کمیل طیبی تحلیلگر ارشد اقتصاد بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد:

نقش سوءمدیریت بیشتر در اقتصاد دیده می شود

کمیل طیبی تحلیلگر ارشد اقتصاد بین الملل، در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، درباره تاثیر FATF در اقتصاد گفت: بحث تحریم ها و FATF دو بحث جداست.

نقش سوءمدیریت بیشتر در اقتصاد دیده می شود

کمیل طیبی تحلیلگر ارشد اقتصاد بین الملل براین باور است: در مجموعه اقتصادی عواملی که تاثیرگذارست سوءمدیریت است. مثلاً اقتصاد را به سمت این بردیم که خصوصی سازی کنیم اما خصوصی سازی از آب درنیامده و خصولتی شده یا مدیریت اقتصاد آنقدر ضعیف عمل کرده که روز به روز نقش انحصار بیشتر شده است.

کمیل طیبی تحلیلگر ارشد اقتصاد بین الملل، در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد درباره تاثیر FATF در اقتصاد گفت: بحث تحریم ها و FATF دو بحث جداست اگرچه در مورد ایران بهم گره خورده است. برخی کشورها حتی مشمول تحریم هم نباشند یا تحریم بر آنها اعمال نشده باشد اگر عضو FATF نباشند روابط مالی آنها به ویژه در سرمایه گذاری، انتقال منابع مالی از خارج برای سرمایه گذاری، شفاف سازی در بازار مالی دچار مشکل می شوند.

وی ادامه داد: وقتی عضو FATF نیستند دلیلی بر شفاف نبودن بازار مالی و عملیات مالی آنها می داند و شرایط را ریسکی اعلام می کند همچنین سرمایه گذاری خارجی یا حتی برای انتقال سرمایه و انتقال منابع مالی هم دچار مشکل می شوند. از طرف دیگر می تواند تحریم یک کشوری همچون ما را به سمت این ببرد که تحریم وجود دارد و این تحریم های مالی در روابط بانکی اتفاق می افتد و به سمت این موضوع ببرد که FATF به چه درد ما می خورد؟

کمیل طیبی تصریح کرد: بنابراین، دو مقوله جداست و هم می تواند یک برایند در مسائل اقتصادی و شاخص های اقتصادی داشته باشد. امروز شاخص های غیراقتصادی اثرگذار است. یعنی وجود تحریم یک تنش ایجاد می کند که ماهیتاً یک تنش سیاسی است ولی منجر به اثرات اقتصادی می شود که آن هم اثرات منفی دارد. امروزه با پوست و گوشت خود این را لمس می کنیم و این را متوجه می شویم که تحریم ها چه بلایی سر اقتصاد ایران آورده است و امروزه اقتصادها به هم وابسته هستند و نیاز به صادرات و واردات دارند و نیاز به کمک های مالی به هم دارند همچنین پرداخت ها و دریافت های مالی دارند.

این تحلیلگر براین باور است: پول کشوری در کشور دیگر دچار نوسان شود، در کشورهای دیگر هم این موضوع بوجود می آید و اگر پول قوی همانند دلار، یورو و ین باشد، اقتصاد را در کشورهای دیگر تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، این تحریم که یک فاکتور غیراقتصادی است می تواند وقتی اعمال شود ریسک اقتصاد را بالا ببرد یعنی ریسک های اقتصادی، سیاسی که مجموعه آنها ریسک یک کشور می شود، روی رشد اقتصاد، سرمایه گذاری و بخش تجارت اثرگذار است.

وی در پاسخ به این پرسش، دلیل عمده فلج شدن اقتصاد ما فقط تحریم ها است تصریح کرد: خیر. در مجموعه اقتصادی عواملی که تاثیرگذارست سوءمدیریت است. مثلاً اقتصاد را به سمت این بردیم که خصوصی سازی کنیم اما خصوصی سازی از آب درنیامده و خصولتی شده یا مدیریت اقتصاد آنقدر ضعیف عمل کرده که روز به روز نقش انحصار بیشتر شده است و در این شرایط و مجموعه این عوامل سوءمدیریتی و مشکلات دیگر تحریم را دامن می زند.

کمیل طیبی در پایان اذعان کرد: تحریم ها مسیر بدتر شدن را فراهم می کند و در آن زمان یک فاکتور بسیار تاثیرگذار می شود. اگر روزی تحریم ها برداشته شود اما همچنان اقتصاد به خوبی مدیریت نشود، فاکتورهای خود را خواهد داشت. در جایی اگر بگوییم دولت تصدی گری را کم کند و استقراض به بانک مرکزی داده شود یک حکمرانی خوب اقتصادی بوجود میاید. بنابراین، چون تمرکز روی بحث تحریم هاست می خواهیم بگوییم تحریم اگر برداشته شود به ایجاد ثبات در اقتصاد کمک می کند. ارشادهای بعدی یا مشاوره های بعدی است که چگونه بتوانیم شرایط مناسب و مطلوب را در اقتصاد از منظر مدیریت کلان، ایجاد فضای کسب و کار بوجود آوریم که فاکتورهای خود را می طلبد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان