امیر حسین کاکایی کارشناس خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد:

هدف از واردات خودرو، تزریق دلار در جامعه است

امیر حسین کاکایی کارشناس خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره تصویب آزاد سازی واردات خودرو در مجلس گفت: نکته ای که اینجا وجود دارد

هدف از واردات خودرو، تزریق دلار در جامعه است

کارشناس خودرو درباره ورادات خودرو بر این باور است: بحث واردات خودروهای بیشتر برای اقشار خاص جامعه بشمار می آید. مسلماً اگر چنین مجوزی بدهند قیمت خودروی 8-7 میلیادری در کشور کاهش قیمت خواهد داشت، ولی قیمت خودروی 400 میلیونی نمی تواند کاهش یابد.

امیر حسین کاکایی کارشناس خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره تصویب آزاد سازی واردات خودرو در مجلس گفت: نکته ای که اینجا وجود دارد این است ؛ واردات آزاد می شود عبارت درستی نیست بلکه واردات با شروطی که مطرح هست آزاد می شود که چند شرط دارد. برای کسانی که خودرو صادر می کنند اشکال را بیان کردند، کسانی که ارزی بدون تعهد بازگشت دارند و ظاهراً در این قانون اجازه داده شده هر شخص حقیقی این واردات را می توان انجام دهد، اجازه دهیم هر کسی در خارج از کشور ارز دارد خودرو وارد ایران کند که این یک دردسر بزرگ بشمار می آید.

وی با اشاره به صحبت وزیر صنعت درباره بازار رقابتی خوردو پاسخ داد: سوال من این است، اگر خودروی 40 هزار دلاری وارد کشور شود آیا در صنعت خودرو رقابت ایجاد می شود؟ چند درصد مردم می توانند خودروی 40 هزار دلاری بخرند؟ خودرو واردات شود 50 درصد آن بهش عوارض تعلق می گیرد. اگر قیمت خودرو وارداتی 40 هزار دلار باشد بخواهیم با قیمت دلار امروز محاسبه کنیم خروجی قیمتی می شود که جای سوال است.

این استاد دانشگاه براین باور است: واردات خودروهای بیشتر برای اقشار خاص جامعه بشمار می آید. مسلماً اگر چنین مجوزی بدهند قیمت خودروی 8-7 میلیادری در کشور کاهش قیمت خواهد داشت، ولی قیمت خودروی 400 میلیونی نمی تواند کاهش یابد.

او در پاسخ به این پرسش، با توجه واردات خودروها آیا در قیمت خودرو داخلی تاثیر می گذارد تصریح کرد: خیر تاثیری ندارد. نکته همینجاست خودرویی که سایپا و ایران خودرو تولید می کند خودرویی در حد 10 تا 8 هزار دلاری است. در تغییر قیمت باید ببینید دلار موثر چقدر است. همچنین چقدر دولت مالیات و عوارض می گیرد و مجموع آن پول 400 میلیون تومان می شود.

کاکایی اظهار کرد: در حال حاضر مشکل مملکت این است که تولید کاهش یافته است. باید بتوانیم موانع تولید را برداریم. این نکته را اشاره کنم، تنوع و کیفیت لوازم خانگی با توجه به اینکه تحریم هستیم ولی افزایش یافته است به دلیل اینکه صنعت لوازم خانگی را آزاد گذاشتند که همین امر منجر شد این صنعت رونق بگیرد. ولی در مورد خودرو برعکس عمل کردیم. موانع ایجاد کردیم که همین موانع باعث شد صنعت خودروسازی دچار تضعیف شود. اگر اجازه دهیم این صنعت غول پیگر آزاد شود و نفس بکشد و تولید رشد کند خود به خود درآمد واقعی کشور بالا می رود اگر در آمد واقعی کشور بالا برود قطعا تورم کاهش می یابد در همین راستا نیز ارزش پول ملی افزایش می یابد. یک زمانی مواد اولیه و قطعات وارد می کردند تا تولید افزایش یابد. الان می گوییم صادرات انجام دهید و خودرو وارد کنید یعنی محصول نهایی را وارد کند که این امر خودروسازی را تضعیف می کند.

وی در پاسخ به این پرسش، آیا هدف دولت و مجلس از واردات خودرو تزریق دلار در ایران است؟ گفت: ظاهراً چنین چیزی به چشم می آید که دلار در کشور تزریق شود تا اقتصاد ملی را تقویت کنیم. اگر با این دلار تجهیزات تولید بیاورید قطعاً باعث می شود کیفیت زندگی در کشور افزایش یابد ولی اگر با این دلار لکسوز وارد کنید چه اتفاقی می افتد؟ جز اینکه فرهنگ مصرف را توسعه دهیم آیا نتیجه دیگری دارد؟ به هر قیمتی نباید انجام شود. تولیدکننده به جای وارد کردن قطعه صنعتی، خودرو وارد کند و مصرف را ترویج کند. متن طرح به سمت مصرف گرایی طبقه مرفه است. یک تا ده درصد جامعه شامل این طرح می شوند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان