گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از عرضه خودرو در بورس کالا؛

واکاوی عرضه خودرو در بورس کالا / مشکل بازار خودرو عدم توازن عرضه و تقاضاست

 یکی از موضوعات مهم در ساماندهی بازار خودرو روش قیمت‌گذاری و عرضه آن در بورس کالا است که که در کمیسیون صنعت مورد بررسی قرار گرفته است.

واکاوی عرضه خودرو در بورس کالا / مشکل بازار خودرو عدم توازن عرضه و تقاضاست

یکی از موضوعات مهم در ساماندهی بازار خودرو روش قیمت‌گذاری و عرضه آن در بورس کالا است که بر اساس آخرین جلساتی که در کمیسیون صنعت با متولیان و جلسات سازمان بورس با خودروسازان بحث عرضه خودرو در بورس کالا به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش صفحه اقتصاد، بررسی قیمت های بازار و قیمت های مصوب شورای رقابت حاکی از آن است که شکاف قیمتی در برخی محصولات بیش از ۱۰۰ درصد بوده که طبیعتاً تقاضا را برای خرید و بهره بردن از این اختلاف قیمت تحریک می کند و بازار را با مازاد تقاضا روبرو خواهد کرد که خود این موضوع موجب افزایش قیمت ها می‌شود.

این در حالی است که عرضه خودرو در بورس کالا به دو بخش تقسیم شده که بخش اول شامل خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگاه های دولتی هستند که مصوبه‌ای درباره قیمت‌گذاری این خودروها توسط وزیر صنعت اعلام شده است.

البته سایر خودروهای مشمول قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار می شوند مثل خودروهای گروه خودروسازی بهمن یا بخشی از خودروهای که در شرکت ایران خودرو عرضه و تولید می‌شود که در این رابطه مذاکراتی برای تعیین قیمت در بورس کالا انجام شده است.

* قیمت‌گذاری خودروهای کم تیراژ از مسیر عرضه در بورس کالا

در این رابطه مجید عشقی رئیس سازمان بورس اعلام کرده بود: بعضی از خودرو های لوکس که بیشتر داخلی و مونتاژی هستند و حساسیت قیمتی روی آنها نیست به تدریج وارد بورس می‌شوند اما برای سایر خودروها فعلاً برنامه‌ای نداریم.

همچنین در میان اعضای ستاد تنظیم این موضوع طرفدارانی دارد و به نظر می‌رسد با وجود صحبت‌های رئیس سازمان بورس بار دیگر محصولات شرکت‌های خودروساز به دو دسته کم تیراژ و یا پرتیراژ تقسیم شود قیمت‌گذاری خودروهای کم تیراژ در بورس کالا مشخص خواهد شد و قیمت‌گذاری محصولات پر تیراژ خودروسازان را ستاد تنظیم بازار بعد از بررسی با خودروسازان ابلاغ می کند.

*مشکل اصلی بازار خودرو در حال حاضر عرضه و تقاضاست

در این رابطه قاسم کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با عصر خدمات در خصوص قیمت گذاری خودرو در بورس کالا بیان کرد: در حال حاضر قیمت های که در کشور وجود دارد به اسم قیمت دستوری که این موضوع فعالیت صنایع را تحت تاثیر قرار داده که از جمله آنها صنایع فولاد، سیمان و خودرو این موضوع به چشم می خورد.

وی در ادامه افزود: فعالان بازار درصدد هستند تعیین قیمت را به نحوه دیگری انجام دهند و آن را بر عهده بورس کالا بگذارند و در این بازار موضوع قابل اهمیت این است که قیمت گذاری براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و تعداد خرید و فروش ها کاملا مشخص است،و با این روش شفافیت در معاملات را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بخشی از صنعت خودرو کشور دولتی است ، گفت: با ورود کامل قیمت گذاری خودرو به بورس احتمال آزاد سازی قیمت ها وجود دارد و از تعیین قیمت دستوری خارج خواهد شد‌؛ در نتیجه سود خودروسازان افزایش پیدا خواهد کرد .

کریمی با بیان اینکه گروه ایران خودرو حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به بانک های کشور بدهی دارد اظهار کرد: علت رشد نکردن قیمت محصولات خودروسازها همین بدهی های مالی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود خودرو پس از خروج از بورس مجدد وارد بازار آزاد می شود، عرضه آن در بورس کالا چه مزیتی دارد، گفت: مکانیزم بورس کالا به طریقی است که خریداران واقعی در آن شناسایی می‌شوند و احتمالاً در آینده مکانیزم ایجاد می‌شود تا خریدار نتوانند در زمان کوتاهی خودرو خود را واگذار کنند که در این صورت امکان دلالی در بازار کاهش پیدا می‌کند؛ این مکانیزم شکست خورده چرا که اکثر خودروهایی که از خودروسازی‌ها خارج می شود وارد بازار آزاد شده و ۱۰۰ درصد اختلاف قیمت با قیمت کارخانه دارند به همین دلیل باید برای این مشکل یک راه حل صحیح و عملیاتی ارائه شود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛ مشکل اصلی بازار خودرو در حال حاضر عرضه و تقاضاست چرا که در حال حاضر عرضه از سوی خودروسازان کم بوده و تقاضا روز به روز در حال افزایش است و این امر موجب می‌شود تا بازار دلالی و افزایش قیمت ها رونق بگیرد شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار آزاد هر روز افزایش پیدا می کند.

کریمی خاطر نشان کرد: برای بهبود بازار خودرو حتی اگر در بورس کالا عرضه شود باید عرضه به صورت گسترده صورت گیرد چرا که عرضه قطره چکانی خودرو حتی به بورس کالا نمی تواند موجب شکسته شدن قیمت ها و حذف حباب قیمتی کارخانه و بازار خودرو شود و دست دلالان را از این بازار کوتاه کند.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان