گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مالیات های جدید

از طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی تا زمان و جزئیات اجرای سامانه مویان

براساس بندهایی که در این طرح نوشته شده است، هر فرد مقیم ایران یا مردم ایران که دارای شماره ملی، شماره گذرنامه و یا یک شناسه هویتی باشند، یک مودی بالقوه

از طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی تا زمان و جزئیات اجرای سامانه مویان
آسیه کرمی - صفحه اقتصاد - در این گزارش به بررسی توضیحاتی در خصوص طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی می پردازیم.

براساس بندهایی که در این طرح نوشته شده است، هر فرد مقیم ایران یا مردم ایران که دارای شماره ملی، شماره گذرنامه و یا یک شناسه هویتی باشند، یک مودی بالقوه مالیاتی محسوب می شوند.

این افراد در صورتی که بخواهند هر گونه فعالیت اقتصادی را آغاز و کسب درآمد کنند، یک مودی بالفعل مالیاتی نامیده می شود و به همین دلیل امکان وصول مالیات ممکن می‌شود.

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور در گفتگویی که با ایسنا داشته است، اعلام کرد که اولین نسخه این لایحه برای ارزیابی‌های بعدی در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است.

وی همچنین گفته است که سازمان امور مالیاتی کشور با تغییراتی از ویراست اول که انجام داده است، در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی هیات دولت در حال بررسی است.

بر اساس این نسخه مالیاتی، خارجی های مقیم کشورمان و افرادی ایرانی که مقیم خارج از کشور می باشند بر اساس شماره ملی و بر اساس فعالیت آنها به نوعی مشمول این مالیات خواهند شد.

بر اساس بررسی ها و گفته های مسئولین این طرح علاوه بر افزایش درآمد، در چهارچوب تحقق عدالت مالیاتی است.

در این طرح کل درآمد فرد جمع و یک مالیات یکپارچه ای دریافت می کند و اگر مجموع درآمد آنها از پایه معافیت، بیشتر باشد، مشمول مالیات خواهند شد.

آیا باید هر خانوار یک اظهارنامه مالیاتی ارائه کند؟

شاید با توجه به اطلاعاتی که از خانوارها موجود است بشود اظهارنامه‌ای از پیش تکمیل شده تهیه کرد. در صورت تهیه اظهارنامه‌های تکمیل شده، افراد از تولید اظهارنامه بی‌نیاز می شوند.

چگونه می توان با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی جلوی فرار مالیاتی را گرفت؟ آیا امکان پذیر است؟

بر اساس گفته ی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس سامانه مودیان مهم است، زیرا باید هدف آن شناسایی درآمد افراد باشد.

حال باید دید آیا سامانه مودیان ما را به عدالت اجتماعی نزدیک خواهد کرد و از فرار مالیاتی جلوگیری می کند؟

بر اساس گفته مسئولین سامانه مودیان علاوه بر ایجاد عدالت اجتماعی از فرار مالیاتی جلوگیری و باعث افزایش درآمد دولت می شود. این اقدام به نحوی است که دو طرف راضی خواهند بود. به جهت اینکه افراد و سلیقه ها در آن دخالت نخواهند داشت.

از مزایا و کاربردهای سامانه مودیان این است که سیستم خطا نمی کند و به طور دقیق کار می کند و امکان هر سواستفاده ای را صفر می کند.

زمان اجرای سامانه مودیان

همچنین در این گزارش از صفحه اقتصاد توضیحاتی در خصوص زمان اجرای سامانه مودیان ارائه شده است که از نظرتان می گذرد.

وزیر اقتصاد اعلام کرده است که سامانه مودیان بر اساس فراخوان‌های انجام شده و مصوبه سران سه قوه، از آبان ماه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

حال باید با اجرایی شدن سامانه مودیان در آبان ماه، انتظار اینکه در کوتاه مدت این طرح به ثمر بنشیند و میوه بدهد را نداشته باشیم.
بر همین اساس در اجرای این طرح باید دولت در مقابل بازدارنده‌هایی که در مسیر اصلاح نظام مالیاتی وجود دارد مقاومت کند تا به نتیجه مطلوب برسد.
اگر نگاهی به سایر کشورها که در حوزه اقتصاد موفق عمل کرده اند داشته باشیم، همه این کشورها با اصلاح نظام بودجه‌ای و مالیاتی خود قادر به پیشرفت اقتصادی و پیشرفت پایدار در کشورشان شده اند.
همانگونه که خاندوزی وزیر اقتصاد کشورمان گفته است اصلاح نظام بودجه و مالیات به جهت گره خوردن با منافع طبقه‌ای از جامعه، جزو اصلاحات ویژه و راهبردی و پر مناقشه همه اقتصادها است.
همچنین بر اساس تاریخچه مالیاتی نظامات مختلف، این مسیر پر از فراز و نشیب بوده که با مقاومت همراه است.
موفقیت در اقتصاد و اصلاح نظام مالیاتی با توجه به اینکه دولت خود خواهان این تحول است، با برنامه ریزی هدفمند قابل تحقق است.
امیدواریم سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با اصلاح نظام مالیاتی، همکاری دستگاه‌های اقتصادی و گرفتن نتیجه مطلوب، به عنوان نقطه عطف نظام مالیاتی کشور در تاریخ این سرزمین به ثبت برسد.
در این طرح قرار است مالیات براساس مالیات هوشمند و عادلانه‌ای وصول شود. و تغییر پارادایم در نظام مالیات ستانی از شیوه‌های سنتی به سمت نظام هوشمند حرکت کند.
سامانه مودیان به جهت جدید بودن نیاز به دقت و انرژی بیشتری دارد تا باعث ایجاد مشکل نشود.
در این طرح جدید اصلاح مالیاتی، دولت به سمت پرونده‌های پرریسک، بزرگ و دارای اولویت حرکت می کند.
همزمان دولت باید با هوشمندسازی به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان قدم بر دارد تا کمک رسان این سازمان باشند.
در طرح سامانه مودیان باید مالیات‌ستانی براساس تاثیرات آن بر تولید و کسب وکارها پیش برود تا موجب تضعیف کشور، بی‌انگیزه شدن فعالان اقتصادی و صنعتی نشود.

در اصلاح نظام مالیاتی باید شرایط به گونه ای فراهم شود که فشار زیادی بر تولیدکننده وارد نشود.
البته اقدام دولت در اجرای سوت زنی مالیاتی و کشف فرار مالیاتی نشان از عملکرد مناسب در این موضوع بود.
با اجرای طرح سامانه مودیان تا قبل از اتمام سال جاری معوقات مالیاتی تعیین تکلیف می شود.
طی سالیان گذشته واسطه گری و سودا گری ها در بازارهای مختلف موجب تولید رانت‌های غیر مولد و ضررهای فراوان به بسیاری از تولیدکنندگان شد.
بر اساس بررسی های صورت گرفته با اجرای دقیق و هدفمند سامانه مودیان، می توان از فرار مالیاتی و تخلفات در این حوزه جلوگیری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان