میثم مهرپور کارشناس مسکن در گفتگو با صفحه اقتصاد:

اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی امکانپذیر نیست

میثم مهرپور کارشناس مسکن، در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالش های دولت سیزدهم در بحث مسکن گفت: چند نکته درباره بحث بازار مسکن وجود دارد.

اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی امکانپذیر نیست

میثم مهرپور کارشناس مسکن براین باور است: اجرای این اقدام شدنی است ولی اگر بخواهیم مالیات بر عایدی سرمایه، چه مسکن و چه مجموعه بازارها جواب بدهد و درست اجرا شود باید روی همه بازارها یک نظارت دقیق اتفاق افتد. اگر در نظر بگیریم که مالیات بر عایدی مسکن را اجرا کنیم شاید بتواند در موضوع مسکن تاثیرگذار باشد.

میثم مهرپور کارشناس مسکن در گفتگو با پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، درباره چالش های دولت سیزدهم در بحث مسکن گفت: چند نکته درباره بحث بازار مسکن وجود دارد. در حال حاضر اگر تمام مشکل مسکن مربوط به حوزه مسکن نباشد و بخش قابل توجهی از این امر مربوط به کاهش قدرت خرید مردم است یعنی مسکن در مناطقی به اندازه کافی وجود داشته باشد اما قدرت خرید مردم و توانائی خرید یا اجاره مسکن وجود نداشته باشد. این بخش فراتر از موضوع مسکن است و به قدرت خرید مردم مربوط می شود.

وی ادامه داد: شرایط ساخت و ساز مسکن یا ورود بخش خصوصی به تولید مسکن باید تسهیل شود که این موضوع ایجاد تسهیل در مجوزهای صدور ساخت مسکن و ساخت فضای مسکن در کشور است. مسکن از جمله حوزه هایی است که سرمایه گذار بخش خصوصی به اندازه کافی در آن حضور دارد. دولت باید زمینه را تسهیل کند تا حضور داشته باشند.

او برای باور است: نکته دیگر، ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار خاص در جامعه است که با توجه به نرخ عمومی تورم و به خصوص تورمی که در هزینه های ساخت و ساز در کشور داریم ولی با توجه به شرایط موجود عملاً موضوع مسکن ارزان قیمت قابل تحقق نیست.

میثم مهرپور تصریح کرد: فرمولی که بحث زمان مسکن مهر تحت عنوان مسکن ارزان قیمت مطرح بود این بود که افراد با حداقل دارایی صاحب مسکن شوند که به خاطر شرایط کلی اقتصاد بعید است این اتفاق افتد. ارزان ترین مسکن ها الان رقمی هستند که خیلی ها آن رقم را ندارند ولی در مجموع این است که طرف عرضه با افزایش تولید تقویت شود و شرایطی محیا شود که فعالان بخش خصوصی بیشتر وارد حوزه مسکن شوند و طرف تقاضا هم از طریق دولت با تسهیلات تقویت شود و این برای این است که مردم بتوانند قدرت خرید مسکن را داشته باشند. اما برای اینکه مسکن رشد بیشتری نداشته باشد بحث مالیات برعایدی سرمایه است.

او درباره مالیات بر خانه های خالی را افزود: اجرای این اقدام شدنی است ولی اگر بخواهیم مالیات بر عایدی سرمایه، چه مسکن و چه مجموعه بازارها جواب بدهد و درست اجرا شود باید روی همه بازارها یک نظارت دقیق اتفاق افتد. اگر در نظر بگیریم که مالیات بر عایدی مسکن را اجرا کنیم شاید بتواند در موضوع مسکن تاثیرگذار باشد اما تبعات را در بازارهای دیگر را خواهیم دید مثل بازار دلار و طلا و غیره و این دوباره در چرخه ای بر قیمت مسکن تاثیرگذار است.

مهرپور در پایان اذعان کرد: اجرای مالیات بر عایدی سرمایه یک پروسه زمان بر است و نیاز به پایگاه اطلاعات اقتصادی منسجم دارد، نیاز به شناسایی و رصد دارایی ها، داد و ستدها، فعل و انفعالات اقتصادی دارد و الان شرایط در ایران محیا نیست ولی اگر دولت عزم آن را داشته باشد واقعاً در بازه زمانی یکی دو ساله فضا را برای اجرای این طرح می تواند فراهم کند ولی در حال حاضر شرایط اجرای این طرح به صورت کامل و موفق وجود ندارد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان