نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد:

احیای برجام و موفقیت طرح نهضت ملی مسکن راهکار رونق ساخت‌وساز

احیای برجام و اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند گره کور بازار مسکن را باز کرده و موجب رونق ساخت‌وساز در کشور شود.

احیای برجام و موفقیت طرح نهضت ملی مسکن راهکار رونق ساخت‌وساز

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران گفت: در شرایطی که روزهای پایانی سال نزدیک است، احیای برجام و اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند گره کور بازار مسکن را باز کرده و موجب رونق ساخت‌وساز در کشور شود.

ایرج رهبر در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صفحه اقتصاد ، با اشاره به اینکه اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در مجلس که قرار است از سال آینده اجرایی شود موجب جابجایی سرمایه و به نوعی اهرمی برای سوداگران است، گفت: بسیاری از دستگاه‌های دولتی و حتی دلالان بازار مسکن به محض تصویب این قانون به تکاپو افتادند تا واحدهای مسکونی خالی خود را زیر قیمت بازار یا اجاره دهند و یا به فروش برسانند.

وی با اشاره به تاثیر موضوع احیای برجام بر بازار مسکن، گفت: نباید از آثار مثبت و سازنده مذاکرات وین بر بازار مسکن چشم‌پوشی کرد، زیرا احیای مجدد برجام می‌تواند یک محرک مهم برای رونق خرید و فروش و حتی ساخت‌وساز در ایران باشد.

نایب رئیس انجمن صنفی انیوه سازان استان تهران افزود: بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت ندارد و به شرطی که نرخ تورم در سال آینده افزایش پیدا نکند، دیگر قیمت مسکن تغییر نخواهد کرد، اما اگر در سال آینده شاهد افزایش نرخ تورم در بازار باشیم به طور قطع نرخ‌ها در بازار مسکن هم تغییر خواهد کرد.

رهبر تصریح‌کرد: موضوع نهضت ملی مسکن برای کشور و بازار مسکن اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا اگر این طرح با موفقیت اجرا شود به طور قطع هم موجب جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در کشور خواهد شد و هم به خانه دار‌شدن خیل عظیمی از جامعه که صاحب‌خانه نیستند، کمک خواهد کرد. از طرف دیگر، اگر این طرح شکست بخورد به طور قطع شاهد افزایش قیمت مسکن در کشور خواهیم بود که بنده امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد.

نایب رئیس انجمن صنفی انیوه سازان استان تهران افزود: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که دلالان و واسطه‌گران در بازار مسکن مهمترین عوامل گرانی در این بازار هستند که به اعتقاد بنده باید شرایطی رخ دهد که فقط مصرف‌کننده واقعی در بازار مسکن اقدام به خرید کند. متاسفانه از 6 ماه گذشته بسیاری از دلالان اقدام به خرید مسکن کرده‌اند تا در شب عید امسال آن را با افزایش قیمت هنگفتی به فروش برسانند که امیدوارم مصرف‌کنندگان واقعی بازار مسکن در دام این دلالان نیفتند.

رهبر به تاثیر قیمت انواع مصالح ساختمانی بر بازار مسکن هم اشاره کرد و افزود: طی چند سال اخیر بازار مصالح ساختمانی در کشور با افزایش قیمت آن‌چنانی روبرو شده است که دولت و مسئولان باید چاره‌ای اساسی برای آن درنظر بگیرند، زیرا یکی از عوامل محرک که می‌تواند موجب ایجاد نوسان قیمت در بازار مسکن شود، نرخ انواع مصالح ساختمانی در کشور است.

وی به موضوع ساخت‌وساز و کاهش چشمگیر آن هم در کشور اشاره کرد و افزود: انبوه‌سازان را باید با ارائه بسته‌های تشویقی در مسیری قرار داد که بتوانند شروع ساخت و ساز کرده و اقدام به فروش واحدهای مسکونی خود کنند، دولت سیزدهم برای انبوه‌سازان مسیر درستی را انتخاب کند تا با ارائه تسهیلات بانکی لازم در حوزه ساخت‌وساز و همکاری بانک‌های عامل در سراسر کشور، مجدد شاهد رونق ساخت‌وساز در کشور باشیم.

نایب رئیس انجمن صنفی انیوه سازان استان تهران افزود: برای موفقیت در طرح نهضت ملی مسکن باید بانک‎ها همکاری لازم را با متقاضیان داشته باشند، اما متاسفانه شاهد وقوع چنین اتفاقی نیستیم. همانطوری که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بانکی به انبوه‌سازان مانع‌تراشی می‌کنند، به همین میزان هم برای متقاضیان خرید مسکن در طرح نهضت ملی به بهانه‌های متعدد از ارائه تسهیلات بانکی شانه خالی می‌کنند.

گفتگو: احمدرضا صباغی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان