گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از گرانی های بازار اجاره

در حالی که یکی از اصلی ترین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا افزایش قیمت اجاره تا سقف ۲۵ درصد است اما مستاجران از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی اجاره در برخی از محلات خبر می دهند.

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از گرانی های بازار اجاره

در حالی که یکی از اصلی ترین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا افزایش قیمت اجاره تا سقف ۲۵ درصد است اما مستاجران از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی اجاره در برخی از محلات خبر می دهند.

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد باز هم فصل جابه جایی مستاجران و باز هم مشکلاتی که بعد از گذشت چندین سال همچنان همراه همیشگی مستاجران است.

یک ماهی است که از شروع فصل جابه جایی مستاجران می گذرد و در حالی که دولت اعلام کرده به هیچ عنوان مالک حق افزایش نرخ کرایه بیش از ۲۵ درصد را ندارد اما مشاهدات میدانی صفحه اقتصاد حاکی از آن است که کمتر محله و یا منطقه ای نرخ اجاره آن همان ۲۵ درصد و یا کمتر افزایش داده باشد.

برخی از مشاوران املاک اعلام می کنند که قیمت ها با وجود مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در تعدادی از مناطق به بیش از ۴۰ درصد رسیده و باید این موضوع به گوش مسئولان در این بخش برسد.

تمدید قرارداد اجاره تا سه ماه بعد از سفید شدن وضعیت کرونا و افزایش نرخ اجاره تا سقف ۲۵ درصد در تهران و ۱۵ درصد در سایر شهرها از جمله مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای مستاجران بوده است.

اما صحبت های تعدادی از مشاوران املاک و همچنین مستاجران خلاف این موضوع را نشان می دهد به طوری آنها می گویند: کمتر مالکی است که به این مسائل توجه ای کند و اکثر آنها هر نرخ اجاره ای که تمایل داشته باشند برای مستاجران در نظر می گیرند که همین امر خود باعث شده که شاهد کوچ بسیاری از مستاجران از مناطق بالا به مناطق جنوبی شهر و حتی حاشیه شهرها باشیم. این در حالی است که اسلامی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام کرد که مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باعث کاهش ۶۵ درصدی جابه جایی ها شده که این خود نشان دهنده موفق بودن تصمیمات در بازار اجاره است.

یکی دیگر از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازار اجاره پرداخت وام ودیعه مسکن بود که امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و نوسانات ایجاد شده این تسهیلات بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت به طوری که تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی برای تهرانی‌ها با اقساط یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان با بازپرداخت ۵ ساله، برای سایر کلان شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳ ساله و اقساط یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان و برای شهر‌های کوچک هم ۲۵ میلیون تومان با اقساط ۸۴۰ هزار تومان پرداخت می شود.

البته طرح وام ودیعه مسکن در سال گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته، به طوری که در ابتدا قرار بود این وام به مالکان و موجران پرداخت شود، اما با توجه به مشکلات ایجاد شده و نداشتن ضمانت کافی و قبول نکردن مالک برای ارائه کد رهگیری این طرح موفق نشد و پس از مدت زمان کوتاهی مقرر شد این تسهیلات به مستاجران پرداخت شود.

براساس این گزارش به نظر می رسد امسال با توجه به افزایش نرخ اجاره میزان استقبال مستاجران از این تسهیلات بیشتر شود اما با توجه به آنکه در سال گذشته با وجود آنکه حدود ۹۰۰ هزار نفر برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده بودند و تنها حدود ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شدند. بنابراین باید امسال وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک ها همکاری خود را برای پرداخت تسهیلات به مستاجران بیشتر کنند چرا که با توجه به کاهش عرضه مسکن برای بازار اجاره و همچنین رشد قیمت مسکن به طور قطع مستاجران با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

در همین رابطه کریمی یکی از مستاجران که در منطقه منیریه ساکن است با بیان اینکه متاسفانه به هر بنگاهی که مراجعه می کنیم فایل های اجاره کم شده و همین خود باعث سوء استفاده بسیاری از مالکان شده است گفت: امسال به دلیل کوچک بودن واحد خود قصد جابه جایی داشتیم اما در دو ماه گذشته به هر بنگاهی که مراجعه می کنیم بیش از ۲ تا ۳ فایل برای اجاره ندارند که اجاره همین واحدها هم خود بیش از ۲ تا ۳ میلیون تومان است.

او ادامه داد: در یکی دو سال گذشته رهن کامل در بین فایل های اجاره بسیار کم شده و مبلغ اجاره در هیچ منطقه ای کمتر از ۱ میلیون تومان نیست و این مبلغ پایه ثابت تمامی واحدها است.

این مستاجر با بیان اینکه افزایش میزان وام ودیعه مسکن خود باعث طمع بیشتر مالکان شده است گفت: امسال به دلیل آنکه وام ودیعه در تهران ۷۰ میلیون تومان شده بنابراین مالکان نه تنها نرخ ودیعه را افزایش داده اند بلکه اجاره را هم بین یک تا ۲ میلیون تومان گران کرده اند.

با وجود چنین مشکلاتی در بازار اجاره محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش التهاب در بازار اجاره مسکن خبر داده و گفته است برنامه‌ریزی برای مسکن خانوار‌ها و شناسایی آدرس رسمی خانوار‌ها که در هر شهری چه میزان واحد مسکونی وجود دارد، خود باعث می‌شود که با اجرای سیاست‌های کنترل کیفی بتوانیم میزان دسترسی به مسکن در سایر شهر‌ها را آسان‌تر کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با اجرای این طرح به طور قطع عرضه واحد‌های مسکونی در بازار بیشتر خواهد شد و همین امر خود باعث می‌شود که در فصل جابه‌جایی بازار اجاره در مقایسه با سال‌های گذشته از آرامش بیشتری برخوردار باشد.

محمود زاده توضیح داد: تمام برنامه ریزی دولت در راستای افزایش تولید و ساخت مسکن است و به طور قطع اقداماتی را که باعث افزایش ساخت‌وساز و همچنین رشد تولید شود، در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

از سوی دیگر اسلامی وزیر راه وشهرسازی هم از موفق بودن این طرح و کنترل قیمت ها در بازار اجاره خبر داده و اعلام کرد: آمار رسمی ما نشان می‌دهد که عملکرد مصوبه تعیین سقف اجاره بها بالای ۶۵ درصد کنترل شده و از اسباب کشی جلوگیری کرده است. همچنین این مصوبه در کلان شهر‌ها هم ۸۵ درصد موجب جلوگیری از جابجایی شده است. البته صاحبخانه‌هایی هم بودند که اجاره خود را افزایش ندادند.

با توجه به آنکه در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم هستیم امیدواریم در همین مدت باقی مانده مسئولان با نظارت و کنترل بیشتر بتوانند بازار آرامی را برای مستاجران در این حوزه رقم بزنند.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان