گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد؛

مستمری ۴۰ درصدی مددجویان بهزیستی پرداخت می‌شود؟

مستمری مددجویان بهزیستی به عنوان کمک هزینه معیشت افراد تحت پوشش این سازمان برای معلولان متوسط و شدید پرداخت می‌شود. در حالی خبرهایی از افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی

مستمری ۴۰ درصدی مددجویان بهزیستی پرداخت می‌شود؟

صفحه اقتصاد - یکی از ماموریت‌های سازمان بهزیستی کشور ، رسیدگی به اوضاع معیشت و زندگی معلولان و خانواده‌های آنان است. معلولانی که با درجه شدت بالا نیاز به مراقبت‌های فیزیکی و پرستاری دارند تا معلولان متوسط که نیازمند دارو یا خدمتی هزینه‌دار هستند.

مستمری مددجویان بهزیستی به عنوان کمک هزینه معیشت افراد تحت پوشش این سازمان برای معلولان متوسط و شدید پرداخت می‌شود. در حالی خبرهایی از افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی مستمری مددجویان انتشار می‌یابد که هنوز مسئولان این سازمان در منتظر یک جواب از نمایندگان مجلس برای کاهش اعتبار توانمندسازی بهزیستی هستند. اعتباری که قرار بود با شناسایی استعدادهای معلولان و ایجاد زمینه اشتغال بار هزینه‌ای مستمری برای این سازمان را سبک‌تر گرداند.

سازمان بهزیستی بیش از ۱۶۰ ماموریت از جمله در حوزه‌های توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری از آسیب اجتماعی، معلولیت و اساساً آنچه به‌عنوان خروجی فقر و آسیب در کشور مطرح است را در دستور کار دارد.

مستمری ۴۰ درصدی مددجویان بهزیستی پرداخت می‌شود؟

مستمری یا کمک هزینه معیشت مددجویان بهزیستی که هر ساله با پیشنهاد دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی افزایش می‌‌یابد، طبق اعلام امسال نیز ۴۰ درصد افزایش یافت. جامعه هدف دریافت مستمری یا همان مددجویان مستحق دریافت کمک معیشتی را معلولان یا خانواده‌های آنان که در درجه‌های متوسط یا شدید هستند تشکیل می‌دهد.

درجه شدت معلولیت این مددجویان با توجه به ارزیابی و سنجش آزمایشات پزشکی توسط کارشناسان معتمد این سازمان تعیین می‌شود. حدود ۴ هزار معلول ضایعه نخاعی و بسترگرا را در کشور داریم و با توجه به حوادث جاده‌ای ۳۰۰ هزار حوادث جرحی سالانه رخ می‌دهد، حدود ۶۰ هزار معلول را به جمعیت سازمان بهزیستی اضافه می‌کند. رئیس سازمان بهزیستی کشور معتقد است که در این زمینه باید تدابیر لازم صورت بگیرد و باید تلاش کرد تا وضعیت نسبت به گذشته بهبود پیدا کند.

بسیاری از معلولان توانمندی ویژه‌ای دارند که در حوزه های مختلف می توان از آن استفاده و بهره برد و آنطور که رئيس سازمان بهزیستی می گوید؛ کارشناسان این سازمان در کمیته های مختلف در حال شناسایی این استعدادها هستند، اما مهم‌ترین عامل در پایدارسازی اشتغال موضوع تسهیلات است که امسال این تسهیلات به نصف رسیده است.

دولت ۱۰ هزار میلیاردتومان اعتبار توانمندسازی بهزیستی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تعیین کرد، اما این اعتبار پیشنهادی توسط مجلس به نصف یعنی پنج هزار میلیارد تومان کاهش یافت. این میزان اعتبار پیش بینی شده دولت برای مولدسازی و محکم سازی اشتغال بسیار مهم بود که به دلایلی نا معلوم پنجاه درصد کاهش یافت.

مستمری ۴۰ درصدی مددجویان بهزیستی پرداخت می‌شود؟

کاهش اعتبار توانمندسازی بهزیستی که اشتغال براساس توانایی‌ها و استعدادها را برای مددجویان به همراه داشت که شاید در آینده کاهش هزینه‌هایی در کمک معیشتی و مستمری را به دنبال داشته باشد سبب شد که بهزیستی دنبال پاسخ روشنی از جانب مجلس شورای اسلامی برای کم کردن سهم اعتبار لازم در بودجه ۱۴۰۲ باشد، اما رئیس سازمان بهزیستی کشور می‌گوید که هنوز توضیحی از سوی نماینده های مجلس ارائه نشده و به دست ما نرسیده است.

ناگفته نماند که سازمان بهزیستی، پرداخت هزینه کمک تحصیلی دانشجویان تحت پوشش این سازمان را نیز برعهده داشته است که چندسالی است به دلیل آنچه کمبود بودجه می گویند، فقط هزینه ترم اول آن سال یعنی شروع سال جدید تحصیلی دانشگاه (مهرماه) را تا ابتدای ورودی‌های بهمن‌ماه پرداخت می‌کند و ترم‌های بعدی همچنان در پیچ و خم این کمک‌هزینه تحصیلی هستند. این در حالی است که بسیاری از مددجویان تحت پوشش این سازمان دارای استعدادهای عجیب در رشته‌های دانشگاهی می‌باشند و تنها به دلایل ناتوانی در پرداخت شهریه از ادامه تحصیل باز می‌مانند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان