گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بی ثباتی قیمت ها در بازار مرغ

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بی ثباتی قیمت ها در بازار مرغ حاکی از آن است؛هنوز چند ماهی از آرامش نسبی قیمت مرغ در بازار نگذشته بود که دوباره قیمت مرغ اوج گرفت.

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بی ثباتی قیمت ها در بازار مرغ

هنوز چند ماهی از آرامش نسبی قیمت مرغ در بازار نگذشته بود که دوباره قیمت مرغ اوج گرفت.

ابتدای سال گذشته کشتار تعداد زیادی از جوجه های یک روزه خبرساز شد. خبری که آغاز ماجرای اوج گیری قیمت این کالای اساسی در بازار بود. کمبود نهاده برای تغذیه جوجه های یک روزه باعث معدوم سازی آنها شد. البته این تمام ماجرا نبود و نرخ ارز ترجیحی باعث شد تا عده ای از تولیدکنندگان که ارز با قیمت مصوب دریافت کردند را با قیمت آزاد در بازار به فروش برسانند زیرا هزینه تولید چند برابر قیمت تولید مرغ بود همین موضوع نه تنها باعث ایجاد بازارسیاه در تامین نهاده ها شده بود بلکه با کاهش تولید مرغ ، قیمت این محصول سر به فلک کشیده شد.

به گفته دست اندرکاران این حوزه، تولید با قیمت مصوب به ضرر تولیدکنندگان است زیرا نهاده به موقع به دست تولید کنندگان نمی رسد و اگر هم بتوانند نهاده با نرخ مصوب دولتی خریداری کنند بسیار کم است و باید میزان قابل توجه ای را به صورت آزاد از بازار خریداری کنند.

نرخ مصوب مرغ 24 هزار و 900 تومان است و چند ماهی با این نرخ دستوری بازار تا حدودی آرامش داشت اما زمان زیادی نگذشت که قیمت مرغ در خرده فروشی ها بین 33 تا 37 هزار تومان رسید این در حالیست که مرغ با قیمت مصوب در بازار یا نیست و یا اینکه برای تامین آن باید ساعت ها در صف های طولانی بایستید تا شاید موفق به خرید مرغ با قیمت مصوب دولتی شوید.

بازار مرغ

بازار مرغ

از سال گذشته که قیمت مرغ افزایش یافت، دولت مراکزی را برای عرضه مرغ با قیمت مصوب 24 هزار و 900 تومان تعیین کرده بود اما وقتی به این مراکز مراجعه می شود به دلیل عدم تامین مرغ دولتی بسته هستند و در بازار خرده فروشی هم خبری از این قیمت مرغ نیست البته در برخی از شهرها با کارت ملی مرغ با قیمت مصوب خریداری می کنند و برخی از شهرهای دیگه نیز با کمبود عرضه مرغ حتی با نرخ آزاد روبرو هستند.

سال گذشته برای اینکه عرضه مرغ دربازار به تعادل برسد دولت برای واردات مرغ ارز ترجیحی اختصاص داد که این موضوع اعتراض تولیدکنندگان را در پی داشت به طوریکه آنها معتقد هستند به جای تخصیص ارز ترجیحی برای واردات ، به نهاده ها، ارز ترجیحی اختصاص دهند تا تولیدکننده بدون مشکل اقدام به جوجه ریزی کنند.

کاهش تولید جوجه های یک روزه از ابتدای سال، بیانگر روزهای نا آرام در این بازار بود بطوریکه متولیان این بازار بارها و بارها اعلام کرده بودند که به دلیل کندی در توزیع نهادها و کمبود آن جوجه ریزی کاهش می یابد و در آینده با افزایش و کمبود مرغ مراجه خواهیم شد.

بازار مرغ

بازار مرغ

اما تولید کنندگان دلایل کمبود تولید مرغ را در روزهای اخیر خاموشی های پی در پی برق، گرما، نبود نهاده های دامی و قیمت گذاری دستوری می دانند. به گفته تولید کنندگان قیمت تمام شده مرغ 37 هزار تومان است و نمی توان قیمت ها را سرکوب کرد زیرا تولید کفاف نرخ مصوب و تعیین شده را نمی دهد و به نفع تولید کنندگان نیست.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در طی چند سال اخیر همه ناشی از تصمیمات نادرست در حل مشکلات تولیدکنندگان است مرغ در یک سال اخیر از بازار های پر تلاطمی محسوب می شود و با قیمت گذاری دستوری نه تنها مانع تولید شده بلکه دود این سیاست گذاری نامناسب به چشم مردم رفته است تا زمانی که مشکلات تولید به صورت ریشه ای حل نشود همچنان بازار با بی ثباتی روبرو خواهد شد.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان