محمدعلی بصیری تحلیلگر بین المللی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

گزارش گروسی مذاکرات وین را پیچیده تر کرد

محمدعلی بصیری تحلیلگر بین المللی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره سفر رییس آژانس هسته ای به ایران گفت: متاسفانه فشارهای سیاسی بر روی گروسی است.

گزارش گروسی مذاکرات وین را پیچیده تر کرد

محمدعلی بصیری کارشناس امور بین الملل درباره گزارش گروسی مدیرکل آژانس هسته ای به شورای حکام گفت: ابهاماتی که می توانست از طرف غربی ها مطرح شود و مذاکرات را پیچیده تر کند متاسفانه پیش آمد و سرنوشت برجام را با خطر روبه رو کرد.

محمدعلی بصیری تحلیلگر بین المللی در گفتگو با صفحه اقتصاد ، درباره سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: متاسفانه فشارهای سیاسی بر روی آقای گروسی است که همین فشارها منجر به ادعاهای عجیب و جدید شد. از جمله اینکه یک سری سایت هایی است که نظارت ها مثل قبل نیست. در واقع طرف های آمریکایی و اسرائیلی بیشتر این اتهام ها را مطرح کرده بودند که بیایند بیانیه ای از آژانس بگیرند علیه ایران و علاوه بر فشارهای اقتصادی، فشار سیاسی و تبلیغی هم روی ایران بگذارند و این سفر ظاهرا در راستای همان فشارها بود.

وی در پاسخ به این سوال، گروسی در بدو ورود به وین گزارشی از سفر به ایران را ارائه کرد؛ مبنی بر تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقی‌مانده ایران، بی‌نتیجه بود. گفت: تهران از سفر گروسی برداشت مثبت گرفت. تحلیل وجود دارد که در برگشت از تهران تحت فشار قرار دادند فلذا مجبور به ارائه چنین گزارشی شد. متاسفانه این سفر یک پوئن منفی برای ما است که در همین راستا طلبکاری سیاسی در مذاکرات بیشتر می شود و می تواند مذاکرات را پیچیده تر و با مشکل جدی تر روبه رو کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به استراتژی ایران در مذاکرات با توجه به گزارش رافائل گروسی به شورای حکام گفت: به هر جهت ابزارهای مختلفی ایران می تواند داشته باشد. نماینده وزارت امور خارجه باید پاسخ مقتضی را بدهد و این تناقض را مطرح کند. نماینده ما در وین باید موضع محکم حقوقی فنی بگیرد و در شورای حکام دفاع کند. همچنین رسانه ها افکار عمومی را باید مجاب کنند و نمایندگان ما در وین این دوگانه کاری و ابزار سیاسی بودن آژانس را مجدا اشاره کنند. این ها ابزاری است که ایران در اختیار دارد اگر بتواند تاثیرگذار باشد.

بصیری در خصوص اینکه گزارش رافائل گروسی چقدر در مذاکرات هشتم آذرماه تاثیر می گذارد پاسخ داد: نمی شود صددرصد گفت به نفع ایران هست یا نیست. ابهاماتی که می توانست از طرف غربی ها مطرح شود و مذاکرات را پیچیده تر کند متاسفانه پیش آمد و سرنوشت برجام را با خطر روبه رو کرد.

او در پاسخ به این پرسش، اطلاعات درز شده آیا توسط آژانس بین المللی هسته ای بود؟ گفت: به هر جهت ایران یک سری اسناد و مدارک دارد که در درج اطلاعات ضرباتی خورده است مثل ترور دانشمندان هسته ای مثل حمله به برخی مراکز هسته ای از طریق پهبادها و یا اتهام هایی که بعضا از طرف رقبا از طرف آمریکا و اسرائیل به ایران زده می شود. ایران ادعا دارد که از درز اطلاعات این ها این حرکات را انجام می دهند در حالی که آژانس چنین ادعایی را ندارد و می گوید از طریق سیستم های جاسوسی مستقیم و غیرمستقیم این اطلاعات را به دست می آورند و از آژانس نیست.

وی خاطرنشان کرد: آژانس در مسائل هسته ای باید بی طرف باشد و نگاه فنی و حقوقی صرفا داشته باشد نه سیاسی و جهت دار. چرا در بحث حمله به دانشمندان هسته ایران و مراکز هسته ای که امنیت هسته ای و منطقه را تهدید می کند و منجر به درگیری می شود زدن متقابل مراکز هسته ای که جزو وظایف آژانس است و آن ها را باید در صلح و امنیت حفظ کند چرا در این موارد محکوم نمی کند؟ بنابراین، این سکوت و عدم محکومیت دلیل دیگری دارد که آژانس مشارکت در لو رفتن اطلاعات ایران و ضربه زدن به اطلاعات هسته ای ایران است. این اختلاف اساسی همچنان بین ایران و آژانس است و ایران ادعا دارد مدارک و اسناد دارد ولی آژانس انکار می کند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان