مهدی اشعری کارشناس اقتصادی، در گفتگو با صفحه اقتصاد:

مشکل ما تقویت و ارزش پول ملی نیست بلکه نوسانات زیاد است

کارشناس بانک و اقتصاد پول براین باور است: مشکل ما تقویت و ارزش پول ملی نیست بلکه نوسانات زیادی که در پول داریم مشکل اصلی به شمار می آید. برای تقویت پایه پولی

مشکل ما تقویت و ارزش پول ملی نیست بلکه نوسانات زیاد است

کارشناس بانک و اقتصاد پول براین باور است: مشکل ما تقویت و ارزش پول ملی نیست بلکه نوسانات زیادی که در پول داریم مشکل اصلی به شمار می آید. برای تقویت پایه پولی باید زمینه ثبات بودن را محیا کنیم.

مهدی اشعری کارشناس بانک و اقتصاد پول، در گفتگو با صفحه اقتصاد ، در خصوص تقویت ارزش پولی گفت: متاسفانه ارزش پول ملی وضعیت جالبی ندارد. این نکته را اشاره کنم، بعضی ها براین بارو هستند که اگر دولت خوب عمل کند دلار باید به هزار تومان برگردد که اساسا تحلیل های غلطی است.

وی ادامه داد: به نظر من، موضوع تقویت ارزش پول ملی کم اهمیت است و نباید دنبال تقویت آن باشیم. برخی از کشورها تلاش می کنند که ارزش پول ملی را تدریجا تضعیف کنند چرا که با این کار مزیت صادراتی پیدا می کنند. وقتی در برخی از برهه زمانی شاهد افزایش قیمت ارز هستیم صادرات جذاب تری داریم ولی وقتی قیمت ارز کاهش پیدا کند انگیزه برای صادرات نیز از بین می رود. لذا بعضی از کشورها برای اینکه بتوانند صادرات خودشان را تقویت کنند اساسا عامدانه ارزش پول ملی را کم می کنند.

او تصریح کرد: آنچه که درباره پول ملی مهم به شمار می آید ثبات پول ملی است. باید پایه پول ملی با ثبات و قابل اتکایی باشد به دلیل اینکه فعالیت های اقتصادی دارند و براساس پول ملی ارزش گذاری می شوند همچنین با پول ملی پرداخت ها انجام می شود. به طور کلی فضای اقتصاد از پول ملی استفاده می کند و برای اینکه بتواند خروجی فعالیت هایی که دارند مثبت باشد باید رفتار پول ملی قابل پیش بینی باشد.

اشعری براین باور است: در حال حاضر مشکل ما تقویت و ارزش پول ملی نیست بلکه نوسانات زیادی که در پول داریم مشکل اصلی به شمار می آید. به نظر من، برای تقویت پایه پولی باید زمینه ثبات بودن را محیا کنیم. سوالی که اینجا بوجود می آید این است؛ دولت برای ثبات بخشیدن به پول ملی باید چکار کند؟ مهم ترین اقدامی که دولت برای ثبات بخشی به پول ملی انجام دهد کنترل تورم است و مهم ترین اقدامی که باید برای کنترل تورم انجام دهد این است که انواع فشارهایی که باعث می شود رشد نقدینگی بالا باشد را باید از بین ببرد. به طور کلی ما باید رشد نقدینگی را کم کنیم تا تورم در کشورمان کم شود. تورم که در کشور کم شد قاعدتا نوسانات قیمت هم کم می شود و این به پول ملی ما یک ثباتی را می دهد.

این تحلیلگر تصریح کرد: مهم ترین مجراهایی که باعث می شوند پول ملی رشد نقدینگی بالا باشد مهمترین آن وام دهی بانک ها است. بانک ها وقتی تسهیلات دهی می کنند این عمل باعث رشد نقدینگی می شود در واقع بهتر بگویم رشد مانده تسهیلات بانکی باعث رشد نقدینگی می شود که می توان آن را محدود و کنترل کرد. نکته بعدی، خود دولت باید کسری بودجه را حل کند اگر خود دولت چنین اقدامی انجام بدهد کسری بودجه ایی که داریم آشکار است و می تواند به راحتی جبران کرد البته نه از طریق بانک مرکزی و یا حتی فروش نفت این کسری جبران شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان