محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با صفحه افتصاد:

گشایش خوبی در عرصه صادرات در حال باز شدن است

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با صفحه افتصاد، در خصوص مشکلات صادرکنندگان گفت: گشایش خوبی در عرصه صادرات در حال باز شدن است

گشایش خوبی در عرصه صادرات در حال باز شدن است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران براین باور است: با توجه به کاهش چشمگیر پول ملی که آثار مخربی بر اقتصاد ایران بر جای گذاشته تنها محل جبران خسارت ناشی از کاهش ارزش پول ملی، افزایش صادرات بود که متاسفانه به دلیل سختگیری‌های نابجا و بخشنامه‌های بعضاً متناقض، این فرصت نیز از دست رفت.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با صفحه اقتصاد، در خصوص مشکلات صادرکنندگان گفت: مشکلاتی که تاکنون در رفع تعهد ارزی و صادرات وجود داشت، عملا صادر‌کنندگان و دستگاه‌های اجرایی را در رفع آن‌ها سردرگم بودند. متاسفانه دستگاه‌ها تن به اجرای آن ندادند و مشکلات کماکان باقی ماند.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا به امروز دولت جدید نشست ها و جلسات متعددی با کار گروه های اقتصادی اعضای اتاق بازرگانی داشتند که براین باور بودند باید هرچه سریعتر برای بحران صادرات تصمیم نهایی گرفته شود. شاهد بودیم در دولت قبل چه صادرات و چه واردات با مشکلات فراوانی روبرو بود و به جای اینکه دولت راهکار اساسی بگذارد برعکس مشکل آفرینی می کرد.

لاهوتی با اشاره به خروجی جلسه اعضای دولت با اتاق بازرگانی تصریح کرد: خروجی جلساتی که داشتیم مبنی براین است دیگر نیاز ی به بخشنامه های دست پاگیر نیست و نیاز نیست صادرکنندگان معطل رسیدگی دفاتر باشند چرا که حوزه‌های مالیاتی موظف هستند ۸۰ درصد مالیات را به صورت علی‌الحساب طی یکماه پرداخت کنند و ۲۰ درصد مابقی هم بعد از بررسی پرونده به صادرکنندگان بازگردانده خواهد شد. که می توان گفت یکی از بهترین روش ها بشمار می آید.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه افزود: خروجی دیگری که در این جلسات بیان شد؛ کارگروهی برای تعیین راه و روش رفع تعهد ارزی کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان که در این چند سال اخیر با معضلات شدید برخورد بود ایجاد شود. اگر چنین شیوه ای عملیاتی شود قطعا صادرات ما دوران رکود خود را سپری می کند و وارد عرصه ای از رقابت خوب و عالی می شود به شرط اینکه دولت تا آخر به این شیوه ادامه بدهد.

لاهوتی معتقد است: با توجه به کاهش چشمگیر پول ملی که آثار مخربی بر اقتصاد ایران بر جای گذاشته تنها محل جبران خسارت ناشی از کاهش ارزش پول ملی، افزایش صادرات بود که متاسفانه به دلیل سختگیری‌های نابجا و بخشنامه‌های بعضاً متناقض، این فرصت نیز از دست رفت. لذا صادرکنندگان از دولت سیزدهم انتظار دارند، نسبت به تسهیل در فرآیند رفع تعهد ارزی و بازگشت اعتماد به صادرکنندگان متعهد و شناسنامه‌دار، شرایطی به وجود آورد تا صادرات به شکل پرقدرت‌تری انجام شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان