فولاد شادگان، پیشتاز هفت طرح

شرکت فولاد شادگان، نامی مطرح در صنعت فولاد ایران، سازمانی پویا و نوآور است که از بدو تأسیس تاکنون همواره در حال رشد بوده است. فولاد شادگان با تعهدی قوی به کیفیت، پایداری و رضایت مشتری، با موفقیت جایگاهی برای خود در بازار جهانی ایجاد کرده است.

فولاد شادگان، پیشتاز هفت طرح
صفحه اقتصاد -

شرکت فولاد شادگان، نامی مطرح در صنعت فولاد ایران، سازمانی پویا و نوآور است که از بدو تأسیس تاکنون همواره در حال رشد بوده است. فولاد شادگان با تعهدی قوی به کیفیت، پایداری و رضایت مشتری، با موفقیت جایگاهی برای خود در بازار جهانی ایجاد کرده است. شایستگی اصلی این شرکت در تولید طیف گسترده ای از محصولات فولادی اعم آهن اسفنجی، بیلت، بریکت اسفنجی، بریکت اکسیدی و ناگت غبار اسفنجی انعکاس یافته است. تعهد این شرکت به تحقیق و توسعه منجر به بهره جویی از دانش روزآمد و روش های پیشرفته شده است که پیشتازی آن در بازار رقابتی را تسهیل نموده است. چشم انداز تبدیل شدن به یک معیار جهانی در صنعت فولاد توسط مدیران متبحری تعریف شده است که هر لحظه این شرکت را به تحقق آن نزدیک تر می سازند. یکی از این مدیران کارآمد، مهندس محمد سلیمانی، مدیر بهره برداری شرکت فولاد شادگان است که در مصاحبه ای اعلام کرد  شرکت فولاد شادگان رتبه نخست تولید را میان 7 طرح عظیم فولادی کشور کسب کرده است. در ادامه مشروح این مصاحبه را بخوانید.

 درحالت کلی، فولاد شادگان چه برتری هایی را در عرصه تولید  نسبت به شرکت های فولادی دیگر دارد؟

در فولاد شادگان، تولید با احیای مستقیم به روش پرد انجام می شود که خود یک مزیت منحصر به فرد نسبت به احیاء مستقیم به روش میدرکس است. اما شرکت صنعت فولاد شادگان مزیت هایی همچون موقعیت جغرافیایی کارخانه با دسترسی کامل به تمامی ظرفیت های حمل و نقل کشور و همجواری با خلیج فارس و بهره مندی از نیروی انسانی بومی و کارآمد شهرستان شادگان را نیز نسبت به سایر شرکت های فعال در صنایع فولادی دارد. طرح فولاد شادگان یکی از طرح های 7 گانه ای بود که در سال 1396 به بهره برداری رسید و توانست در سال های 1400 و 1401 به ترتیب به رکوردهای 807 هزار و 35 تن و ۸۰۷ هزار و ۲۳۵ تن دست یابد که بالاترین میزان تولید بین شرکت های هفت گانه به شمارآمده و این شرکت را به عنوان پیشتاز عرصه تولید محصولات فولادی نمود می بخشد.

با توجه به برآیند تولید در ۱۴۰۲، عملکرد شرکت را در این سال چگونه ارزیابی می نمایید؟

معمولا یکی از بهترین و معنادارترین بررسی های عملکرد سالانه شرکت، بررسی شرایط کمی و کیفی محصول تولیدی است. شرکت فولاد شادگان توانست در سال 1402 هفت مرتبه رکورد روزانه خود را جابجا نماید و از تولید 2 هزار و 728 تن/روز در شهریور 1401، به رکورد 2 هزار 766 تن/روز دست یافته و مقدار تولید را به 38 تن و نرخ آن را به1.58 تن در ساعت ارتقاء دهد، همچنین در تاریخ ۰۳/۰۲/۱۴۰۳ توانستند این رکورد را جابه جا نموده و به تولید 2786 تن دست یابند.

رکورد تولید ماه های 30 روزه بریکت، از 6 هزار و 97 تن در آبان 1401 به 6 هزار و 780 تن در آذر ماه 1402 رسید و رکورد تولید 30 روزه آهن اسفنجی از 74 هزار و 190 تن  در بهمن 1401 به 76 هزار و 318 تن در مهر 1402 جهش یافت. یکی از موارد مهم در تولید آهن اسفنجی، شاخص های شیمیایی و فیزیکی آن است. ما توانستیم با استفاده از راهکارهای موثر و استفاده از اسکرین های سیار، میزان نرمه آهن اسفنجی را کاهش و شرایط فیزیکی آهن اسفنجی تولیدی را ارتقاء دهیم؛ افزون بر این، از منظر شرایط شیمیایی، متالیزاسیون (درجه فلزشدگی) آهن اسفنجی از۹۲/۹۰  درصد در سال 1401 به ۶۶/۹۱ درصد در سال 1402 رسید. در نهایت با توجه به کلیه محدودیت ها و انجام تعمیرات اساسی سالیانه، تولید 745 هزار و 986 تن را تحقق بخشیدیم. عبور از ظرفیت اسمی کارخانه با حفظ شاخص های انرژی و افزایش ضریب بهره وری کوره احیاء و ریفورمر با وجود تمامی محدویت های تحمیلی نشان از عملکرد روبه رشد شرکت فولاد شادگان در سال 1402 دارد.

 آیا فولاد شادگان در پیش بینی و اجرای راه حل های عملیاتی در راستای جبران کاستی های فرایندی( مواردی همچون گاز، قطعی برق، مسائل زیست محیطی و غیره) عملکرد قابل قبولی داشته است؟

برنامه ریزی جهت انجام پروژه استفاده از تصفیه پساب شهرستان شادگان، برنامه ریزی جهت احداث نیروگاه برق و همچنین استفاده از طرح جایگزینی گاز طبیعی با هیدروژن از اهم اقدامات (به انجام رسیده یا در دست اقدام) شرکت در راستای پایداری تولید و کاهش هزینه های آن می باشند. در فصل سرما که بازه ناترازی انرژی محسوب می شود، محدودیت مصرف گاز را برای فولاد شادگان به یک فرصت ایده آل جهت انجام تعمیرات ماهیانه اثر بخش تبدیل کرد.

در خبرها به ثبت یک رکورد جدید در فروردین ماه اشاره شده است، لطفاً اندکی مفصل تر به شرح این دستاورد بپردازید. چه اهداف دیگری در این حوزه دنبال می شوند؟

این رکورد پاسخی قاطع به تحریم های ظالمانه دشمنان، نتیجه اعتماد به نیروی بومی و جوان و تکیه برتوان داخلی بود. در واقع این تحریم ها نشان از استیصال غرب در مقابل نیروهای انقلابی و مومنی است که در راستای رشد و تعالی صنعت فولاد ایران حرکت کرده و از هر محدودیتی یه فرصت تاریخی ایجاد می نمایند تا اقتدار و کارآمدی سرمایه های انسانی کشور را انعکاس دهند. رکورد قبلی ما 79 هزار و 53 تن در اردیبهشت ماه سال 1401 بود که با تولید 79 هزار و 301 تن آهن اسفنجی در فروردین سال جاری، به میزان 248 تن جهش یافت ودر طومار افتخارات فولاد شادگان ثبت شد.

پروژه هایی که برای افزایش یا نگهداشت تولید محصولات هدف در سال جاری اجرا خواهند شد را نام ببرید؟

بازیافت محصولات جنبی جهت کاهش هزینه های تولید، درآمدزایی و افزایش فضای انبارها، افزایش کیفیت فیزیکی و شیمیایی محصول در راستای نگهداشت محصول و فروش آن در بورس، تشکیل کمیته فروش  با هدف افزایش، نگهداشت بهینه و فروش محصول و اصلاح و بهینه سازی روش انبارداری محصول جهت جلوگیری از افت کیفی محصول را می توان از اهم اقداماتی دانست که برای اهداف مذکور در پرسش پیش بینی شده اند.

سایر مواردی که در پرسش ها از قلم افتاده اند را تشریح بفرمایید.

ما هدف دستیابی به رکورد تولید ماهیانه بیش از80 هزار تن آهن اسفنجی و طبعاً ثبت رکورد جدید در تولید را نیز به عنوان مهمترین هدف راهبردی سازمان دنبال می کنیم، کاهش مصارف انرژی  را در دستور کار داریم و استقرار استاندارد مدیریت انرژی ( ISO 50001:2018) را در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در برنامه گنجانده ایم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان