پروتئین کارت جایگزین یارانه نقدی می شود؟

پروتئین کارت بهتر است یا یارانه؟

محصولات پروتئینی در سبد غذایی مردم اهمیت فراوانی داشته و خواهد داشت. آیا پروتئین کارت جایگزین کالابرگ می شود؟

پروتئین کارت بهتر است یا یارانه؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی- محصولات پروتئینی در سبد غذایی مردم اهمیت فراوانی داشته و خواهد داشت. آیا پروتئین کارت جایگزین کالابرگ می شود؟
همه ما برای نیاز غذایی خود نیازمند مصرف پروتئن هستیم که نیاز سلامت ما برطرف شود، بر همین اساس با توجه به اینکه در جامعه ما دهک کم درآمد فراوانی زندگی می کنند که درآمد آنها با قیمت کالاهای اساسی زندگی برابری نمی کند، آیا آنها توان خرید مرغ را دارند؟ آیا پروتئین اهمیت دارد؟ پروتئین کارت جایگزینه یارانه خواهد شد؟
بر اساس بررسی ها و گزارشات افزایش قیمت مرغ در چند ماهه ی اخیر توان خرید مرغ را از خانوارهای گرفته است به مشکل اساسی تبدیل شده است.
خانواده ها برای تامین هزینه های زندگی باید از گوشت و مرغ که نیاز غذایی روزانه آنها است باید عبور کنند، نیازی که کمبود آن باعث بیمار شدن آنها خواهد شد، چاره ی گرانی این روزهای قیمت مرغ چیست؟

خبرنگار صفحه اقتصاد در این گزارش به توضیحاتی در خصوص پروتئین کارت پرداخته است.
بعد از اینکه دولت ارز 4200 تومانی را از نهاده‌های دام و طیور در اردیبهشت‌ماه 1401 حذف کرد، قیمت تعدادی از اقلام خوراکی از جمله مرغ، تخم و مرغ و روغن افزایش پیدا کرد به‌گونه‌ای که افزایش چند برابری مرغ و تخم مرغ موجب کوچکتر شدن سفره مردم شد و مرغ از سفره ها پر کشید زیرا مردم توان خرید شان کمتر شده است.
بر اساس بررسی ها و گزارشات و همچنین آنچه که بازار نوشت: سه برابر شدن قیمت مرغ در سال 1401، موجب شد تا مصرف مردم حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

کارت پروتئین جلوی گرانی مرغ را می گیرد؟

بر اساس بررسی ها گویا کارشناسان عرضه کارت پروتئین را راه حلی برای کاهش گرانی قیمت مرغ در این روزها می داند اما هنوز در این خصوص دولت سخنی نگفته است.

دولت با وجود اینکه برای جبران هزینه‌ها وعده تخصیص یارانه را داده است؛ اما آمارها نشان می دهد با وجود پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ تومانی به‌ازای هر نفر، مصرف گوشت پروتئین ۳۰ تا ۵۰ درصدی کاهش یافته است. که این موضوع باعث آسیب به روند چرخه اقتصاد و تولید شده است.

قیمت گوشت مرغ پس از آزادسازی تعرفه نهاده‌های دامی به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که از دیدگاه تولیدکنندگان توجیه اقتصادی نداشته است با وجود این موضوع دولت سیاست قیمت‌گذاری دستوری را در پیش گرفت، و پنج ماه اوضاع را به همین روش مدیریت کرد. در مقابل گرانی دوباره گوشت مرغ و فشار بر تولید ادامه پیدا کرد.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ۳۰ مهرماه در رسانه‌ها اعلام کرد: «قیمت مرغ کماکان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و مرغ و تخم‌مرغ گران نخواهد شد».

اما این در حالی است که درست در روزهایی که دولت تمایلی به گران کردن قیمت مرغ نداشت در فروشگاه‌های گلستان مرغ کیلویی ۶۳ تا ۶۷ هزار تومان به فروش رسید که این یعنی اصرار دولت به ثبات قیمت بی اثر بوده است.

در روزهای آغازین آبان‌ماه معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد قیمت مرغ افزایش یافته است و علت این افزایش قیمت را تولید و ادامه فعالیت مرغداری‌ها عنوان کرد.

عده ای از فعالان اقتصادی می گویند که در سال 1401 صنعت مرغداری با تورم ۴۰ درصدی روبرو شده است؛ به دلیل اینکه ارزش خوراک طیور امسال حدود 5 الی شش برابر گران تر شده است و حدود ۷۰ درصد هزینه تولید در این بخش خوراک می باشد، و این افزایش قیمت بر نرخ تمام شده کالا تأثیر مستقیم گذاشت. بر اساس قیمت های اعلامی، برای هزینه تولید و قیمت مرغ در کشتارگاه‌ها قیمت مصوب جدید هم برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و مصرف‌کنندگان ناچار به پذیرش قیمت بالای ۷۰ هزار تومان برای مرغ هستند.

کارت پروتئین چه کارایی دارد؟

اما امکان خرید مصرف‌کنندگان برای تهیه گوشت مرغ با قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان وجود ندارد. و کارشناسان می گویند تنها راه جایگزینی این بخش عرضه کارت پروتئین می باشد. در این خصوص چند وقت پیش امیر میران عضو اتاق بازرگانی ایران درباره آن گفته بود که به‌جای شارژ حساب بانکی دهک کم‌درآمد بهتر است کارت پروتئین در اختیار آنها قرار داده شود تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با هم سود ببرند.

وی همچنین افزوده است: زمانی که قیمت محصولی مانند مرغ بالا برود، مصرف آن کاهش پیدا می کند، با این روش خرید از تولیدکننده تضمین خواهد شد و از سوی دیگر در راستای حفظ امنیت غذایی مردم، اقشار کم درآمد اعتباری دریافت خواهند کرد که می‌توانند با استفاده از آن گوشت و مرغ بخرند. این شیوه هم حمایت مستقیم از مردم را قطعی خواهد کرد و هم اجازه فساد و دور شدن پول از تولید را نخواهد داد.

شروین اردلان رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ نیز در گفتگو با بازار گفته است: شارژ حساب بانکی، اقتصاد و بازار تولیدکنندگان را کوچک می‌کند. اگر قرار است ارائه یارانه به مردم تداوم یابد، باید کارت پروتئین عرضه شود؛ زیرا اگر یارانه نقدی تخصیص یابد، برای صرف این هزینه در بخش پروتئین تضمینی نیست و تداوم این روند دولت را ناچار به پرداخت تاوان، در حوزه بهداشت، درمان و مسائل پزشکی مصرف‌کنندگان خواهد کرد.

کارت پروتئین جایگزین کالابرگ می شود؟

دولت با گذشت شش ماه در حال حاضر تصمیمی برای عرضه پروتئین در قالب کالابرگ یا کارت پروتئین نگرفته است. از دیدگاه عده ای از صاحب‌نظران این موضوع نگران‌کننده است. همچنین چند وقت پیش نایب‌رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در گفتگو یی گفته بود: بی‌توجهی دولت به اجرای قانون بودجه درباره تأمین کالاهای اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ موجب افزایش بی‌ضابطه قیمت کالاها شد.

بر اساس بررسی ها، قرار بود که ساماندهی ارز ترجیحی با چند شرط اصلی انجام شود که بر اساس گفته ی برخی رسانه ها دولت به هیچ یک از این شروط‌ها عمل نکرده است، و این بدین معناست که در حال حاضر نه کالا با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مصرف‌کننده رسیده و نه کالابرگ الکترونیک انجام شده است تا مابه‌التفاوت این افزایش قیمت‌ها برای مردم اعمال شود.

محصولات پروتئن در زندگی افراد اهمیت دارد؟

محصولات پروتئینی در سبد غذایی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجود این تورم، گرانی قیمت گوشت، قیمت مرغ و تخم مرغ مردم دیگر باید در آرزوی خوردن گوشت و مرغ زندگی را بگذرانند.

بر اساس اهمیتی که پروتئین در سبد غذایی مردم دارد شاید نیاز باشد دولت برای دهک‌های کم‌درآمد کارت پروتئین تهیه کند و برای قراردادن آن در سبد غذایی مردم اقدام کند تا با این روش از تولیدکننده و مصرف‌کننده هم‌زمان حمایت کرده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان