حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

لایحه بودجه ۱۴۰۱ براساس رفع تحریمها بسته شده است

تحلیلگر بازار سرمایه براین باور است: اگر توافقی در برجام صورت بگیرد شرایط اقتصادی ما ایجاب می کند نرخ ارز 23 هزار تومانی را برای اقتصاد در نظر داشته باشیم چون

لایحه بودجه 1401 براساس رفع تحریمها بسته شده است

تحلیلگر بازار سرمایه براین باور است: اگر توافقی در برجام صورت بگیرد شرایط اقتصادی ما ایجاب می کند نرخ ارز 23 هزار تومانی را برای اقتصاد در نظر داشته باشیم چون اقتصاد ایران شرایط طبیعی، بهینه و مطلوبی ندارد که نرخ ارز بتواند معادل ریالی پایین ترین را داشته باشد.

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با صفحه اقتصاد ، در پاسخ به این پرسش، در بودجه آخرین سال دولت روحانی رشد هزینه های جاری به صد و یازده درصد رسیده بود ولی در دولت رئیسی تنها پنج درصد افزایش داشت، این را چطور لحاظ می کنید؟ گفت: به هر حال به لحاظ بودجه عمده هزینه های ما مربوط به بودجه جاری است. یکی از مشکلاتی که متاسفانه در کشور وجود دارد و علیرغم اینکه قانون درست اجرا نمی شود و ما مطابق برنامه حرکت نمی کنیم می توان گفت، مشکل اساسی مدیریت هزینه ها در کشور است. یکی از این اشکالات این است که ما خلق الساعه برای کارهای مقطعی تصمیم می گیریم بدون اینکه پشتوانه برنامه ای در کشور داشته باشیم. برای همین است که هم در هزینه کرد بودجه کشور دچار مشکل هستیم هم اینکه درآمدهایی که داریم محقق نمی شود ان هم به این دلیل است که همه چیز را در بودجه با تقریب می نویسیم و با واقعیات فاصله زیادی دارد. متاسفانه ساختار بودجه نویسی دچار مشکل است نه فقط بحث عدم قطعیت و عدم پیش بینی برای تحقق درآمدها بلکه ساختار بودجه اشکالات اساسی دارد چون مبتنی بر برنامه و چهارچوب های کشور نیست و برای همین ما در هزینه کرد و درآمد همیشه دچار مشکل خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ما دچار کسری بودجه بسیار شدیدی هستیم. واقعیت این است زمانی که ما بخواهیم بودجه را افزایش دهیم حتما باید معادل منابع درآمدی آن تعریف شود که اتفاق خاصی، هم در بحث مالیات ها و هم در بحث درآمدی در کشور پیش نیاید. با وجود اینکه دولت ادعا دارد که منابع و درآمدهای فروش نفت را افزایش می دهد اما این مبتنی بر پیش بینی است که خودشان اعلام کردند و تا مادامی که تحریم ها باشد امکان فروش نفت بیشتر از آنچه که در دولت گذشته انجام شده، امکان پذیر نیست.

این کارشناس سرمایه براین بارو است: دومین موضوعی که منابع بودجه جاری را افزایش می دهد افزایش حقوق هاست. دولت برای سال آینده افزایش حقوق ها را متناسب تورم در نظر ندارد. بنابراین، نباید انتظار داشته باشیم که بودجه جاری بتواند رشد آنچنانی داشته باشد کما اینکه در همین بودجه که به مجلس پیشنهاد شده است بودجه برخی از سازمان ها افزایش پیدا کرده است. به هر حال این تعدیل و جابه جایی های برخی از منویات و علایق دولت را تامین می کند که آنها اینکار را در بودجه برخی از سازمان ها انجام دادند.

حاج اسماعیلی در پاسخ به این پرسش، با توجه به تعیین رقم تسعیر نرخ ارز 23 هزار تومانی در این بودجه، دیگر ما شاهد کاهش قیمت ارز کمتر از 23 هزار تومان نخواهیم بود. گفت: حتی اگر ممکن است توافقی در برجام صورت بگیرد شرایط اقتصادی ما ایجاب می کند ما چنین نرخ ارزی را برای اقتصاد در نظر داشته باشیم چون اقتصاد ایران شرایط طبیعی، بهینه و مطلوبی ندارد که نرخ ارز بتواند معادل ریالی پایین ترین را داشته باشد. بنابراین، آنهایی که از ارز معادل 10هزار تومان و چیزی مشابه این صحبت می کنند واقعیت های اقتصادی کشور را نمی شناسند.

وی در پایان با اشاره به اینکه به نظر شما دولت لایحه بودجه را بر اساس رفع تحریم ها بسته است؟ پاسخ داد: شعار می دهند که اینطور نیست ولی شما مطمئن باشید اینگونه است. ما به لحاظ درآمدی دچار مشکل هستیم و زیرساخت های کشور آسیب دیده است و در سال آینده ما حتما با مسئله خشکسالی رو به رو هستیم که به مراتب بدتر از امسال و سال گذشته است. دولت تامین این حمایت ها را از کجا می خواهد انجام دهد؟ مطمئن باشید که آنها با جدیت بحث برجام را دنبال می کنند و چون یک سیستم یکپارچه را پشت خودشان برای حمایت های سیاسی و اقتصادی دارند امکان امتیاز دهی آنها نسبت به دولت گذشته برای خارجی ها خیلی بهتر خواهد بود و آنها تلاش می کنند به هر طریق ممکن بتوانند سپرده های بلوکه ایران را آزاد کنند تا یک تنفس جدی در حوزه اقتصاد ایجاد شود.

گفتگو: زهرا سوری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان