در گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان شد:

بررسی ریشه های گرانی و نوسانات قیمت / سنگ سازمان حمایت در ترازوی گرانی

بررسی ریشه های گرانی و نوسانات قیمت / سنگ سازمان حمایت در ترازوی گرانی در گفتگوی صفحه اقتصاد با عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان شد

بررسی ریشه های گرانی و نوسانات قیمت / سنگ سازمان حمایت در ترازوی گرانی

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس ریشه های اصلی گرانی و نوسانات قیمت را عنوان کرد.

ابراهیم نکو در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد ضمن تحلیل و بررسی ریشه های گرانی و نوسانات قیمت در کشور گفت: کشوری مانند ایران با داشتن منابع طبیعی غنی و منابع انسانی پرتوان، اکنون باید جز کشورهای رده اول منطقه و کشورهای قابل توجه جهان، به لحاظ شاخص اقتصادی به شمار می رفت و از کشورهایی مانند قطر، امارات و سایر کشورهای منطقه جلوتر می زد، اما متاسفانه اکنون به آن رشد مطلوب نرسیده است.

وی با اشاره به سند چشم انداز 1404 اظهار کرد: با توجه به سوابق اقتصادی کشور و منطقه و با توجه به سند اقتصادی نظام و چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 باید اکنون رتبه اول منطقه می شدیم، اما متاسفانه به دلایل گوناگونی نظیر سوء مدیریت برخی مدیران دستگاه های دولتی و همچنین وجود تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان، اکنون شاهد آن هستیم که این مهم محقق نشده و ما همچنان شاهد ضعیف شدن اقتصاد، کسب و کار و به تبع آن صنعت کشور با تورم بالا هستیم.

دبیر اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس با آسیب شناسی و بررسی نقاط ضعف در اقتصاد، خویشاوند سالاری و استفاده از مدیران ناکارامد و غیرمتخصص را از دیگر دلایل مشکلات اقتصادی دانست و افزود: علی رغم اینکه اکنون با وجود اقتصاد فلج موجود مدیران و صاحب منصبان باید به آسیب شناسی بپردازند و راه های برون رفت از آن را پیدا کنند، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی مدیران با خویشاوند سالاری و استفاده از مدیران ناکارآمد و نامتخصص بر این فضا دامن زده که نتیجه حاصل از آن وجود اقتصاد با بحران و چالش است.

وی افزود: مدیرانی که باید زمان را مغتنم شمرده و روزها برایشان مهم باشد، متاسفانه ماه ها و حتی سال ها را نیز از دست می دهند.

ابراهیم نکو وجود جنگ تحمیلی را از دیگر دلایل بحران اقتصادی دانست و عنوان کرد: از دیگر دلایل این بحران جنگ تحمیلی بود که باید با مدیریت خوب، اکنون آثار سوء و منفی آن خنثی و یا به حداقل ترین اندازه ممکن می رسید، اما با ریشه یابی و نگاه به گذشته و مدیریت دولت های پیشین، آثار سوء مدیریت و استفاده از مدیران ناکارآمد و خویشاوندسالاری به وفور به چشم می خورد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر تحریم ها و فشارهای بین المللی و عدم توجه به بنگاه های اقتصادی به چشم می خورد، که باعث مشکلات و فشار اقتصادی مردم شده و آنها را با چالش های گوناگون مواجه ساخته است.

دبیر دورهٔ نهم کمیسیون اقتصادی مجلس از حوزه‌های بهارستان و رباط کریم گفت: فروشگاه ها با هزینه های جاری نظیر: آب، برق،گاز و دستمزد کارکنان خود مواجه هستند و از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز هزینه تولید کالا و مواد اولیه آن را دارند که بالا رفتن این هزینه ها بر روی قیمت محصولات تولیدی آنها نیز تاثیر می گذارد.

وی عدم نظارت کافی ارگان های مسئول در حوزه نظارت را از دیگر عوامل به وجود آمدن گرانی بی رویه دانست و اظهار کرد: قیمت گذاری کالاها بر اساس مصوبات قیمت اعلام می شود، اما اینکه کالایی بالاتر از قیمت درج شده بر روی آن قیمت گذاری می شود، ناشی از عدم نظارت کافی ارگان های مسئول در حوزه نظارت است.

نکو ادامه داد: برخی فروشگاه ها با تغییر کیفیت و حجم برخی کالاها، مصرف کنندگان را آزار می دهند که این مهم نظارت قوی از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیده کننده را می طلبد، اما متاسفانه اکنون این سازمان با بی کفایتی هرچه تمام در زمین عرضه کنندگان و تولیدکنندگان بازی می کند و به جای نظارت بر آنها بیشتر حامی آنهاست.

ابراهیم نکو نمایندهٔ سابق مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس نهم در پایان با گلایه از خواروبار فروشان گفت: متاسفانه عدم نظارت در این بخش نیز حاکم است و سبب شده تا این اصناف نیز با احتکار کالاهایی که می دانند در آینده گران می شوند و انباشته کردن آنها در انبار خود، به بی نظمی موجود در بازار دامن بزنند و همه اینها از سوء نظارت ارگان های مسئول است که موجب گستاخ کردن برخی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان شده است.

گفتگو: ندا عبداللهی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان