دکتر حسین راغفر در گفتگو  با صفحه اقتصاد:

یکسان سازی نرخ ارز دولتی و آزاد چه بر سر معیشت مردم می آورد؟

دکترحسین راغفر در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد، با بیان اینکه یکسان سازی نرخ ارز دولتی به هیچ عنوان وجود ندارد، گفت:

یکسان سازی نرخ ارز دولتی و آزاد چه بر سر معیشت مردم می آورد؟

کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم جلوگیری از افزایش قیمت ارز، از عواقب اجرایی شدن این طرح گفت.

دکترحسین راغفر در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد، با بیان اینکه یکسان سازی نرخ ارز به هیچ عنوان وجود ندارد، گفت: در شرایط کنونی که عرضه کافی برای تغییر تقاضای ارز وجود ندارد، به طور طبیعی، دونرخی یا چند نرخی می شود.

وی با بیان اینکه دولت با تک نرخی کردن ارز قصد تامین کسری بودجه خود را دارد، اظهار کرد:حذف ارز 4200 تومانی در ادامه تامین کسری بودجه دولت ها است، که مارپیچی از تورم را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: اکنون شرایط جامعه با 20 سال قبل تغییر فاحشی کرده است و تغییر آن این است که اکنون جمعیت بزرگی از جامعه به زیر خط فقر سقوط کرده و جمعیت بزرگی هم در آستانه سقوط هستند. بنابراین وقتی که چنین اتفاقاتی رخ می دهد، جامعه مستهلک شده و ظرفیت های خانواده ها و خانوارها برای مقاومت به حداقل و به آستانه های شکنندگی کامل می رسد و میزان تاب آوری آنها در فشارهای بعدی به شدت کاسته و به مرزهای بحرانی رسانده شده است، که این پیامدهای سیاسی و اجتماعی چنین اقداماتی بوده است.

راغفر با انتقاد از چنین طرح هایی، آن ها را فساد زا خواند و گفت: هرکس چنین پیشنهاداتی را ارایه می دهد، یا آگاهی کامل به عواقب این مسئله ندارد و یا به سبب رانت ناشی از آن طماع است. این طرح ها عمدتا در جهت رفع کسری بودجه دولت ها، سبب ایجاد فسادهای بزرگی است که در نظام بانکی رخ داده و یکی از بهانه هایی است که کالای اساسی را با ارز 4200 تومانی وارد کرده و با قیمت ارز 30 هزار تومانی به دست مردم برسانند و یک استدلال بسیار بی منطق و بی پایه ست.

وی افزود: مادامی که کانون های عمومی فساد تقویت شوند، افزایش قیمت ارز نیز باعث افزایش قیمت ارز در بازار آزاد خواهد شد و ما به تفاوت ارز رسمی دولتی با قیمت بازار خواهد شد و این ما به تفاوت رانت بسیار بزرگتری خواهد شد که به جیب همان کسانی می رود که کانون های فساد در جامعه هستند.

این کارشناس اقتصادی در پایان با تاکید بر لزوم جلوگیری از افزایش قیمت ارز تصریح کرد: تا این کانون های فساد در جامعه خشک نشوند، امکان حذف مضاعف از طریق افزایش قیمت ارز به صورت مستقیم وجود ندارد و افزایش قیمت ارز به معنای وخیم تر کردن وضعیت زندگی مردم است.

گفتگو: ندا عبدالهی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان