صفحه اقتصاد بررسی می کند:

همه چیز درباره نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز و کارت خوان ها

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز و کارت خوان ها و جزئیات خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید. 

همه چیز درباره نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز و کارت خوان ها

در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز و کارت خوان ها و جزئیات آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.
مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است لازم، اجباری و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، موسسه، دارایی و… تعلق گیرد. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت های اقتصادی است که نصیب دولت می شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است.
اقتصاددانان معمولا از مالیات بر مصرف در مقابل مالیات بر درآمد حمایت می کنند، به عنوان مثال سیگار و دخانیات از جمله کالاهایی است که دولت ها برای جلوگیری از مصرف آن مالیات های سنگین بر آن وضع می کنند.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه پز و کارت خوان ها بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، توسط سازمان امور مالیاتی کشور اجرا می شود. کلیه مودیان مالیاتی که صاحب دستگاه کارتخوان و دستگاه پز هستند، بایستی مالیات بر درآمد را پرداخت کنند. لذا بایستی نسبت به دریافت کد مالیاتی از سامانه tax.gov.ir اقدام کنند. بیش از ۱۲ میلیون دستگاه کارتخوان تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شمسی در کشور فعال است که ۲۵ درصد آن ها به دلیل عدم ثبت نام مالیاتی مسدود شده است.

آیا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می گیرد ؟ پاسخ این سوال بستگی به فعالیت مودی دارد. اگر مودی مالیاتی جزو مودیانی است که فعالیتش معاف از مالیات است خیر. اما اگر جزو مودیانی است که فعالیتش مشمول مالیات است بله.

(اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی در روز شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ) ( رئیس کل سازمان امور مالیاتی : مالیات اصناف تعدیل نشده؛ فقط فرایند بازنگری تسهیل شده است . )

مالیات بر دستگاه کارت خوان در سال ۱۴۰۱ شمسی

فرمول میزان مالیات دستگاه و شیوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان در سال ۱۴۰۱ شمسی به بعد، مثل نحوه محاسبه مالیات مشاغل بوده لذا روش و فرمول خاصی وجود ندارد. این کار نیز توسط ممیزان اداره مالیات انجام می شود و هیچ ارتباطی به شرکت صادر کننده کارت خوان و وزارت صمت و بانک مرکزی ندارد.

محاسبه مالیات کارت خوان و دستگاه پز در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد، بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در سال نود و هشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، انجام می شود. بر اساس ماده یازدهم این قانون، هر دارنده دستگاه کارت خوان، باید شناسه یکتا از سازمان امور مالیاتی گرفته و پس از دریافت شناسه یکتا، همه تراکنش هایی که انجام می شود ، بررسی شود و همه تراکنش ها، فعالیت شغلی محسوب می شود.

لذا این اطلاعات تراکنش ها از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. هوشمند شدن سیستم های مالیاتی کشور سبب شده تا از اواخر دهه نود هجری شمسی، فعالیت اخد مالیات بر درآمد مشمولان مالیاتی، سریع تر و آسان تر شود.

اتصال دستگاه های پز بانکی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تایید نشده باشد به سیستم بانکی کشور و سیستم پرداخت کشور ممنوع است. چه اینترنتی باشد چه غیر اینترنتی. بانک مرکزی بایستی مشخصات دارندگان دستگاه های پز که شناسه یکتا نداشته و در سازمان امور مالیاتی، پرونده ندارند، به سازمان امور مالیاتی اعلام تا بر اساس قانون، به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم شوند.

اگر دارنده دستگاه پز و دستگاه کارت خوان هستید ، به منظور تشکیل پرونده مالیاتی در سایت سازمان مالیاتی و دریافت کد اقتصادی، اقدامی انجام ندهید، مالیاتی که بر اساس داده های دستگاه کارت خوان محاسبه می شود، باید پرداخت شود. همه جریمه های مربوط به عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، شامل این افراد نیز می گردد.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان چگونه است؟

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۰ و در سال ۱۴۰۱ و پس از آن، مثل نحوه محاسبه مالیات مشاغل است و تفاوتی ندارد. طبق قانون مالیات مستقیم، مشاغل کشور به ۳ گروه تقسیم بندی شده اند. گروه هایی چون: تولیدی، خدماتی و بازرگانی. شما بر حسب این که به چه گروهی تعلق دارید، باید بین ۱۰ تا ۲۵ درصد درآمد را مالیات پرداخت کنید.

به دستگاه کارت خوان چند درصد مالیات تعلق می گیرد ؟ برای هر یک از گروه های تولیدی، خدماتی و بازرگانی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد مالیات تعلق می گیرد.

آیا میزان مالیات درصدی دقیق و مشخص است ؟ خیر

بنابراین، باید به این نکته تاکید شود که مالیات جداگانه ای به نام: مالیات دستگاه پز و کارت خوان، وجود خارجی ندارد و چنین کدی در سازمان مالیاتی تعریف نشده است. یعنی اگر صاحب مشاغل و دارنده مجوز صنفی هستید، اتصال دستگاه پوز شما به سیستم مالیاتی کشور، به منظور مشخص شدن درآمد واقعی و اطمینان یافتن از صحت اطلاعات و داده های ذکر شده در اظهارنامه مالیاتی است که به صورت اینترنتی هر سال تکمیل می کنید.

بنابراین، این که شما به هر دلیلی ، دستگاه پز و کارت خوان دارید، به این معنی نیست که مالیات مضاعفی بر شما تحمیل شده است. صرفا برای راستی آزمایی و صحت سنجی اظهارنامه مالیاتی شما، این فعالیت ها انجام می شود.

چگونه در سایت اداره مالیات به عنوان صاحب پز، ثبت نام کنیم؟

کافی است وارد سایت tax.gov.ir شده و به بخش پیش ثبت نام مراجعه کنید. روی گزینه پیش ثبت نام که در بخش بالایی سایت است کلیک کنید. خلاصه روند ثبت نام را مشاهده می کنید و بایستی به منظور ثبت نام مالیات دستگاه کارت خوان ۱۴۰۰ یا محاسبه مالیات دستگاه پز ۱۴۰۰ و سال های بعد، روی دکمه قرمز رنگ که در عکس زیر نشان داده شده، کلیک کنید.

تصویر نیم تای پایینی سایت سازمان امور مالیاتی را در عکس زیر مشاهده می کنید.

طبق اعلام سازمان، این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرای موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم و اجرای طرح جامع مالیاتی ایجاد شده و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و تشکل های قانونی قادر هستند در این سامانه اقدام به پیش ثبت نام و ثبت نام و دریافت شماره اقتصادی بکنند.

مودیانی که ثبت نام الکترونیکی بکنند، از مزایای تسهیلات الکترونیکی نظیر دسترسی به نسخه الکترونیکی پرونده مالیاتی، برخورداری از امضا الکترونیکی در فرآیند های مالیاتی، پرداخت الکترونیکی و تسلیم کاملا الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی برخوردار می شوند.

این یعنی اگر دستگاه پز دارید و پیش ثبت نام نکنید، از کلیه تسهیلات و معافیت ها و بخشودگی های احتمالی، محروم خواهید شد.

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک دارندگان کارت خوان و دستگاه پوز

1- پیش ثبت نام الکترونیک دارندگان دستگاه پوز و کارت خوان: نقطه آغازین فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام دارندگان کارت خوان و دستگاه پوز است. در این مرحله بایستی داده هایی از کسب و کار شما دریافت گردد.

در ادامه بعد از کامل شده داده درخواستی و کلیک تایید نهایی، به مرحله بعدی وارد می شوید که در ادامه به صورت مصور نشان دادیم.

اگر تا ۷ روز ، داده خود را تایید نکنید، پرونده ایجاد شده به صورت اتوماتیک از سیستم حذف می شود.

2- صحت سنجی اطلاعات دارندگات کارت خوان و دستگاه پز: در این مرحله، قسمتی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. اگر به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی پیدا شود، موضوع با SMS به موبایل شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

3- تولید و ارسال اطلاعات کاربری دارندگان کارتخوان و دستگاه پوز: اگر اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار گیرد، برای شما یک کد کاربری و رمز عبور ایجاد خواهد شد.

این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

۴- ثبت نام الکترونیک دارنده دستگاه کارت خوان و دستگاه پوز: پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده روی کلید تایید نهایی، کلیک کنید.

در واقع، گزینه قرمز رنگ ورود به ثبت نام، در انتهای این صفحه قرار دارد که برای ورود به ثبت نام دارندگان کارت خوان و دستگاه پز باید روی آن کلیک کرد.

اگر شما دستگاه کارت خوان دارید، مشمول ثبت نام هستید. اگر کسب و کار شما با تغییراتی همراه شده است، مثلا: منحل شده، تعطیل شده، نامش تغییر یافته، شغل شما تغییر یافته، نشانی شما تغییر یافته، فعالیت شما از انفرادی به گروهی و مشارکتی تغییر یافته است، ۶۰ روز فرصت دارید تا تغییرات فوق الذکر را به سامانه امور مالیاتی اعلام کنید.

صاحبان مشاغل مشمول ثبت نام ، بایستی زمانی که برای آن هایی که شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده شود.

شما می توانید بر اساس اطلاعاتی که فرم فوق الذکر نیاز دارد، مسیر ثبت نام مالیات دستگاه کارت خوان را دنبال کنید.

چند موضوع مهم

  • اگر مشمول پرداخت مالیات هستید، بایستی چه با کارت خوان چه بی کارت خوان، مالیات بر درآمد را پرداخت کنید.
  • هر فردی که دستگاه کارت دارد، یعنی شناسه یکتا دارد.
  • اطلاعات بانکی و اطلاعات مالیاتی دارندگان کارتخوان، همخوانی دارد و قابلیت راستی آزمایی دارد.
  • هر کسی که دستگاه کارت خوان دارد، مودی مالیاتی است. یعنی کد و پرونده مالیاتی دارد.
  • اگر دارنده دستگاه کارتخوان در سازمان امور مالیاتی پرونده دارد، اطلاعات تراکنش های بانکی از بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. چه ۱ ریال خرید و فروش کنید چه میلیاردی.
  • دستگاه کارتخوان، مالیات مضاعف ندارد. مراقب سایت های فیشینگ و کانال های تلگرامی باشید.
  • اگر اطلاعات مالیاتی شما، ناقص باشد، دستگاه کارتخوان مسدود می شود. اولویت اخذ مالیات، از دستگاه هایی است که گردش مالی بالا دارند.
  • نحوه محاسبه مالیات دارنده دستگاه کارت خوان، بر اساس اظهارنامه ای است که در سامانه سازمان مالیاتی بر اساس پرونده ای که پس از مرحله ثبت نام در سامانه مالیاتی ایجاد کرده اید، انجام می شود. بسته به نوع تراکنش و درآمدی که دارید، مالیات شما در هر سال مالی محاسبه و قابل اعتراض و پرداخت است.
  • نحوه اتصال دستگاه کارت خوان به وای فای و غیره و نوع مدل کارتخوان سیار و ثابت، هیچ تاثیری در میزان و مقدار مالیات بر درآمد شما ندارد.
  • بیش از ۱٫۲ میلیون دستگاه کارت خوان تا تابستان ۱۴۰۰ شمسی به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل شده و این رقم در حال افزایش است.
  • متقاضی جدید ابزارهای پرداخت از بهمن ۱۳۹۹ نمی توانند بدون تشکیل پرونده مالیاتی، درخواست دستگاه کارتخوان داشته باشند. پرونده مالیاتی دارنده فعلی دستگاه کارتخوان که پرونده ندارد، خودکار تشکیل می شود. چه مراجعه کنید که نکنید.
  • اگر مسائل حسابداری و مالیاتی را اشراف ندارید، از متخصصان و مشاوران خبره حسابداری و مالیاتی مشورت گرفته و کارهای مالیاتی و حسابداری خود را برون سپاری کنید.
  • اینکه شما از چه شرکت PSP و چه شرکت فروش دستگاه پز نسبت به دریافت خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده کنید، ارتباطی به نحوه محاسبه و شیوه پرداخت مالیات بر دستگاه کارتخوان ندارد.
  • اگر دستگاه کارت خوان دارید که استفاده ای ندارید، وضعیت آن را با سازمان مالیاتی و بانک مرکزی روشن کنید.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه پز و کارت خوان ها بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، توسط سازمان امور مالیاتی کشور اجرا می شود. کلیه مودیان مالیاتی که صاحب دستگاه کارتخوان و دستگاه پز هستند، بایستی مالیات بر درآمد را پرداخت کنند. لذا بایستی نسبت به دریافت کد مالیاتی از سامانه tax.gov.ir اقدام کنند. بیش از ۱۲ میلیون دستگاه کارتخوان تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شمسی در کشور فعال است که ۲۵ درصد آن ها به دلیل عدم ثبت نام مالیاتی مسدود شده است.

آیا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می گیرد ؟ پاسخ این سوال بستگی به فعالیت مودی دارد. اگر مودی مالیاتی جزو مودیانی است که فعالیتش معاف از مالیات است خیر. اما اگر جزو مودیانی است که فعالیتش مشمول مالیات است بله.

(اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی در روز شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ) ( رئیس کل سازمان امور مالیاتی : مالیات اصناف تعدیل نشده؛ فقط فرایند بازنگری تسهیل شده است . )

مالیات بر دستگاه کارت خوان در سال ۱۴۰۱ شمسی

فرمول میزان مالیات دستگاه و شیوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان در سال ۱۴۰۱ شمسی به بعد، مثل نحوه محاسبه مالیات مشاغل بوده لذا روش و فرمول خاصی وجود ندارد. این کار نیز توسط ممیزان اداره مالیات انجام می شود و هیچ ارتباطی به شرکت صادر کننده کارت خوان و وزارت صمت و بانک مرکزی ندارد.

محاسبه مالیات کارت خوان و دستگاه پز در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد، بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در سال نود و هشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، انجام می شود. بر اساس ماده یازدهم این قانون، هر دارنده دستگاه کارت خوان، باید شناسه یکتا از سازمان امور مالیاتی گرفته و پس از دریافت شناسه یکتا، همه تراکنش هایی که انجام می شود ، بررسی شود و همه تراکنش ها، فعالیت شغلی محسوب می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان