ رد نشده بود اومده با پارتی وسندسازی ایثارگری رسمی دولت شده حالا دست چپ وراستشو نمیشناسه ادعا پست ومقام میکنه

      • علی

        رفیق با کدوم مدرک این حرف رو میزنی،با کدوم آزمون اومدی سر کار؟
        تو خودت از برکت همین پیمانکار با پارتی وارد سیستم دولت شدی حالا زبونت درازه
        اگه پیمانکار نبود چجوری وارد سیستم دولت میشدین که حالا اینجوری ادعاتون میشه
        ایثارگرها حقی بیشتر از این چیزها دارن من با ۴۸ سال سن ۳۰ درصد جانبازی دارم،سه تا از انگشتهام قطع شده، ترکش تو کتف راستم نمیشه درش بیارم

      • بی عدالتی

        آقایون ایثارگر شرکتی دولت همیشه ی برنامه داره مردم بندازه ب جون هم حالا دوتا نفهم افتادن اینجا زر میزنی آزمون ایثارگر شرکتی آخه احمقها بفهمین دیگه بعد اینهمه سال اینها برنامتون ایجاد چند دستگی د حکومت کردن هستش بدتر از کره شمالی

    • محمد عرفان

      چون دارن از پیمانکاران دزد و دلار باج میخورند و تمام پیمانکاران از خودشان هستند خدا لعنت کنه همه شمارو که پشت پیمانکاران دزد فاسد هستید

    • ناشناس

      رو چه حسابی باید رسمی بشید ازمون دادید پس بقیه مردم شهروند نیستن که چشم بع ازمون دوختن

  • ناشناس

    باسلام وتشکرازنمایندگان محترم موافق طرح ساماندهی کارکنان شماکه تااینجازحمت کشیدین لطفاپیگیرنظریه شورای محترم نگهبان هم باشیدشورای نگهبان هم قطعامیدونه که وقتی یه نفرتبدیل وضع بشه یه خانواده خیالشون راحته پس خواهشابه سادگی ازکناراین طرح مهم عبورنکنیدورای مثبت بدبدماهم دعاتون میکنیم

    • ناشناس

      نمایندگان برا رای خیانت کردن و یکجانبه برا اشنا خودشون و خود شیرین کنی تصویب کردن وگرنه عین بی عدالتی طرح

  • ناشناس

    بهتر که تصویب نشه وقتی که عدالتی نداشتن بین نیروهای شرکتی و حجمی چه فرقی بوده که جدا کردن

  • س

    با سلام به تمام شرکتی ها سری بعدی که خواستید به ریاست جمهوری رای بدید به احمدی نژاد رای بدید که حداقل پیگیر کار شرکیتها بود وهمه رو تو دوره خودش ساماندهی کرد.

  • فریاد زبیداد

    ازسال ۷۷درپالایشگاه ابادان مشغول کارشدم که دوسال اندرا اصلان بیمه نریختن از سال ۶۹تا۹۵دهم کابه عنوان نیروی تعمیرات اورهال کارکردکل بیمه های منشده ۸سال از سال ۹۵هم که بطور مستمر تاالان کار میکنم اینپیمانکارهای فاسد از سروتهه حقوقمان زدن به ترفندهای مختلف . مسئولین از خدا بیخبر دور از ادمیت از چه کسانی دفاع میکنید وجدان مردهای فاسد.

    • ناشناس

      ۲۰بار ازمونذبرگزار شد اگر شرایطش را داشتی قبول میشدی

  • ناشناس

    سلام درود ،خدمت پیمانکاران فقط شبا که غذا می خورید لقمه دهنتون را مزه مزه کنید ببینید احیانن طعم خون نمیده ،خون کارگر مظلوم که فریاد رس ندارد،پیمانگار یعنی خونخوار

    • حسین

      میشه بفرمایید جنابعالی چطوری وارد مجموعه شدید؟از طریق همین پیمانکاران بقول شما خون خوار ؛پس بهتره توقع تون رو بالا نبرید، اگه توانایی دارید بفرمایید آزمون شرکت کنید .بسم الله.

      • ناشناس

        هیچ کسی از طریق پیمانکار وارد نشده هر سازمانی ک نیرو می خواست جذب کرد بعد تحویل پیمانکار داداشمو بفهم

    • حسین

      در جواب این عزیزان که همش گله و شکایت دارن و از همه طلبکارن
      اولا خود شما عزیزان از طریق همین شرکتها جذب شدید و بدون آزمون
      دوما چه فرقی بین شما و سایرینی که آزمون دادن هست ؟
      سوما افراد متقاضی کار با شما چه فرقی دارن؟شما چون با پارتی وارد شدید که اون عزیزان نداشتن .پس لطفا یک نگاه به گذشته بندازید .

      • ناشناس

        تو از کجا این قدر مطمئن میگی من با پارتی اومدم همینجور مریض بودن منو بی هیچ تخصصی استخدام کردن احمق جان من 15 سال پیش که اومدم زیر نظر پیمانکار 4 نفر ازم امتحان گرفتن چی برا خودت بلغور میکنی تازه اگه این طرح اجرا بشه از این به بعد دیگه کسی بدون آزمون و به قول تو پارتی بازی نمیره سر کار

      • ناشناس

        حرف حساب

  • سلطان

    ازدولت تا مجمع تشخیص همه گوش ب حرف میثم لطیفی هستن الان وقتشه ک جناب رئیس جمهور وارد بشن پس چرا دستورشو نمیدی بزرگوار ما ک همه امیدمون ب شماست کاری کنید ک با دل خوش بیایم پای صندوق رای

  • علی

    کی به پای صندوق می رود

  • رزا

    دوکلمه حرف حق چون مسولین خودشون شرکت دار هستند ودوست ندارن

  • مهندس حسین سلیمی

    سلام ما دهیاران پاره وقت با ۲۰ سال سابقه هنوز تکلیف استخدامی وحقوق وامنیت شغلی وبیمه مون معلوم نیست در روستاهای محروم هم درحال خدمت هستیم

  • مهندس حسین سلیمی

    سلام مادهیاران پاره وقت بامدرک لیسانس وفوق لیسانس هنوز با ۲۰ سال سابقه درمنطقه محروم مثل سقز کردستان تکلیف استخدامی وبیمه و امنیت شغلی مون معلوم نیست

  • مهندس حسین سلیمی

    ساماندهی دهیاران پاره وقت چی شد؟؟؟

  • ناشناس

    همی نمایندگان پیمانکاری بزرگ شرکتن کی بخور
    دولت فدای پولوشن

  • مهدی

    عزیزان بنده فوق لیسانس مکانیک دانشگاه دولتی (معدل الف) با ۱۸ سال سابقه پالایشگاه و پتروشیمی هنوز با پیمانکار قرارداد دارم با حداقل حقوق،نفر رسمی که دو سال سابقه نداره نزدیک به سه برابر من حقوق و مزایا داره،کجای این عدالت؟؟؟؟تازه بیمه ی من سالی ۹ ماه واریز کردن و مجبورم سکوت کنم در گرمای ۶۰ درجه عسلویه که خیلی از عزیزان تجربه دارن داخل سایت کنار بویلر کار کردن ،
    نمایندگان عزیز کاری کنید ما استخوانهامون خرررررررد شده ،اجرکم عندالله ....

  • علی

    تورخدا تمامش کنید این بازی بچگانه رو اگه میخواستن تا الآن هم کاری میکردن اگه این مسولین از دین واسلام میگن چرا به فکرما بدبختای کارگران نیستن

  • جعفر

    این آقای میثم لطیفی خودش غیرقانونی توبدنه دولت هست حالا اومده دادازبودن بارمالی به دولت میزنه بگواین شرکتها چندتاش ماله خودته که بابرچیده شدنش بهت فشارمیاد

  • مرتض

    سلام این طرح به تصویب نمی‌رسه چون اکثر پیمانکارهای مدیرهای بازنشسته گردن کلفت هستند که به اون بالاها وصل هستند و 70 درصدشون بدهیهای بانکی بالایی دارند بخاطر همین نمی‌گذارند این طرح تصویب بشه برده داری نوین.

  • محسن

    مارا به چوب ورخت شعبانی فریفته است
    این گرگ سالهاست که با گله آشناست

  • سید

    چه شرکتی چه حجمی بایدبشیم مارسمی چون حق ماکارگران است هرکس سنگ اندازی کنه انشاالله به آبروی امام حسین خداخانه آخرتش روپرازآتش کنه به فکرآخرتتون باشین نه دنیاتون مسئولین ازخدابترسیداینقدرحق روناحق میکنین

  • حمید

    به چه دلیل باید افراد شرکت خصوصی بدون آزمون استخدام و قراردادی بشن؟؟تکلیف اونای که به سختی آزمون دادن چی میشه ؟؟

    • ناشناس

      دمت گرم واقعا

  • حسن

    کاملا مشخص است ک علت دوباره مجمع تشخیص مصلحت نظام دستهای پشت پرده و مافیای این طرح است ک این قضیه در کشور ما به هیچ وجه تموم شدنی نیست حتی به قیمت حق الناس
    این هم یک نوع حق الناس است آقایونی و جانماز آب میکشید و دم از عدل علی میزنید

    • ناشناس

      حق الناس اینه که بدون ازمون نیرو بگیرن با رانت.پس بقیه ادم نیستن اینقدر درس خوندن ومنتظر فرصت ازمون هستن

  • علی

    اول باید لطفی برکنار بشه ، چون خودش یکی از انهایی هست که شرکت پیمانکاری نیروی انسانی داره و سالانه مبلغ میلیاردی به جیب میزنه پس نتیجه میگیریم که اول باید لطفی کله پا بشه تا این بخشنامه تصویب بشه
    متشکرم

    • ناشناس

      بعد از رسمی شدن حتما پست هم میخای اشتها کم نیست

  • علی

    این لطفی پسر کدام اقازاده هست خدا میداند که رئیسی میترسه لطفی را بگیره
    پشت پرده چه خبره خدا میداند
    این اقای لطفی چندین شرکت به اسم خود و بستگان خودش داره
    خدا لعنت کنه این اقازاده ها را
    به قول دکتر قالیباف ۴ درصد یها زالو صفت

  • علی

    این پولی که از شرکت به جیب میزنید پول کارگرهای شرکتی بیچاره هستند انشالله خرج دوا و دکتر زن و بچه های شما بشه
    انشالله

  • علی

    لطیفی و امسال ان را که خون مردم را داخل شیشه کردند
    و میلیاردها پول کارگر ها را از طریق پیمانکاری به جیب زدند را به خداوند میسپاریم
    که حلقوم انها بیرون بکشه

  • ناشناس

    به خاطر اینه که بتونن بیشتر وراحتر بتونن دزدی کنن یعنی کسی نفهمه یا برای چاق شدنشان مزاحم براشون ایجاد کنه

  • علی

    سلام انشالله که قراردادی و شرکتی و حجمی و برون سپاری و غیره همه امنیت شغلی حفظ و عدالت برقرار شود و استخدام شوند

  • ناشناس

    کلا پیمانکار ودلال وواسطه به هر عنوانی که هستند باید حذف شود کارگر کار میکند پیمانکار پول زحمت کارگر را میبرد چه فرقی دارد حجمی شرکتی قراردادی همه با واسطه به شرکت یا دولت وصل هستند .اگر بنا به عدالت وفکر قشر کارگر بودن هست باید از تمامی ارگانها شزکتها پسمانکار با هر عنوانی حذف شود وکارگر شخصابا دولت یا کارفرمای اصلی طرف باشد ‌تا کی دلال ودلال بازی مملکت از دست رفته با همین واسطه گری ها ‌.چرا باید کار را کارگر کند پول را یک نفر دیگر بخورد .این طرح علاوه بر اینکه بار مالی برای دولت ندارد اتفاقا تماما سود به حال چه دولت چه قشر زحمت کش جامعه کارگریست مگر اینکه دولت خودش دلال اصلی باشد واقایان دولتی خودشان سود ببرند از دلالی .این را یک بی سواد هم میداند .حداقل روراست باشید بار مالی را بهانه نکنید .مردم دیگر اگاه هستند .

  • ناشناس

    همه این نیروهای شرکتی و حجمی از طریق همین پیمانکاران وارد سیستم اداری شدند حالا مبخوان خودشون قراردادی بشند ولی یه جوان لیسانسه نتونه فقط با ازمون ازمونم که هفت خان رستمه انشالله هیچ وقت تصویب نمیشه این طرح

  • ابوذر مشایخی

    با سلام و احترام
    سالهاست نیروهای شرکتی تامین نیروی انسانی ارگانهای دولتی (خصوصا توزیع نیروی برق سراسر کشور )در انتظار تبدیل وضعیت با مدارک مرتب دانشگاهی ،چارت سازمانی بلا تصد‌ی،ورودی با مصاحبه و ازمون با تمام بیعدالتی ها در پرداخت حقوق و مزایا،رفتار سازمانی و... با تمام توان خالصانه با ایثار و فداکاری کل جوانی خود را گذاشته و بار بزرگی از فعالیتهای دولت را به دوش کشیده و میکشند و حال که به همت بزرگمردان کمسیون اجتماعی مجلس این طرح با رای حداکثر نمایندگان مجلس تصویب شده در مرحله تایید شورای نگهبان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شده است لذا با توجه به اینکه این یک مطالبه ملی میباشد تقاضامندیم در این امر ورود نموده و دل این قشر زحمت کش،ظلم دیده ولی غیور را شاد نمایید .

  • ابوذر مشایخی

    با سلام و احترام
    جالب است کسی دارد با این طرح مخالفت می کند که خودش بدون آزمون و مصاحبه و با رد حکم دیوان عدالت اداری به استخدام در آمده و رییس سازمان استخدامی کشور شده
    اکنون که اکثر نمایندگان جهادی و انقلابی طی رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی با طرح موافقت فرمودند و طرح پس از رفع ابهامات جهت تایید شورای نگهبان به این شورا ارسال شده خواهشمندیم این شورا هر چه سریعتر نسبت به تصویب آن اقدام نمایند و تو دهنی محکمی به مفسدان اقتصادی ،خونخواران کارگران زحمتکش و مدیران نالایقی چون میثم اناری بزند

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان