گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی

کسری بودجه شدیدی سال آینده خواهیم داشت

وی ادامه داد: مدت زیادی که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینه ها در کشور دچار کسری بودجه جدی شدیم. به همین دلیل سال آینده چشم انداز خوبی برای تامین

کسری بودجه شدیدی سال آینده خواهیم داشت

زهرا ترابی - صفحه اقتصاد - تحلیلگر اقتصادی براین باور است: بودجه ای که امسال به صورت ریاضتی و محدود بسته شد سال آینده نیز حتما اینگونه است و امکان پذیر نیست که بخواهد اتفاق خاصی در آن بیفتد. به دلیل اینکه نگهداری و تعمیر و اصلاح زیرساخت ها در حوزه نفت، آب و برق دچار مشکلات اساسی هستیم.

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد ، در خصوص ویژگی های بودجه 1402 گفت: این نکته را اشاره کنم که هنوز جزئیات برنامه هفتم توسعه مشخص نشده و فقط کلیات در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شده به همین دلیل تلفیقی به لحاظ برنامه و اجرا باید بین بودجه سال آینده و برنامه هفتم که سال اول آن سال آینده است وجود داشته باشد. اگر غیر از این باشد دچار مشکل 6 برنامه قبلی می شویم که اثرگذاری مثبتی در کشور نداشت و نتوانستیم به درستی برنامه ها را اجرا و عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: مدت زیادی که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینه ها در کشور دچار کسری بودجه جدی شدیم. به همین دلیل سال آینده چشم انداز خوبی برای تامین منابع بودجه وجود ندارد. با توجه به هزنیه هایی دولت حتما افزایش هزینه های سال آینده قطعی است.

او تصریح کرد: بودجه ای که امسال به صورت ریاضتی و محدود بسته شد سال آینده نیز حتما اینگونه است و امکان پذیر نیست که بخواهد اتفاق خاصی در آن بیفتد. به دلیل اینکه نگهداری و تعمیر و اصلاح زیرساخت ها در حوزه نفت، آب و برق دچار مشکلات اساسی هستیم و به منابع زیادی نیاز داریم. اینها بخش جدی است که برای سال آینده امکان حذف آن وجود ندارد. اگر این اتفاق افتد در سال آینده به لحاظ خدمات عمومی که در کشور می خواهیم ایجاد کنیم مشکلات جدی خواهیم داشت.

حاج اسماعیلی بیان کرد: وقتی رونق در کشور نباشد و سازوکار جدی برای فعالیت های کسب و کار در کشور دچار مشکل شود می تواند منابع مالیاتی ما هم دچار مشکل پایداری شود. امسال به لحاظ وضعیت مالیاتی ما شرایط و رشد خوبی داشتیم و همه آن مبلغی که در بودجه هدفگذاری شده محقق می شود. چونکه اول سال نیمی از آن براحتی محقق شده است. برای بقیه تامین بودجه کشور منابعی را نداریم حتی بحث درآمدهای نفتی بسیار با اما و اگرهایی روبرو شده که زیرساخت ها دچار مشکل است و نیاز به تعمیر و تعویض دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: با توجه به جنگ اوکراین و روسیه شاهد هستیم که نفت ارزانی را روسیه به بازار عرضه می کند که همین امر برای ما مشکل ساز است. به نظر من، سال آینده نیز وضعیت منابع بودجه بدتر از امسال است. به دلیل اینکه کسری سال آینده قطعا نسبت به کسری امسال بیشتر است. هنوز وارد سال آینده نشدیم بحث دستمزدها دچار بازنگری شده و این اولین باری که کاملا جدی و رسمی حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی را مورد بازنگری قرار دادیم که به خاطر شرایط سخت اقتصادی که کشور با آن مواجه شده و فشار به خانواده های حقوق بگیر وارد شده است.

وی گفت: سال آینده به دلیل همین وضعیت کمبود درآمدها تورم بالایی را شاهد خواهیم بود. در این شرایط چاره ای نداریم جز اینکه افزایش حقوق را مدنظر قرار دهیم که با افزایش حقوقها نیز تورم بالا را داریم. این یک جریان بسیار خطرناکی در حوزه اقتصادی در ایران که همه برنامه های کشور را بهم ریخته است.

حاج اسماعیلی بیان کرد: به نظر من، راه تعامل سیاسی و راه گفتگو و مشارکت برای همکاری مردم بهترین راهکار برای شرایط اقتصادی در سال آینده است. دولت باید از همین الان بتواند شرایط را در داخل از طریق گفتگو و تسهیل گری برای مشارکت مردم در حوزه های اقتصادی و همکاری با دولت فراهم کند و در عین حال همین مبنا را با کشورهای دیگر انجام دهد. به دلیل اینکه این شرایط سخت تر می شود و دورنمای برجام هم با شرایطی که اتفاق افتاده و جو سیاسی که در دنیا علیه کشور حاکم است، امکان اینکه این توافق تا پایان سال صورت گیرد نزدیک به صفر است. همچنین شرایط تحریمی شدیدتر شده و درآمدهای دولت نیز افزایش نیافته است و نگرانی برای هزینه های بیشتر در سال آینده وجود دارد.

سال آینده نیز بودجه دچار کسری بزرگی خواهد بود که در قبال این کسری تورم را نیز داریم مگر اینکه تا پایان سال اتفاق خاصی مخصوصاً در حوزه سیاسی در تعامل ایران با کشورهای خارجی رخ دهد که زیاد خوشبین نباید به این موضوع باشیم.

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی

حاج اسماعیلی در پایان در خصوص اینکه سال آینده رشد اقتصادی نیز نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: مطمئن باشید سال آینده وضعیت اقتصادی حتما بدتر از امسال است چون بر اساس علائم و دورنمایی که چشم انداز سال آینده را تعیین می کند صحبت می کنیم. سال آینده چه اتفاقی می افتد؟ ما نتوانستیم منابع جدیدی برای ردیف بودجه غیر مالیات ها تعریف کنیم. در حوزه نفت هم دچار نوسان جدی در 3-2 ماه گذشته شدیم. شرایط جنگ اوکراین به وضعیت صدور و صادرات نفت ما کمکی نکرد. در عین حال خود زیربنا و زیرساخت های شرایط استخراج نفت نیاز به سرمایه گذاری دارد. به دلیل اینکه باید تعمیر کنیم و آنها را تعویض قطعه کنیم. در آن بخش ها هم نتوانستیم سرمایه گذاری درستی انجام دهیم و این می تواند نگرانی ها را برای سال آینده بیشتر کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان