مصاحبه اختصاصی صفحه اقتصاد با معاون وزیر راه و شهرسازی:

میزان تسهیلات واحدهای نهضت ملی مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان رسید

طرح نهضت ملی مسکن که از هفته گذشته بالاخره بعد از چندین ماه بحث و بررسی در دولت و مجلس که در قالب طرح جهش تولید مسکن بررسی می شد .

میزان تسهیلات واحدهای نهضت ملی مسکن به 450 میلیون تومان رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان تسهیلات برای شهر تهران 450 میلیون تومان و همچنین 400 میلیون تومان برای شهر‌های بالای یک میلیون جمعیت، ۳۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها، ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهر‌های کشور و ۲۵۰ میلیون تومان برای مسکن روستایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد ، دولت در روزهای ابتدایی عمر خود بالاخره وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را تا حدی به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسانده و از هفته گذشته هم گام های را در این زمینه برداشته است تا شاید این بازار را به رونق برساند.

گزارش های میدانی نشان می دهد که دولت از روز چهارشنبه 28 مهر ماه 1400 که سامانه ثمن را برای ثبت نام متقضایان راه اندازی کرده تا حدی کند بوده که البته به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی حجم ورودی و ترافیک متقضایان برای ثبت نام باعث کند شدن این سایت شده است.

در همین رابطه محمود محمود زاده معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار صفحه اقتصاد به دلیل حجم زیاد متقاضیان برای ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن در روزهای ابتدایی ممکن است ورود به سایت کند باشد، افزود: در حال حاضر سایت از روز چهارشنبه 28 مهر ماه که برای ثبت نام متقاضیان باز شده هیچ مشکلی ندارد و تنها به دلیل حجم زیاد مراجعه کنندگان ورود به سامانه ثمن کمی کند شده است.

او ادامه داد: ما برای آنکه مشکلی برای متقاضیان ایجاد نشود فرصت یک ماه برای ثبت نام کنندگان در نظر گرفته شده که حجم ورودی برای ثبت نام در روزهای ابتدایی زیاد نشود.

محمود زاده با بیان اینکه از روند ثبت نام خیلی استقبال خوبی شده و بیش از 120هزار نفر تاکنون در سامانه ثمن ثبت نام کرده اند، افزود: هیچ اولویتی و تفاوتی برای ثبت نام کنندگان در روزهای ابتدایی و یا روزهای پایانی ثبت نام وجود ندارد چرا که بسیاری از متقاضیان این طرح در مناطقی ساکن هستند که حتی دسترسی به اینترنت و یا تلفن همراه برای ثبت نام ندارند بنابراین اگر بخواهیم اولویتی در این بخش رعایت کنیم در حق این افراد جفا می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در شهرهای که برای این طرح معرفی شده متقضایان باید ثبت نام را انجام دهند و در صورتی که واجد شرایط باشند از متقاضیان دعوت می شود که فرآیند ثبت نام خود را تکمیل کنند.

محمود زاده همچنین درباره میزان تسهیلات این طرح هم گفت: رقم پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای ارائه تسهیلات به ساکنان داخل شهر تهران و افرادی که در بافت فرسوده برای ساخت اقدام می‌کنند، ۴۵۰ میلیون تومان است که البته تمامی این ارقام در حد پیشنهاد است و باید شورای پول و اعتبار در این خصوص تصمیم گیری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همچنین ۴۰۰ میلیون تومان برای شهر‌های بالای یک میلیون جمعیت، ۳۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها، ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهر‌های کشور و ۲۵۰ میلیون تومان برای مسکن روستایی در نظر گرفته شده است.

نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن

او ادامه داد: این پیشنهادات باید در شورای عالی و پول اعتبار تصویب شود و پیشنهاداتی که ما اعلام کردیم امیدواریم در هفته های آتی به تصویب شورای پول و اعتبار برسد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میزان آورده متقاضیان بستگی به منطقه پروژه دارد و اینکه این پروژه در چه شهری و در چند طبقه ساخته خواهد شد دارد، افزود: تلاش شده بیش از 50 درصد سهم واحد تمام شده ساخت از طریق تسهیلات پرداخت شود و این واحدها 60 درصد قیمت تمام به قیمت امروز یک واحد است که البته باز هم تاکید می کنیم که میزان آورده متقاضیان بستگی به شهری دارد که ساخت و ساز در آنجا ساخته می شود.

براساس این گزارش طرح نهضت ملی مسکن که از هفته آخر مهر 1400 بالاخره بعد از چندین ماه بحث و بررسی در دولت و مجلس که در قالب طرح جهش تولید مسکن بررسی می شد به مرحله اجرایی و ثبت نام رسید.

در این طرح دولت قرار است طی دو سال 4 میلیون واحد مسکونی را آغاز کند تا درسال 1404 بتواند این واحدها را به متقاضیان تحویل دهد.

براساس این گزارش طبق بررسی و برآورده های که صورت گرفته به نظر می رسد با اجرای این طرح بازار مسکن باز هم جان دوباره ای خواهد گرفت و از رکودی که چندین سال به دلیل عدم ورود و استقبال بخش خصوصی گریبان گیر بازار مسکن شده است خارج شویم.

تاکنون استقبال بسیاری از مستاجران و همچنین متقاضیان از این طرح بسیار خوب بوده است اما ما امیدوار هستیم در این طرح دولت بتواند در زمان اعلام شده واحدها را به دست متقاضیان برساند تا دوباره تجربه تلخ مسکن مهر که به دلیل مشکلات از جمله عدم وفای به عهد سازندگان و همچنین همکاری نکردن انبوه سازان هنوز بعد از گذشت 10 سال به دست متقاضیان نرسیده تکرار نشود. چرا که بسیاری از افرادی که در این طرح ثبت نام کرده اند به امید خانه دار شدن پس انداز و آورده خود را به این طرح ها ارائه می دهند. بنابراین باید در این زمینه دولت همکاری لازم را انجام دهد تا در پایان عمر خود افراد در این واحدها ساکن شده باشند.

گفتگو: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان