مرتضی زمانیان اقتصاددان در گفتگو با صفحه اقتصاد:

ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی فسادزا و فاجعه بود

مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، سیاست ارز ترجیحی چه تاثیری در معیشت مردم داشت؟ ارز ترجیحی 4200

ارز ترجیحی 4200 تومانی فسادزا و فاجعه بود

تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: مهمترین مشکل ارز ترجیحی 4200 تومانی این است که هرچند موجب کنترل گوشت و مرغ و امثال آن شود، پولدارها هستند که گوشت مرغ را به شکل کلان مصرف می کنند و گرنه برای فقیر که فرقی ندارد گوشت کیلویی چند باشد؟ چون پولی ندارد گوشت مصرف کند.

مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، سیاست ارز ترجیحی چه تاثیری در معیشت مردم داشت؟ گفت: اگر بخواهیم سیاست ارز‌ ترجیحی که مبنی بر کنترل قیمت کالا هست باید بگویم که تاثیر معناداری روی قیمت کالا چه کم و چه زیاد داشته است. کالایی مثل روغن تاثیر بسزایی داشته ولی پروتئین تاثیر زیاد را شامل نشد همچنین گندم عملا هیچ تاثیری نداشت و بیشتر یک عمليات حسابداری بوده است. ولی به هر حال روی قیمت تاثیر داشته و برخی از کالاها ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد.

وی با اشاره به تاکیدهای مداوم رهبری برای حذف بسترهای فساد در کشور ولی چرا دولت دوازدهم برای اجرای این سیاست مداومت داشته است، پاسخ داد: نیت واقعی دولت قبل از این اقدام را نمی دانم ولی شاید اینگونه بتوان اشاره کرد که شاید نیت این آقایان این بود که قیمت ها جهش پیدا کنند، حالا اینکه نیت دیگری داشتند من نمی دانم یعنی استدلال این بود که در قیمتها تاثیر معناداری داشته باشد که سیاست پر بیراهی نبود.

مرتضی زمانیان اقتصاددان در خصوص ارز جهانگیری تصریح کرد: زمانی که آقای جهانگیری ارز 4200 تومانی را مطرح کردند و شد ارز جهانگیری، یک کار بسیار غلط ، بسیار فسادزا و یک فاجعه ملی بود و قطعاً هیچ منطق اقتصادی و قابل دفاعی پشتش وجود نداشت.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش، اگر سیاست ارز ترجیهی حدف شود رانت و فساد را چگونه تحلیل می کنید؟ اظهار کرد: مهمترین مشکل ارز 4200 تومانی این است که هرچند موجب کنترل گوشت و مرغ و امثال آن شود، پولدارها هستند که گوشت مرغ را به شکل کلان مصرف می کنند و گرنه برای فقیر که فرقی ندارد گوشت کیلویی چند باشد؟ چون پولی ندارد گوشت مصرف کند. حال چه کیلیویی 150 هزارتومان باشد یا دویست هزار تومان پس طرف منفعت آن کسی است که مثلا سه بار در هفته گوشت می خورد و به عبارتی متضرر پولدارها هستند چون پر مصرفتر هستند. وقتی شما کالایی را با ارز 4200 تومانی وارد می کنید باید واردات ارز آزاد را ممنوع کنید به دلیل اینکه با هم قاطی می شوند و نظام وارداتی به هم می خورد و نمی توان کالایی را هم با ارز 4200 تومانی و هم با ارز آزاد وارد کرد چرا که با دو قیمت مختلف هستند و فسادزا می شود.

مرتضی زمانیان

مرتضی زمانیان

مرتضی زمانیان اقتصاددان در پایان با اشاره به جایگزین ارز ترجیحی 4200 تومانی بیان کرد: برخی می گویند پول آن را به مردم بدهیم یا به فقرا یا به همه؛ منطقا خیلی بهتر است ولی نباید اینگونه باشد که مثلا ارز 4200 تومانی مرغ را عوض کنیم پولش را به مردم بدهیم. ارز دارو و بنزین و امثال این را حذف و پولش را به مردم بدهیم. ما یک نظام رفاهی یک پارچه می خواهیم تا کف معیشت همه مردم را تضمین کنیم و یارانه را حذف کنیم. صرفا ارز 4200 تومانی موضوع ما نیست کل یارانه باید هدفمند شود و یک نظام رفاهی تضمین کننده جایگزین آن شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان