گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از دلایل افت قیمت بیت کوین

نسبت به سقوط بیت کوین چه واکنشی باید نشان داد

ترجمه: مهتاب جهاندار - صفحه اقتصاد - قیمت بیت کوین در روزهای گذشته ارزش آن به زیر 19000 دلار سقوط کرد.

نسبت به سقوط بیت کوین چه واکنشی باید نشان داد

ترجمه: مهتاب جهاندار - صفحه اقتصاد - قیمت بیت کوین در روزهای گذشته ارزش آن به زیر 19000 دلار سقوط کرد. این افت باعث افزایش روند کاهشی می شود و هفته گذشته اتحادیه اروپا خبر از احتمال افزایش نرخ بهره را داد. نظرات پاول هفته گذشته بیت کوین را به زیر 20000 دلار سقوط داد و افت آن به زیر 19000 دلار در این هفته کمترین قیمت بیت کوین است که از ژوئن تاکنون به وجود آمد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت کارگزاری Oanda، می‌گوید: «دارایی‌های پرخطر در حال مبارزه هستند زیرا مبارزه پاول با تورم تهاجمی باقی می‌ماند، حتی اگر باعث کندی رشد اقتصادی شود.» بزرگترین ارز دیجیتال در هفته گذشته نزدیک به 8 درصد کاهش داشته است.

کریپتو پیشرو در چند هفته گذشته در محدوده نسبتاً سخت بین 19000 تا 23000 دلار معامله شد. کارشناسان همچنین به یک رکود بالقوه، افزایش نرخ بهره، جنگ مداوم در اوکراین و تورم که به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته رسیده را علت این کاهش می‌دانند و اشاره می کنند که چرا شاهد کاهش قیمت ها در بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال هستیم. کارشناسان می گویند که بازار کریپتو اخیراً به طور فزاینده ای بازار سهام را دنبال می‌کند، که این امر آن را با عوامل کلان اقتصادی در هم آمیخته می کند. اتریوم نیز از الگوی مشابه بیت کوین پیروی کرده و عملکرد متفاوتی نداشت.

قیمت بیت کوین تاکنون در این هفته بین 18000 تا 21000 دلار بوده است. در اینجا نحوه مقایسه قیمت فعلی بیت کوین با اوج روزانه آن در چند ماه گذشته را آوردیم:

  • 11 ژوئن (21 خرداد) 29 هزار دلار
  • 10 آگوست (17 مرداد) 23 هزار دلار
  • 2 سپتامبر (8 شهریور) 20 هزار دلار

اگرچه شروع سال آهسته ای داشته، اما بیت کوین همچنان با نرخ نسبتا بالایی وارد سال 2022 شد، بخصوص اینکه در ماه نوامبر و دسامبر بسیار توانست رشد قابل توجهی پیدا کند. پس از شروع سال 2021 در محدوده 30000 دلار، بیت کوین طی سال افزایش یافت و زمانی که در 10 نوامبر به بیش از 68000 دلار رسید، به بالاترین حد خود رسید.

علی‌رغم کاهش قابل توجهی از آخرین قیمت بالای تاریخ، بسیاری از کارشناسان همچنان انتظار دارند که قیمت بیت کوین در مقطعی به بالای 100 هزار دلار برسد اما چنین نشد. اندکی پس از آخرین رکورد تاریخی بیت کوین در ماه نوامبر، اتریوم زمانی که قیمت آن به بیش از 4850 دلار رسید، بالاترین رکورد جدید را ثبت کرد. اتریوم پس از آخرین رکورد، نوسانات مشابهی را به دست آورد.

بیت کوین در سال 2021 به اولین بالاترین سطح خود در سال رسید، زمانی که در آوریل به بالای 60000 دلار رسید و از آن زمان دچار نوسانات مختلفی شد و این امر موجب گشت تا افراد بیشتری به سمت آن حرکت کنند تا بتوانند سود بیشتری به دست آوردند. در هفته‌های بین پایین‌ترین نقطه جولای که آن را به زیر 30000 دلار رساند و آخرین نقطه اوج آن در نوامبر، بیت کوین به شدت بالا و پایین شد. مطمئناً آینده ارزهای دیجیتال نوسانات بیشتری را دربرخواهد گرفت و کارشناسان می گویند که همه اینها برای این دوره یکسان است.

ما با کارشناسان سرمایه‌گذاری و مشاوران مالی صحبت کرده‌ایم که توصیه می‌کنند به همین دلیل بسیاری از پرتفوی شما را در طبقه دارایی قرار ندهید. آن‌ها با مشتریان کار می‌کنند تا مطمئن شوند سرمایه‌گذاری‌های بی‌ثبات کریپتو مانع دیگر اولویت‌های مالی مانند پس‌انداز یک صندوق اضطراری و پرداخت بدهی‌های با بهره بالا نمی‌شوند.

نیت نیری، یک CFP با مدیریت پول مدرن در سن دیگو، کالیفرنیا، می‌گوید: "شما شانس زیادی برای از دست دادن همه چیز دارید، اما شانس کمی برای برنده شدن سود بزرگ هم دارید". او بیان داشته: «در صورتی که همه چیز را باختید، مبلغی را که خانواده‌تان را سنگین می‌کند یا مانع از دستیابی به اهدافتان می‌شود، قمار نکنید».

سقوط های اخیر مواردی بوده که تاکنون مشاهده نشده و گویی همچنان ادامه دارد.

این کاهش قیمت برای سرمایه گذاران کریپتو چه معنایی دارد؟

برای کسانی که در درازمدت با استفاده از استراتژی خرید و نگه‌داری روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، نوسانات قیمت قابل انتظار است. به گفته هامفری یانگ، کارشناس امور مالی شخصی در همفری تاکس، می‌گوید از بررسی سرمایه‌گذاری‌های خود در هنگام افت بازار پرهیز می‌کند، افت‌های بزرگ چیزی نیست که بیش از حد نگران کننده باشد.

یانگ با اشاره به « سقوط کریپتو » در سال 2017 که باعث شد بسیاری از ارزهای دیجیتال بزرگ از جمله بیت کوین ارزش عمده خود را از دست دادند، می گوید: «من نیز چرخه 2017 را پشت سر گذاشته ام. من می‌دانم که این چیزها فوق‌العاده فرار هستند، مثلاً بعضی روزها می‌توانند 80 درصد کاهش پیدا کنند.»

کارشناسان توصیه می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال خود را کمتر از 5 درصد از سبد خود نگه دارید. به گفته بیل نوبل، تحلیلگر ارشد فنی در Token Metrics، یک پلتفرم تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال، اگر این کار را انجام داده اید، در مورد نوسانات استرس نداشته باشید، زیرا این نوسانات همچنان ادامه خواهند داشت.

نوبل می‌گوید: «بی ثباتی امر طبیعی بوده و راه به جایی نمی‌برد. این چیزی است که شما باید با آن کنار بیایید."

تا زمانی که سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری‌تان مانع دیگر اهداف مالی شما نشود و تنها چیزی را که در نهایت با از دست دادن آن مشکلی دارید انجام داده‌اید، یانگ توصیه می‌کند از همان استراتژی استفاده کنید که برای همه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت کارآمد است: تنظیم کن و فراموشش کن.

اگر این نوع سقوط شدید شما را آزار می‌دهد، ممکن است سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال خود را بیش از حد انجام دهید. شما فقط باید چیزی را سرمایه گذاری کنید که خوب از دست بدهید. اما حتی اگر این افت باعث شود در تخصیص ارزهای دیجیتال خود تجدید نظر کنید، همان توصیه همچنان پابرجاست و عجولانه عمل نکنید و استراتژی خود را خیلی سریع تغییر ندهید. در مورد آنچه که ممکن است در آینده راحت تر باشید، تجدید نظر کرده، مانند تخصیص کمتر به ارزهای دیجیتال در آینده یا تنوع بخشیدن از طریق سهام مرتبط با رمزنگاری و وجوه بلاک چین به جای خرید مستقیم ارز دیجیتال.

به گفته یانگ از احساسات خود استفاده نکنید زیرا ضرری را متحمل خواهید شد بنابراین در هنگام خرید و فروش سعی کنید با بررسی و دانش کافی آن را انجام دهید.

اگر به کریپتو علاقه دارید، اما هنوز سرمایه گذاری نکرده اید، چه؟

یانگ آن را تنظیم کرد و رویکرد آن را فراموش کرد به کریپتو منعکس‌کننده فلسفه او برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام سنتی است، اما برخی کارشناسان احساس می‌کنند ارز دیجیتال با سرمایه‌گذاری‌های سنتی بسیار متفاوت بوده تا بتوان مقایسه‌ای تاریخی کرد. به همین دلیل است که AShira Nelson از Savvy Girl Money به خوبی از آن فاصله گرفت.

نلسون اساساً در صندوق‌های شاخص کم‌هزینه سرمایه‌گذاری می‌کند، زیرا او می‌گوید: «می‌توانم تاریخچه‌ای را در این زمینه ببینم». جدید بودن ارز دیجیتال و فقدان داده های قابل ردیابی، او را نسبت به این نوسانات دیوانه وار محتاط می کند.

سرمایه گذاران بالقوه ای که به دنبال خرید نزولی هستند باید بدانند که نوسانات برای این دوره مناسب است و برای این نوع نوسانات در آینده آماده باشند. حتی اگر اکنون با قیمت‌های نسبتاً پایین سرمایه‌گذاری می‌کنید، برای کاهش بیشتر آن‌ها آماده باشید. باز هم، فقط آنچه را که با از دست دادن آن راحت هستید وارد کنید، پس از اینکه سایر اولویت های مالی مانند پس انداز اضطراری و صندوق های بازنشستگی سنتی شامل حال شما شد.

چه چیزی در پس آخرین افت بیت کوین است؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران نوسانات قیمت بیت‌کوین را بخشی از بازی می‌دانند، اما نوبل می‌گوید: افت برای سرمایه‌گذاران فردی دشوار است. او مانند یانگ نسبت به فروش خیلی سریع هشدار می دهد.

نوسانات اخیر قیمت به دنبال تورم فزاینده، عدم اطمینان مداوم در مورد مبارزه طولانی کشور با COVID-19 و اقدامات نظارتی جدید توسط دولت ایالات متحده، از جمله فرمان اجرایی اخیر بایدن، رخ داده است. در صنعتی جدید و اثبات نشده مانند ارزهای دیجیتال، ایجاد نوسانات بزرگ در قیمت نیازی به مقدار زیادی ندارد. طبق گزارشی از Glassnode Insights، یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین، به طور کلی تر، سرمایه گذاران کوتاه مدت جدیدی که در واکنش به آخرین افت دارایی های خود را می فروشند، ممکن است در کاهش ارزش بیت کوین نقش داشته باشند.

در حالی که نوسانات انتظار می رود، نوبل می گوید که از برخی از افت های بزرگ اخیر شگفت زده شده است. "من فکر می‌کردم که بازار در حال بلوغ است و این چیزها کمتر و شدید خواهد بود. پسر من اشتباه می کردم؟» او می گوید.

نوبل معتقد است برخی از این افت ها ترکیبی از عوامل بوده، از هیجان در مورد سکه های با کیفیت پایین گرفته تا اظهارات منفی ایلان ماسک و سرکوب اخیر چین در مورد خدمات رمزنگاری. نوبل می‌گوید این ترکیبی از عوامل دارای پتانسیل این است که فروش‌ها را «خشن‌تر» کند.

او این افت را به سقوط بازار سهام در سال 1987 تشبیه می‌کند که بازارها ماه‌ها طول کشید تا پس از آن بهبود پیدا کنند. اما از آنجایی که ارزهای دیجیتال امروز بسیار سریعتر از سهام در دهه 1980 حرکت می کنند، نوبل می گوید که ممکن است شاهد بهبود سریع تری باشیم.

منبع: https://time.com/nextadvisor/investing/cryptocurrency/bitcoin-crash-continues/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان