گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد درباره تکمیل بودن ظرفیت کالاها در انبارهای بنادر

در حالی که ظرفیت کالاها در انبارهای بنادر تکمیل شده اما متاسفانه شاهد آن هستیم که مسئولان به جای چاره اندیشی برای تخلیه این کالاها به دنبال مقصر شناختن یکدیگر هستند.

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد درباره تکمیل بودن ظرفیت کالاها در انبارهای بنادر

در حالی که ظرفیت کالاها در انبارهای بنادر تکمیل شده اما متاسفانه شاهد آن هستیم که مسئولان به جای چاره اندیشی برای تخلیه این کالاها به دنبال مقصر شناختن یکدیگر هستند.

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد چند وقتی است که بحث انباشت کالا در بنادر کشور و احتمال فاسد شدن آنها داغ شده به طوری که دادستانی کشور برای رسیدگی به این موضوع پای کار آمده تا شاید سرعت تخلیه کالا های اساسی به ویژه در بندر امام خمینی(ره) افزایش یابد.

سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تن کالا از بنادر اصلی کشور جابه جا می شود که از این میزان ۴ درصد آن مربوط به کالای اساسی است .

به طور معمول حمل کالای اساسی از بنادر کشور به ویژه بندر امام خمینی(ره) در سه ماه پایانی سال انجام می شود اما در سال گذشته به دلیل همکاری نکردن وزارت جهاد کشاورزی با سازمان راهداری در خصوص تسریع در جابه جایی و حمل کالا باعث شد که شاهد صف های طولانی از کامیون ها و خواب روزانه ۸تا ۱۲ روزه آنها باشیم همین امر باعث شده که این روزها خبر تکمیل شدن ظرفیت انبار کالا در بندر امام خمینی منتشر شود و مسئولان گمرکی اعلام کنند که تمامی انبارها در بسیاری از بنادر از جمله بندر امام و بندر شهید رجایی پر شود و کالا ها در محوطه ها تخلیه و نگهداری شود.

به گفته مسئولان سازمان راهداری تاکنون بیش از ۶ میلیون تن کالای اساسی از بنادر کشور جابه جا شده که ۴ میلیون تن آن مربوط به بندر امام خمینی(ره) بوده است و روزانه بیش از ۲ هزار کامیون اقدام به جابه جایی کالا از بنادر کشور به ویژه بندر امام خمینی(ره) می کنند.

با توجه به آنکه در حال حاضر باید کامیون داران محصولات کشاورزی از جمله گندم ، جو را از استان خوزستان جابه جا کنند و احتمال فاسد شدن این محصولات هم وجود دارد، بنابراین بخشی از کامیون ها هم باید برای حمل این محصولات به استان خوزستان هدایت شود.

سازمان راهداری از سوی دیگر اعلام می کند که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی دام باید در این شرایط از ظرفیت بخش خصوصی جهت حمل کالاها استفاده کند اما این به آن شرط است که کرایه این بخش به موقع پرداخت شود.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند که باید از تمامی ظرفیت کامیون ها در بخش دولتی استفاده شود و ما نیازی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نداریم.

ظرفیت کالاها در انبارهای بنادر

ظرفیت کالاها در انبارهای بنادر

با این وجود سازمان راهداری این بار هم در دمای ۵۵ درجه استان های جنوبی برای تشویق رانندگان کامیون ها اقدام به استفاده از ابزارهای تشویقی از جمله لاستیک و روغن به نرخ دولتی کرده است.

تاخیر در جابه جایی و حمل کالا به ویژه نهاده های دامی به استان های مختلف خود می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در این حوزه برای جای بگذارد که یکی از این آسیب ها افزایش قیمت در گوشت، مرغ و سایر اقلام اساسی که پایه و نیاز اصلی آنها همین نهاده ها است بنابراین باید تمامی دستگاه ها در این حوزه با همکاری یکدیگر و به دور از مقصر شناختن یکدیگر اقدام اساسی و عاجل در روند حمل و جابه جایی کالا کنند.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان