بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

متاسفانه دستگاه های دولتی و قوه قضاییه هیچ نظارتی بر روی بازار ارز ندارند

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره افزایش قیمت ارز در بازار گفت: واقعیت این است، متاسفانه بازار ارز ما یک بازار کاملا انحصاری است.

متاسفانه دستگاه های دولتی و قوه قضاییه هیچ نظارتی بر روی بازار ارز ندارند

کارشناس اقتصادی براین باور است: برخی از افراد فضای بازار ارز را به سمتی سوق می دهند که نشود بخوبی مدیریت کرد. بالاخره کسانی هستند که قدرت نفوذ در شبکه بانکی حتی صرافی ها دارند و شناسایی شان هم فکر نمی کنم کار دشواری باشد.

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره افزایش قیمت ارز در بازار گفت: واقعیت این است، متاسفانه بازار ارز ما یک بازار کاملا انحصاری است. یعنی افراد خاصی به این بازار دسترسی دارند و وابسته به خود دستگاه های دولتی هستند. یا آن هایی که شبکه انحصار واردات و توزیع را دارند. اکثرا این افراد هستند که بازا ارز را در اختیار دارند. یک بخش هایی از دلار هم البته در اختیار مردم است.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است؛ برخی از افراد فضای بازار ارز را به سمتی سوق می دهند که نشود بخوبی مدیریت کرد. بالاخره کسانی هستند که قدرت نفوذ در شبکه بانکی حتی صرافی ها دارند و شناسایی شان هم فکر نمی کنم کار دشواری باشد. نکته سوم، متاسفانه قوانین نظارتی که داریم خیلی ضعیف است. سوالی که اینجا بوجود می آید این است، آیا دولت و قوه قضاییه توانستند نظارت کاملی را بر روی بازار ارز 4200 تومانی داشته باشند؟ آیا توانست افرادی که این ارز را گرفتند ولی کالایی را وارد نکردند آیا احضار شدند و پاسخ دادند؟ پس هم قانون ضعیف است هم نظارت دولت ضعیف بوده هم نظارت دستگاه قوه قضائیه ضعیف بوده هم نظام مالیاتی ضعیف عمل کرده و درآمدهای کلانی که از این حاشیه های سود غیرقانونی ایجاد شده را نتوانسته برگرداند و شاید از همه مهم تر عدم شفافیت این بوده که چه کسانی این پول ها را گرفته اند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش، بالارفتن ارز چقدر در تورم تاثیر دارد؟ خاطرنشان کرد: قطعا تاثیر دارد ولی اثر روانی آن بیشتر به چشم می آید. وقتی در بازار ارز با افرایش قیمت سریع بر روی قیمت ها نیز تاثیر می گذارد طبیعی است هیچ مکانیزمی هم برای نظارت بر این فرآیند و روند نیست. مهم ترین ابزاری که دولت می تواند افرادی که از این دلارها استفاده کردند نظارت داشته باشد فقط از طریق مالیات است مالیاتی که باید سفت و سخت گرفته شود نه اینکه با زیر میزی حل و فصلش کنند. واقعیت این است با این همه ریخت و پاش هایی که دیده می شود اعداد و ارقامی که اعلام می کنند دروغ و غیرواقعی است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان