بهزاد خسروی کارشناس اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد:

تامین ۲۰ درصد از بودجه با واگذاری زمین های دولتی

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با بهزاد خسروی کارشناس اقتصادی درباره واگذاری زمین های دولتی

تامین 20 درصد از بودجه با واگذاری زمین های دولتی

یک تحلیگر اقتصادی گفت: دولت می تواند 20 درصد از کسری بودجه خود را از طریق واگذاری زمین های دولتی در قالب اجاره های بلند مدت تامین کند که متاسفانه به دلیل اجرا نکردن این شیوه با کسری بودجه 300 تا 400 هزار میلیارد تومانی مواجه است.

بهزاد خسروی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صفحه اقتصاد با بیان اینکه زمین‌های دولتی در هر کشوری معمولا به‌عنوان بخشی از اراضی ملی آن کشور، ارزشمندترین نوع دارایی برای دولت‌ها محسوب می‌شود که می تواند بهترین مدل تامین مالی کشور باشد به طوری که اراضی ملی در قالب اجاره بلندمدت به بخش های مختلف واگذار شود ،گفت: طی تحقیقات اولیه حدود 10 تا 15 درصد درآمدزایی کشور را می‌توانیم از طریق واگذاری زمین های دولتی تامین کنیم که این شیوه در کشور امارت به اثبات رسیده است.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: زمین‌های دولتی در ایران با عناوینی همچون توسعه شهرها و دیگر مولفه‌ها به صورت خام و با ارزش حداقلی به فروش می‌رسد و به طور معمول تمامی عواید حاصل از تجهیز زمین هم به خدمات زیربنایی و روبنایی تخصیص می یابد که نصیب خریداران شده است.

واگذاری زمین های دولتی

واگذاری زمین های دولتی

خسروی با بیان اینکه، باید مدنظر قرار دهیم که هم بتوانیم وعده‌های انتخاباتی دولت سیزدهم را پیاده کنیم و هم بتوانیم از اصول اصلی اجاره زمین‌ها و فروش زمین‌ها در قالب اجاره‌های بلندمدت دوری نکنیم افزود: باید بتوانیم از طریق این شیوه کسری بودجه دولت را مرتفع و درآمدزایی پایداری برای دولت تامین کنیم چرا که تامین 20 درصد از بودجه خود نقش بسیار موثری در حوزه اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ، بودجه دولت در 1400 مثلا یک میلیون هزار میلیارد تومان و 20 درصد این بودجه حدود 200 هزار میلیارد تومان می شود اما در حال حاضر ، حدود 300 تا 400 هزار میلیارد تومان در سال 1400 کسری بودجه داریم، و اگر ما این شیوه به درستی اجرا می شود به طور قطع در حال حاضر می توانستیم یک چهارم از بودجه کل کشور را از طریق همین سیاست تامین کنیم.

واگذاری زمین های دولتی

واگذاری زمین های دولتی

تحلیگر مسائل اقتصادی بیان کرد: اجرای این طرح در ایران نیازی به تحقیقات آنچنانی ندارد، چرا که بسیاری از کشورها تجربه‌های زیادی را در این مورد دارند و ما نیازی به کسب تجربه جدید نداریم به طور مثال کشورهایی مانند آمریکا، چین و اخیرا حتی کشورهایی مثل امارات، عربستان و ترکیه در حال حاضر 20 درصد از درآمدهای دولت هایشان از اجاره بلندمدت زمین‌های دولتی خودشان است. به ویژه آمریکا و چین، چون این دو کشور کشورهای پیشرو بودند بنابراین باید دولت سیزدهم در اولویت برنامه های خود این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

گفتگو: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان