بیژن عبدی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دولت اقتصاد را به بن بست رسانده است

گفتگوی صفحه اقتصاد با بیژن عبدی تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره جبران کسری بودجه دولت اقتصاد را به بن بست رسانده است

دولت اقتصاد را به بن بست رسانده است

بیژن عبدی تحلیلگر مسائل اقتصادی اذعان دارد: بودجه ای که امسال بسته شده با توجه به عدم تحقق درآمدهای نفت ، به نظرم تنها راه باقی مانده استفاده از مالیات است منتهی باید در نظر گرفت مالیات از چه کسی دریافت شود.

بیژن عبدی تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، آیا برای جبران کسری بودجه با مالیات امکانش هست، گفت: تصور می کنم شاید تنها راه باقی مانده برای دولت همین باشد که کلیه مسیرهای ممکنه را دولت گذشته و رفته عملاً کل اقتصاد کشور را در بن بستی قرار داده و عمده دلیل کسری بودجه که آن هم عظیم است مرتب از طریق خلق پول سالانه به خصوص در 3-2 سال اخیر انجام شده و حجم نقدینگی در حال حاضر بالای هزار و 500 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: برخی اعداد و رقم ها نزدیک 4 هزار میلیارد تومان را بیان می کند. مسلماً برای بودجه ای که امسال بسته شده با توجه به عدم تحقق درآمدهای نفت، به نظرم تنها راه باقی مانده استفاده از مالیات است منتهی باید در نظر گرفت مالیات از چه کسی دریافت شود؟ مالیات از اقشار با درآمد ثابت، نه مالیات از افرادی که مالیات می دادند، بلکه مالیات برای بخش هایی است که نوعاً در بودجه سهم جدی نداشتند و تقریباً دو سوم بودجه کشور ما مربوط به شرکت های دولتی است و این شرکت های دولتی نه درآمد شفاف دارند و نه سود شفافی دارند.

عبدی براین باور است: اگر درآمد این شرکت ها به طور دقیق مشخص شود که چیست بخش عمده ای از اینها شاید بتواند تحت عنوان مالیات مجدداً به بیت المال برگردد چون شرکت های دولتی نکات عجیبی است که چندین سال شکل گرفته و همه مربوط به انتفال و درآمدهای عمومی مردم مربوط می شود و اسم آن را خصوصی گذاشتند و شخص دیگری از داخل آن خبر ندارد. این یکی از بخش هایی است که ظرفیت مالیات دارند و باید دید چطور می توان آن را فعال کرد؟

بیژن عبدی تحلیلگر مسائل اقتصادی

بیژن عبدی تحلیلگر مسائل اقتصادی

این تحلیلگر تصریح کرد: تقریباً بخش عمده ای از کسانی که در تجارت کار می کنند، چه در شبکه بانکی و چه در جاهای دیگر، یا واردات انجام می دهند، همین 18 میلیارد دلار یا بنا به قول دیگر تا 30 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی که گرفته شد و برنگشت و معلوم نشد چه شد، پیگیری این درآمدها و بازگرداندن آن یک بخشی از منابع ارزی که گم شده و منابع مالی مورد نیاز است که می تواند احیا شود که محاسبات و بازگرداندن این اهمیت دارد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان