بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

گرفتن مالیات باید وارد فاز جدیدی شود

بیژن عبدی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اجرای مالیات تصریح کرد: نظام مالیات یک نظان قوی بشمار می اید که می تواند

گرفتن مالیات باید وارد فاز جدیدی شود

تحلیلگر اقتصادی براین باور است: برای اجرای دقیق مالیات فقط دولت نباید دست به کار شود بلکه قوه قضاییه نیز می تواند کمک کننده باشد و باید با تمام توان در این عرصه پیش برود.

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره اجرای مالیات تصریح کرد: نظام مالیات یک نظان قوی بشمار می آید که می تواند یکی از ابزارهای مهم رشد اقتصاد شود که البته نیاز به اقدامات اساسی و علمی دارد. اگر نظام مالیات در راستای خود حرکت کند می تواند تمامی بازارهای اقتصادی از جمله بازار ارز را هدایت کند به شرط اینکه با اصولش حرکت کند.

او بیان کرد: دولت و قوه قضاییه می‌تواند با لحاظ کردن مالیات و جرایم سنگین برای سوء استفاده کنندگان از ارز 4200 تومانی که اسامی آنها نزد نهادهای دولتی و امنیتی موجود است، آنچه از دست رفته را به سفره مردم بازگرداند.

عبدی افزود: نکته ایی که اینجا باید پررنگ شود این است، دستگاه های وابسته به دولت هستند که واردات مواد اولیه را به عهده دارند که اصلی ترین افراد برای گرفتن ارزهای دولتی یا همان ارز 4200 تومانی است که در این خصوص باید نظارت دقیقی انجام شود. شرکت‌هایی که ارزهای دولتی را با قیمت آزاد با تولید کننده و در نهایت با مصرف کننده حساب کرده اند و اقشار متوسط به پایین جامعه را تحت فشارهای شدیدی قرار داده‌اند را نمی‌توان با صدور بخشنامه مدیریت کرد و اضافه برداشت‌های کلان و سوء استفاده‌های چند هزار میلیاردی را از آنها پس گرفت، بلکه ابزارهای قوه قضاییه و حسابرسی‌های بانکی و اخذ مالیات های سنگین راهکار این موضوع است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: دولت باید با اخذ مالیات‌های سنگین می‌تواند منابع مالی از دست رفته را به خزانه خود بازگرداند. تمامی واردکنندگان مواد اولیه‌ای که ارز دولتی دریافت کرده اما کالاها را با قیمت غیردولتی به دست مردم و تولید کننده رسانده‌اند باید مشمول این بررسی و جرایم شوند.

عبدی در پایان اذعان کرد: دولت می‌تواند به تناسب افزایش چند برابری سودهای غیر متعارف آنها از دریافت ارز ترجیحی، به صورت پلکانی بر سرمایه‌های آنها مالیات وضع کند. هر چه قدر سودهای کسب شده غیر متعارف‌تر باشد مالیات بیشتری از آنها دریافت شود. قطعا برای تحقق این موضوع مهم نظام مالیاتی کشور باید وارد عمل شود و براساس میزان سودهای غیرمتعارف بر دارایی آنها مالیات وضع کند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان