صفحه اقتصاد بررسی می کند:

نحوه خرید ربع سکه در بورس کالا + اینفوگرافیک اختصاصی

به گزارش صفحه اقتصاد ، همزمان با افزایش شدید حباب ربع سکه در بازار، بانک مرکزی نسبت به عرضه گسترده این قطعه سکه در بورس کالا اقدام کرد.

نحوه خرید ربع سکه در بورس کالا + اینفوگرافیک اختصاصی

از امروز شنبه 24 دی 1401 عرضه گسترده ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا آغاز شده و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش صفحه اقتصاد ، همزمان با افزایش شدید حباب ربع سکه در بازار، بانک مرکزی نسبت به عرضه گسترده این قطعه سکه در بورس کالا اقدام کرد. فعالان بازار پیش بینی می کنند که فروش ربع سکه در بورس می‌تواند به تخلیه حباب ربع سکه در بازار آزاد نیز کمک کند.

اینفوگرافی نحوه خرید ربع سکه اینفوگرافی نحوه خرید ربع سکه - طراح: حمیدرضا محمدرضایی

گام به گام خرید ربع سکه

از امروز شنبه 24 دی ماه 1401 به مدت سه روز بناست در بورس کالا 500 هزار قطعه ربع سکه عرضه شود؛ خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کنند و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری‌شده را تحویل بگیرند.

تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند.

تمامی متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت می‌کنند و قیمت سکه عرضه‌شده بر این اساس، کشف می‌شود.

حداقل 1 قطعه و حداکثر 5 قطعه می‌توان خرید.خریداران ربع سکه در بورس حتماً باید آن را به‌صورت فیزیکی تحویل بگیرند و بعداً نمی‌توانند در بازار بورس بفروشند.

سفارشات ارسال‌شده باید مضربی از 100 باشد (هر 100 سفارش معادل یک ربع سکه) و ربع سکه‌های ‌تحویل داده‌شده به مشتریان بدون وکیوم می‌باشند.

برای خرید ربع سکه نیازی به کد معاملاتی بورس کالا ندارید و با همان کد بورسی اعم از بورس و فرابورس خود در سایت tsetmc.com یا در سامانه کارگزاری اقدام کنید.

این سکه دارای هزینه انبار داری و مالیات است. هزینه انبارداری، مبلغ هزار ریال روزانه به ازای هر قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است که این هزینه بر عهده خریدار است و زمان تحویل کالا از خزانه باید با انباردار تسویه شود. مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان 9 درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود.

برای تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، مالک یا نماینده قانونی وی باید از تاریخ اول بهمن 1401 و پس ازهماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان نوبت مشخص شده، همراه با مدارک احراز هویت به محلی که هنگام اخذ نوبت توسط بانک اعلام خواهد شد، مراجعه کند.

حداکثر زمان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ 20 اسفند 1401 است و پس از آن معاملات نماد برای فرایند تحویل و تسویه حساب با انباردار متوقف خواهد شد.

همچنین فرآیند عرضه‌های بعدی سکه‌های طلای تمام، نیم و ربع بهار آزادی به صورت منظم و پیوسته متعاقباً از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

سکه بورسی را چگونه تحویل بگیریم؟

فرایند عرضه ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا از ۲۴ دی آغاز شد و تا ۵ روز کاری ادامه دارد. متقاضیان برای خرید سکه باید بالای ۱۸ سال باشند و می‌توانند ۵ روز بعد از انجام معاملات سکه یا سکه‌های خود را (حداقل یک سکه، حداکثر پنج سکه) تحویل بگیرند.

نحوه نوبت‌گیری

بر این اساس کلیه دارندگان گواهی سپرده کالایی و یا نمایندگان آنها باید جهت تحویل گرفتن سکه طلای ربع بهار آزادی ابتدا از طریق سامانه نوبت‌دهی سکه بورس کالایی بانک رفاه کارگران به آدرس https://coin.refah-bank.ir/Membership/login نوبت گرفته و در تاریخ اعلام شده توسط این سامانه به همراه مدارک احراز هویت خود و حسب مورد وکالت‌نامه رسمی طبق فرمت اعلامی بانک رفاه کارگران، به نشانی تهران، خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به میدان ونک، جنب ساختمان مرکزی بانک رفاه کارگران، پلاک ۲۵۴۸ مراجعه کنند.

البته خریداران باید به این نکته توجه کنند که اگر نوبت اخذ شده کمتر ازپنج روز کاری از زمان خرید گواهی سپرده کالایی ربع سکه باشد، با درخواست آن‌ها موافقت نمی‌شود.

ساعات کاری خزانه جهت تحویل ربع سکه روزهای شنبه تا چهارشنبه غیرتعطیل از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه و درروزهای پنجشنبه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ است.

هنگام تحویل سکه چه هزینه‌هایی باید پرداخت شود؟

همچنین خریدارن باید توجه داشته باشند که در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع آزادی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده است و مبالغ دیگری با این عنوان از افراد اخذ نخواهد شد. اما این افراد در زمان تحویل سکه از خزانه باید هزینه انبارداری و مالیات بر ارزش افزوده هزینه انبارداری، جمعا به میزان ۱۰۹۰ ریال به ازای هر قطعه سکه در هر روز را پرداخت کنند.

عرضه مجدد سکه طلا در بورس کالا از هفته آینده

هامونی، مشاور رییس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس برنامه بانک مرکزی، عرضه ربع سکه طلا در هفته‌ آینده نیز انجام خواهد شد.
به گزارش صفحه اقتصاد به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، وی ادامه داد: روش کشف قیمت و ثبت سفارش در عرضه‌های آینده بر اساس تفاهمی که با سازمان بورس صورت گرفته از طریق سازوکار بورس کالا است که جزییات آن از طریق آگهی رسمی بورس کالای ایران هفته آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.امیر هامونی افزود: بر اساس برنامه‌ای که بانک مرکزی از قبل اعلام کرده بود، در این هفته شاهد عرضه گواهی سپرده سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا بودیم و مطابق آگهی بورس کالای ایران این عرضه در طی سه روز معاملاتی انجام شد.وی خاطرنشان کرد: طی این سه روز حدود ۵۰ هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرآیند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد. بدین ترتیب قیمت روز اول، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، روز دوم، ۷ میلیون و ۹۰ هزار تومان و روز سوم ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان بود.
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان