عبدالرضا جدیدی کارشناس حقوق خانواده در گفتگو با صفحه اقتصاد:

نظام آموزش ما بسیار ضعیف عمل کرده و آموزش و پرورش خوبی نداریم

عبدالرضا جدیدی کارشناس و سخنران انگیزشی در حقوق خانواده درباره اهمیت وجود فرزند در خانواده ها گفت: زمانیکه زوج و زوجه ای فرزند نداشته باشند.

نظام آموزش ما بسیار ضعیف عمل کرده و آموزش و پرورش خوبی نداریم

عبدالرضا جدیدی کارشناس و سخنران انگیزشی در حقوق خانواده درباره اهمیت وجود فرزند در خانواده ها گفت: زمانیکه زوج و زوجه ای فرزند نداشته باشند، تعهد آنها به زندگی و آینده برای آنها بسیار ضعیف شده و مسائل عاطفی میان آنها رفته رفته کمرنگ و کمرنگتر می شود تا جایی که رفته رفته درگیری ها آغاز می شوند.

وی با بیان اینکه وجود بچه در خانواده به دلیل ایجاد مشغله برای خانواده علی الخصوص مادر سبب کم شدن زمان برای بروز مشکلاتی همچون گیر دادن های بی مورد زوج و زوجه به هم می شود اظهار کرد: وجود بچه در هر خانه ای بچه سبب کم شدن اختلافات و نزاع در آن خانواده می شود. همچنین وجود فرزندان در زمان پیری می تواند سبب آرامش خاطر والدین و یا به عبارتی به عصای دست پدر و مادر تبدیل شود.

این مشاور حقوقی با اشاره به تبعات نبود فرزند در خانواده ها عنوان کرد: از دیگر تبعات نبود فرزند در خانواده می توان به بی انگیزه بودن خانواده ها برای کسب درآمد بیشتر و ساختن آینده ای بهتر اشاره کرد، که باعث کم توقع بودن و به کم بسنده کردن آنها می شود، چرا که انگیزه ای برای پیشرفت بیشتر در میان خود احساس نمی کنند.

مضرات تک فرزندی و یا نداشتن فرزند در خانواده ها

جدیدی با انتقاد از فرهنگ غلط تک فرزندی در خانواده ها گفت: این فرزندان به دلیل نداشتن خواهر و یا برادر در آینده بسیار منزوی و سرخورده خواهند شد، چرا که ارتباط اینگونه کودکان تنها به خانواده خود محدود شده و در اجتماع نمی توانند مانند فرزندان دیگر که دارای خواهر و برادر هستند، دارای روابط اجتماعی خوبی باشند و اکثرا افسرده و منزوی و یا به شدت لوس و وابسته می شوند.

وی از دیگر مضرات تک فرزندی و یا بی فرزندی جوانان رفتن کشور به سمت جمعیت پیر در آینده ای نه چندان دور دانست و گفت: مهمترین شاه کلید از بین بردن این مشکل به دست دولت و نظام حاکمیتی است که باید با پرورش نظام آموزشی تاثیرگذار این معضل را برطرف سازند، چرا که اکنون نظام آموزش ما بسیار ضعیف عمل کرده و آموزش و پرورش خوبی نداریم.

نظام آموزش مهمترین رکن در پرورش فرهنگ خانواده ها

این کارشناس از عمده مشکلات سد راه فرهنگ درست درخانواده ها را مشکلات آموزشی خواند و گفت: متاسفانه در اکثر مدارس با وجود اینکه ذهن بچه ها در آن رشد و پرورش می یابد، از معلمان بروز استفاده نمی شود و اکثر این معلمان با دانش کهنه بر سرکلاس ها حاضر می شوند و از تکنولوژی و اطلاعات قدیمی در آموزش کودکان استفاده می کنند که در این راستا باید ابتدا دانش معلمان را بروز کرده و امکانات آموزشی موجود در مدارس را نیز افزایش دهیم.

وی افزود: زمانی که به موسسات غیر دولتی نگاه می اندازیم می بینیم که تا چه اندازه از برنامه های آموزشی تکنولوژی و آزمایشگاه ها و برنامه های ورزشی مناسبی برخوردارند؛ این در حالیست که زمانی که بچه ها به مدارس دولتی می روند از دانش قدیمی و بی امکانات استفاده می کنند و آموزش هایی می بینند که برای آنها کاربردی نبوده و در آینده برایشان ایجاد انگیزه ای نمی کند که ماحصل این عدم آگهی، پرورش نیافتن استعدادهای آنها و نیافتن جایگاه واقعیشان در اجتماع و نداشتن موقعیت اجتماعی اقتصادی مناسب در آینده آنها و در پی آن به دلیل مشکلات اقتصادی، عقب نشینی کردنشان از تشکیل خانواده و داشتن فرزند، خواهد بود.

جدیدی با تاکید بر لزوم آموزش جایگاه یابی دانش آموزان در مقاطع راهنمایی و متوسطه اظهار کرد: دانش آموزان باید از دوران راهنمایی خود را در جایگاه کاری ببینند، بنابراین باید از همان دوران آنها را استعدادیابی کرده و زمینه و بستر مناسب برای رسیدن آنها به جایگاه واقعیشان در آینده را فراهم کرد.

وی عدم آگاهی کودکان از مفاد قانون اساس را می توان از دیگر نقاط ضعف سیستم آموزش و پرورش دانست و گفت: کودکان ما تا پیش از ورود به مقاطع متوسطه از دانستن قانون اساسی که مهمترین قانون در کشور است محرومند این در حالیست که در دیگر کشورها کودکان از همان مقاطع ابتدایی این قوانین را در مدارس یاد می گیرند. همچنین یکی از نکات مهم قانون اساسی این است که وظیفه تامین کلیه مخارج تحصیل دانش آموزان بر عهده دولت است که متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که مدارس این هزینه ها را از خانواده دانش آموزان می گیرند و باید دولت بر چگونگی تامین این هزینه های آموزشی نظارت بیشتری داشته باشد.

دلایل ایجاد بحران تک فرزندی

جدیدی با اشاره به مشکلاتی که سد راه فرزندآوری در خانواده ها شده بیان کرد: یکی از دلایل عقب نشینی خانواده ها از فرزند آوری هر چه بیشتر، نبود شرایط اقتصادی مناسب است، که آنها را با چالش تامین آینده فرزندان مواجه ساخته است و امیدواریم این مشکلات و موانع هرچه سریعتر برطرف شوند، تا شاهد وجود کودکان بیشتری در کشور عزیزمان باشیم؛ چرا که وجود هر بچه ای در خانه سبب شیرین تر شدن مزه زندگی و ایجاد انگیزه، تعهد و تلاش هرچه بیشتر در آن می شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم هموارسازی این مسیر به وسیله رفع مشکلات اقتصادی توسط مسئولین عنوان کرد: زمانیکه در میان جوانان صحبت از آوردن فرزند می شود آنها شرایط اقتصادی را نشانه می روند و تا زمانیکه مسئولین محترم این راه را برایشان هموار نسازند، هرچقدر هم از مضرات نبود فرزند در خانواده سخن بگوییم ، باز نمی توان خیلی آنها را به این مهم ترغیب کرد.

این مشاور حقوقی از دیگر مشکلات موجود در کشور را فرزندآوری خانواده های ایرانی در کشورهای دیگر خواند و گفت: متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از خانواده ها فرزند خود را در کشور دیگری به دنیا می آورند و زمانیکه از آنها سوال می شود که چرا این کار را می کنند آنها داشتن مشکلاتی از جمله نبود تضمینی برای تامین آینده مطلوب و راحت برای فرزندانشان را عنوان می کنند، که این مهم نیازمند بسترسازی در حد حاکمیتی است تا بتوان با تامین آینده فرزندان این خاک و بوم، خاطر خانواده ها را از داشتن امکانات لازم برای فرزندانشان در آینده جمع کرد و مانع از مهاجرت آنها شد.

وی افزود: باید با ایجاد انگیزه در خانواده ها و آموزش صحیح جوانان در دانشگاه ها به آنها یادآور شد که این جمله که فرزندم در ایران آینده ای ندارد خود یکی از ضعف های فکری آنها به شمار می رود و اگر نسل جدیدی به وجود آید، تا چه اندازه می تواند در آینده خود و کشور نقش مهمی را ایفا کند.

این کارشناس با تاکید بر لزوم بازنگری شیوه و زمان آموزش برخی دروس به جوانان تصریح کرد: باید به جوانان اطلاعات درست داده شود. برخی از کتاب های مفهومی درست آموزش داده نمی شوند و در دانشگاه ها به صورت سرسری از آن عبور می شود، در حالیکه در این کتاب ها مطالبی نظیر آیین زندگی آموزش داده می شود، که بسیار مهمند و باید در دوران آموزش متوسطه به طور کامل تدریس شوند.

گفتگو: ندا عبدالهی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان