گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از میزان سرانه مصرف گوشت و تخم مرغ در کشور:

سرانه مصرف گوشت پایین و تخم مرغ بالا رفت/ واردات مرغ و تخم مرغ هم تاثیری بر بازار نداشت

سرانه مصرف گوشت پایین و تخم مرغ بالا رفت/ واردات مرغ و تخم مرغ هم تاثیری بر بازار نداشت

سرانه مصرف گوشت پایین و تخم مرغ بالا رفت/ واردات مرغ و تخم مرغ هم تاثیری بر بازار نداشت

با توجه به گرانی گوشت قرمز و کاهش قدرت خرید خانوار، فشار بر مصرف تخم مرغ افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد چند ماهی است که بازار محصولات پروتئینی به بهانه های مختلف دستخوش نوساناتی قرار گرفته است که بسیاری از دهک های ضعیف و متوسط چاره ای جز حذف گوشت، مرغ و ماهی از سبد مصرفی نداشتند چرا که درآمد برخی خانوارها سنخیتی با تورم لجام‌گسیخته ندارد.

بنابر اظهارات وزیر وقت جهاد کشاورزی سال ۹۸، ۸۴۰ هزار تن و سال قبل ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز تولید شد، درحالیکه سرانه مصرف تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله کاهش قدرت اقتصادی از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده که این امر فشار بر مصرف تخم مرغ در بازار را افزایش داده به طوریکه سرانه مصرف از متوسط ۱۱ کیلو به ۱۳ تا ۱۴ کیلوگرم رسیده است.

گرچه قیمت تخم مرغ هم طی هفته های اخیر به اوج خود رسید و مسئولان‌ پشتیبانی امور دام و اتحادیه میهن با همکاری یکدیگر با توزیع هر شانه تخم مرغ با نرخ مصوب ۴۳ هزار تومان به دنبال برقراری نظم و آرامش در بازار هستند، اما باز هم اختلاف با مغازه های خرده فروشی بسیار چشمگیر است که تنها گرانی سایر محصولات پروتئینی موجب شده تا تخم مرغ همچنان ارزانترین پروتئین مصرفی در سبد خانوار محسوب می شود.

حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن از واردات ۴ هزار تخم مرغ خبر داد و گفت: تخم‌مرغ های وارداتی هم با نرخ هر شانه ۴۳ هزارتومان در حال توزیع است و همواره مسئولان پشتیبانی امور دام به منظور تامین بازار داخل و رفع نابه سامانی ها بدنبال واردات هستند.

وی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان نگران حذف یا استمرار تخصیص ارز هستند چرا که در صورت حذف ارز ترجیحی ، قیمت هر شانه تخم مرغ به بالای ۱۲۰ هزار تومان می رسد که بسیاری از دهک های جامعه توان خرید تخم مرغ با این نرخ را ندارند.

کاشانی عدم کاهش قیمت در سطح خرده فروشی ها ناشی از مشکلات سیستم توزیع اعلام کرد و گفت: با توجه به توزیع تخم مرغ توسط ۵۰ ماشین سیار در سطح شهر انتظار می رود که بازار کنترل شود.

علیرضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران از استمرار واردات تخم مرغ تا تعادل قیمت در بازار خبر داد و گفت: توزیع تخم مرغ کماکان از طریق اتحادیه میهن و پشتیبانی امور دام با همکاری اتاق اصناف از طریق اتحادیه پرنده و ماهی، خواروبار و سوپرمارکت ها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه عرضه مرغ منجمد کماکان بدون وقفه ادامه دارد، افزود: ذخایر مرغ و تخم مرغ به میزان کافی است و همواره مشکلی نداریم.

این پایان ماجرا نیست چرا که در شرایط فعلی که قیمت هر کیلو دام زنده حداکثر ۵۲ هزار تومان است، گوشت در مغازه ها چند برابر قیمت عرضه می شود که مسئولان اذعان می کنند گرانی گوشت در بازار ارتباطی به دامدار ندارد، درحالیکه به رغم هزینه های بالای تولید و تاثیر در قیمت تمام شده هر کیلو دام به مرز ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان، دامداران با زیان‌ چشمگیری در فروش روبرو هستند که مسئولان باید جوابگوی گرانی های بازار و زیان تولیدگنندکان را بدهند.

بازار مرغ هم از نوسانات قیمت مستثنی نیست و همواره قیمت مرغ گرم در سطح خرده فروشی ها بالاتر از نرخ اعلام غیررسمی ۳۱ هزار تومان است که این امر با واکنش شدید آحاد جامعه روبرو شده است چرا که عرضه مرغ های وارداتی هم‌ نتوانسته راهگشای مشکلات بازار باشد، درحالیکه تاکنون طبق اعلام معاونت بازرگانی جهاد ۱۳۹ هزار تن ثبت سفارش مرغ شده که تاکنون بیش از ۶۱ هزار تن وارد شده است.

با این‌حال نگرانی هایی پیرامون حذف ارز ترجیحی و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌محصولات پروتیئنی وجود دارد که در صورت فراهم‌نشدن زیرساخت های لازم، کالا در دسترس عموم جامعه قرار نمی گیرد که با وجود زمزمه حذف ارز ترجیحی انتظار می رود که مسئولان زیرساخت های لازم را ایجاد کنند تا تامین‌ کالای مردم دچار مشکل نشود.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان