صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

مالیات بر عایدی سرمایه چه تاثیری در بازار طلا می گذارد؟

صفحه اقتصاد- آسیه کرمی: در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه مالیات بر عایدی سرمایه چه تاثیری در بازار طلا می گذارد؟ پرداخته شده است. 

مالیات بر عایدی سرمایه چه تاثیری در بازار طلا می گذارد؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه مالیات بر عایدی سرمایه چه تاثیری در بازار طلا می گذارد؟ پرداخته شده است.

چند وقتی است که در کشورمان مالیات جدیدی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه در حال بررسی در مراجع قانونی و طی کردن مسیر بود که اخیرا نیز به تصویب رسید. این مالیات که در دنیا دارای پیشینه‌ای بسیار قدیمی می باشد و با نام CGT نیز معروف است بر سود سرمایه افراد، از جمله سرمایه‌هایی مانند طلا، سکه و … اعمال می‌شود.

همچنین مالیات بر عایدی سرمایه که به مالیات ثروتمندان نیز معروف است، نوعی از مالیات به حساب می آید که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد اعمال می گردد. به نوعی در این نوع مالیات، اشخاص از سود ناشی از فروش سرمایه خود مالیات می پردازند.

شاید بسیاری از شما اکنون به این فکر کنید که پس مالیات بر عایدی سرمایه همان مالیات بر ارزش افزوده می باشد. باید گفت این دو نوع مالیات تا حدودی بسیار به یکدیگر شباهت دارند، اما ماهیت آن‌ها متفاوت می باشد؛ و مالیات بر عایدی سرمایه از جمله مالیات‌های مستقیم محسوب می شود، این در حالی می باشد که مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است.

اکنون در این گزارش به بررسی تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه در بازار طلا می پردازیم.
بر اساس بررسی ها، برخی از یک کارشناسان حوزه بازار طلا و سکه معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور تورم‌های بالای ۴۵ درصد را تجربه می‌کند، تورم همیشه یک نوع درآمد مالیاتی برای دولت ایجاد کرده است.
همچنین پس از بحث های فراوان درباره طرح مالیات از عایدی سرمایه، نمایندگان مجلس روز دوشنبه هفته‌ گذشته این طرح را با اکثریت آرا، بدون رای مخالف تصویب کردند و بر همین اساس، از این به بعد سوداگران و سفته‌بازان بازار طلا، ارز، مسکن و خودرو، در صورت انجام چنین معاملاتی باید سهم مالیات خود را به دولت پرداخت کنند.

گفتنی است که طبق این طرح، اندوخته طلا تا میزان ۱۵۰ گرم به طور کل از مالیات معاف می باشد، اما خرید و فروش بیش از این میزان، باید به دولت مالیات پرداخت کند؛ اقدامی جدید که می‌تواند در بازارها رفتارها را تغییر دهد. عده ای از کارشناسان بر این باورند که این مالیات، نوعی مالیات بر تورم می باشد و در شرایطی که اقتصاد کشور تورم‌های بالای ۴۰ و ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند، اجرای این نوع سیاست‌ها منجر به رکود بیشتر معاملات و افزایش معاملات غیررسمی، افزایش هزینه معامله برای خریدار خواهد شد و نه کاهش قیمت‌ها. در هر صورت، جای سوال است که اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، بازار طلا و سکه را وارد چه فازی خواهد کرد؟

رییس ‌اسبق اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگویی در این باره گفته است: این موضوع مالیات بر عایدی سرمایه به این دلیل است که خیلی‌ها پول‌های خود را تبدیل به طلا و ارز می‌کنند که این اشخاص سودی عایدشان می‌شود که این سود، یعنی مابه‌التفاوت خرید و فروش را از سرمایه‌ای که ذخیره کردند، باید مالیات آن را بپردازند. یعنی در صورتی که سودی از خرید و فروش و نگهداری نصیبشان می‌شود، باید مالیات آن را پرداخت کنند.

تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه در بازار طلا

طبق بررسی ها و گزارشات، این موضوع جدیدی نیست و تقریبا حدود دو سه سالی است که در مجلس مطرح شده است و اخیرا این قانون به تصویب رسیده است. همچنین همین قانون را در رابطه با گمرک نیز داشته ایم؛ بر همین اساس که خروج و یا ورود طلا به کشور تا ۱۵۰ گرم معاف از تعرفه گمرکی می باشد و بیشتر از این مقداز، رفتار سوداگرانه محسوب می‌شود و شخصی که یک چنین پولی را به دست می‌آورد، به طور طبیعی باید مالیات آن را بپردازد.

به گفته ی کشتی‌آرای، این مالیات در اصل پیشتر نیز در قانون مالیات‌ها بوده است و به آن، مالیات‌های اتفاقی گفته می شود که به علت دادوستدهایی می باشد که خارج از قاعده قانون تجارت است و نصیب فرد می‌شود، که باید مالیات آن را بپردازد. به همین دلیل، این قانون بوده و هست و اجرا هم می شود.

بازار طلا تحت تاثیر مالیات جدید قرار دارد؟

وی در خصوص تاثیر مالیات جدید بر روی بازار طلا دارد، گفته است: به دلایل مختلفی هیچ تاثیری روی بازار ندارد. یکی از علت های عمده این می باشد که قانون مالیات بر عایدی سرمایه قرار است از انباشت سرمایه در دست مردم جلوگیری کند. یعنی اشخاص پول‌های خود را به طلا و ارز تبدیل و در خانه نگه‌داری نکنند.

رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر افزوده است: این یک روشی است که اشخاص با پول خود یا سهام در بورس خریداری کنند یا نزد بانک سپرده گذاری کنند که از سرمایه آن بتوان در تولید در داخل کشور استفاده شود. به نوعی، از ذخیره سرمایه در منازل یا در دست افرادی که فعالیت اقتصادی ندارند، جلوگیری گردد.

امکان فاکتورسازی برای فرار از مالیات وجود دارد؟

این کارشناس در خصوص اینکه قرار است این مالیات از روی فاکتور خرید اعمال گردد و اینکه امکان فاکتورسازی برای فرار از مالیات وجود دارد گفته است: خیر، هر قانونی که مقرر شده است اجرایی گردد، باید قبل از اجرا زیرساخت‌های آن نیز فراهم گردد.

طبق گزارشات و بررسی ها اخیرا دستورالعملی به اصناف ارسال شده؛ به خصوص صنف طلا و سکه، که کسانی که در زمینه سکه و طلا فعالیت اقتصادی دارند، باید موجودی طلای خود و دادوستد طلای خود را در یک سامانه به ثبت برسانند.

در صورتی که طلا و ارزی خارج از این سامانه وجود داشته باشد، قاچاق محسوب خواهد شد و قانون مبارزه با طلا و ارز را برای فرد مورد نظر اجرا می‌کنند.

زمانی که یک طلافروش یا سکه‌فروش معامله‌ای انجام می‌دهد به طور مثال، ۱۰ سکه به یک فرد می‌فروشد، این ۱۰ سکه را باید از موجودی خود کم کند و بر همین اساس، کسی هم که این سکه‌ها را خریداری کند، باید کدملی خود را بدهد.

طبق بررسی ها، ، این سامانه به علت این‌که از پیش طراحی شده است، مکمل قانون مالیات بر عایدی سرمایه می باشد. یعنی قبلا این موضوع پیش‌بینی شده که باید معاملات واحدهای مجاز طلا و سکه در سامانه کالا ثبت و دادوستدها نیز ثبت گردد تا خریدار و فروشنده مشخص باشد. بر همین اساس موضوع فاکتورسازی منتفی است.

شاید برلی شما هم این سوال پیش آید که در شرایطی که اقتصاد کشور تورم‌های بالای ۴۵ درصد را تجربه می‌کند، اعمال این نوع مالیات صحیح است؟ طبق بررسی ها همانگونه که می دانیم تورم همیشه یک نوع درآمد مالیاتی ایجاد کرده است، اما نکته‌ای که وجود دارد، این می باشد که هدف اجرای این قانون در راستای جلوگیری انباشت سرمایه، بدون تولید می باشد و با این سیاست قرار است اقتصاد کشور از رکود خارج و از سوداگری جلوگیری شود.

گفتنی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کل کشور در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به عدد ۴۵.۸ درصد رسید.

همچنین مرکز آمار ایران اعلام کرده است: نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کل کشور بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به عدد ۴۵.۸ درصد رسید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان