صفحه اقتصاد بررسی می کند:

عدم ثبت نام در سامانه املاک و اسکان چه جریمه ای دارد؟

توضیحاتی درباره جریمه یا جریمه های عدم ثبت نام خانوارها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجردر سامانه املاک و اسکان در صفحه اقتصاد منتشر شد!

عدم ثبت نام در سامانه املاک و اسکان چه جریمه ای دارد؟

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره جریمه یا جریمه های عدم ثبت نام افراد و خانواده ها در سامانه املاک و اسکان خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ۱۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شمسی بود که اعلام شد خانوارها دو ماه فرصت دارند تا اطلاعات سکونتی و ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir درج کنند… اما مدتی بعد فرصت نام نویسی تا پایان مهر ماه سال 1400 شمسی تمدید شد (پیشنهاد تمدید این زمان تا پایان آذر ماه سال 1400 شمسی هنوز به تصویب نرسیده است)!

به تازگی و براساس آمار و اطلاعاتی که توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است، تاکنون تنها ۴.۵ میلیون نفر در سامانه سامانه املاک و اسکان ثبت نام کرده‌ اند؛ در حالی که اطلاعات هویتی ۲۶ میلیون خانوار در سامانه املاک و اسکان وجود دارد!

توجه داشته باشید چنانچه افراد نسبت به درج اطلاعات سکونتی خود اقدام نکنند، واحد آنها به عنوان خانه خالی تلقی خواهد شد و مشمول مالیات می‌ شود (برای اعمال مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهد شد).

چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی وقت در مصاحبه ای پیرامون جرایم افرادی که اطلاعات مالکیتی و سکونتی خود را در مهلت مقرر در سامانه املاک و اسناد ثبت نکرده یا غلط ثبت کنند، گفته بود: " در قانون مالیات‌ های مستقیم، قانونگذار برای افرادی که اطلاعات خود را غلط، نیمه‌ تمام و یا حتی پراکنده ثبت کنند، جرایمی را در نظر گرفته است؛ و حتی این افراد مشمول پرداخت جرایم و مالیات‌ های تا ۲ برابری می‌ شوند! "

توجه داشته باشید بر اساس قانون، هم‌ زمان با پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاه‌ های اجرایی مکلف می باشند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌ های حمایتی، یارانه‌ ای و کمک معیشتی، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، تعویض پلاک خودرو، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را فقط با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان ارائه کنند (واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای زیر صد هزار نفر جمعیت و روستاها، مشمول جریمه‌ ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول و همچنین واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت که در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نشده باشند، در حکم خانه خالی موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون محسوب می‌ شوند)!

همچنین حداکثر در مدت شش ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن این تبصره، همه ارائه‌ دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلف می باشند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان، مطابق با کدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره‌ بردار صادر کنند.

در انتها لازم به بیان است تمام خانوارها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجر بایستی حتما محل سکونت و دارایی ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان