عباس دادجوی توکلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

چرا رئیس کل بانک مرکزی تا به امروز معرفی نشده است؟

عباس دادجوی توکلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره عدم معرفی رئیس بانک مرکزی گفت: ظاهرا دولت متوجه اهمیت و جایگاه بانک مرکزی

چرا رئیس کل بانک مرکزی تا به امروز معرفی نشده است؟

کارشناس اقتصادی با اشاره به مستقل بودن بانک مرکزی گفت: وقتی درباره مستقل بودن بانک مرکزی صحبت می کنیم در حقیقت نباید مفاهیم را با هم اشتباه کنیم. بانک مرکزی بانکدار بانک ها و دولت است یعنی حساب این دو نهاد در بانک مرکزی است.

عباس دادجوی توکلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره عدم معرفی رئیس کل بانک مرکزی گفت: ظاهرا دولت متوجه اهمیت و جایگاه بانک مرکزی شده و اینکه نهاد بسیار تاثیرگذاری در اقتصاد است و من تعبیر به این می کنم که بدون اغراق سرنوشت 85 میلیون ایرانی به نوعی دست سیاست هایی باشد که بانک مرکزی آتی می خواهد داشته باشد. بنابراین، برای معرفی رئیس کل بانک مرکزی حساسیت به خرج می دهد. بحث دیگر این است که تعدد پست های اقتصادی که در بدنه دولت انجام شده و انتصاباتی که وجود داشته، معاون اقتصادی و دستیار اقتصادی و غیره، به نوعی طولانی شدن انتخاب رئیس کل بانک مرکزی را تحت تاثیر قرار داده است و سلیقه های این افراد در حوزه اقتصادی دولت باید هم راستای گزینه آنها باشد و به عبارتی این تعدد انتخاب افراد اقتصادی به نوعی رئیس جمهور را برای انتخاب گزینه نهایی سردرگم کرده است. من اعتقاد دارم، حتماً شخص وزیر اقتصاد باید تصمیم گیرنده نهایی در این مسئله باشد.

وی در پاسخ به این پرسش، در دولت قبل اذعان داشتند بانک مرکزی مستقل نیست و همین مستقل نبودن بانک مرکزی باعث آشفتگی بازار می شود. تصریح کرد: وقتی درباره مستقل بودن بانک مرکزی صحبت می کنیم در حقیقت نباید مفاهیم را با هم اشتباه کنیم. بانک مرکزی بانکدار بانک ها و دولت است یعنی حساب این دو نهاد در بانک مرکزی است. همانطور که ما در بانک ها حساب داریم، دولت نزد بانک مرکزی نیز حساب دارد.

دادجوی توکلی افزود: اگر استقلال بانک مرکزی تصویب شود که رئیس کل بانک مرکزی در پیاده سازی سیاست پولی حرف گوش کن مقامات دولتی و لابی بانک ها نباشد یعنی اگر دولت کسری بودجه داشت لزوماً با یک تلفن و دستور و تهدید از طرف دولت ها و برنامه و بودجه رئیس کل بانک مرکزی زیر بار این نرود که دکمه خلق پول را بزند و پول در جامعه منتشر شود قطع به یقین بازار اقتصاد تحولات خوبی را خواهد داشت. دولت باید آنقدر خود را چابک کند و به حدی خوب بودجه بچیند که فکر درآمد هزینه ها را کند. قرار نیست دست در جیب مردم کند.

دادجوی توکلی مشاور ارشد پول و بانک ادامه داد: بانک مرکزی برای مردم و پول آن پول بیت المال است. نباید از آن محل پوشش داده شود کما اینکه با این موضوع مخالف نیستم که اگر زمانی دولت پروژه ملی داشت که کمک به اقتصاد می کند، تولید را در کشور افزایش می داد، اشتغال در کشور ایجاد می کرد استقراض هدفمند دولت از بانک مرکزی باشد.

وی افزود: نکته دیگر، بانک مرکزی یکسری اهداف سیاستی برای خود در نظر می گیرد و برای آن اهداف سیاستی ابزارهایی دارد که آن اهداف را پوشش دهند. هدف بانک مرکزی رسیدن به تورم کم و نوسان بسیار کم این نرخ است یعنی هم نرخ را کم کند و هم نوسان از بین برود. قدرت پول ملی را بازیابی کند و پول ملی را ارزشمند کند البته نه با دستور بالا و پائین برود. تلاطم گرفتن از اقتصاد، اقتصاد متشنج را نجات دادن خود پول ملی را از طریق تولید و افزایش سرمایه گذاری خود به خود تقویت می کند و راه حل آن اهمیت دادن به خط تولید است.

عباس دادجوی توکلی کارشناس اقتصادی

عباس دادجوی توکلی کارشناس اقتصادی

دادجوی توکلی مشاور ارشد پول و بانک در پایان اذعان داشت: توان تولیدی کشور باید افزایش یابد. در کنار این مسئله بانک مرکزی این هدف را دارد که عملیات های بازار باز یا ابزارهای مشابه برای اینکه سطح نیاز ذخایر بانک ها را تامین کند، است که به نظرم باید دومین هدف بانک مرکزی این باشد که از عملیات بازار باز به عنوان پشتوانه ای برای تامین مالی دولت استفاده کند. بانک ها اگر خلق پول و نقدینگی آنها به محابا افزایش یابد، این هم ناگزیر است عملیات بازار باز را انجام دهد. دولت و بانک ها می توانند تراز مالی بانک مرکزی را تحت تاثیر قرار دهند و بانک مرکزی هم همواره عملیات خنثی سازی انجام دهد. در نهایت هم هیچ رشد اقتصادی اتفاق نمی افتد و تورم کاهش نمی یابد. آنها باید رفتارهای خود را ضابطه مند کنند که این استقلال معنا یابد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان